چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشتی‌ها خود ابزاری بزرگ برای حمل و نقل به شمار می‌روند،‌اما گاه این وسایل حمل و نقل خود به حمل شدن به نقطه‌ای خاص از جهان نیاز دارند،‌ و وسیله‌ای که این مسئولیت را به عهده دارد به اندازه‌ای غیر‌قابل تصور غول‌پیکر است.

بلو مارلین

زمانی که باید 22 کشتی کوچک که هر یک سه هزار تن وزن دارند را به نقطه‌ای دور در آنسوی کره زمین حمل کرد،‌ به قایقی بزرگتر از کل آن 22 کشتی نیاز خواهد بود. یکی از غیرعادی‌ترین این کشتی‌های حمل کشتی،‌"بلومارلین" نام دارد،‌این کشتی بارکش می‌تواند 75 هزار تن وزن را به راحتی حمل کند.

بلو مارلین در حال حمل سکوی نفتی

بلومارین علاوه بر کالاهای تجاری از قبیل اسباب‌بازی‌ها،‌تلویزیون و قهوه،‌ ابزاری برای حمل کشتی‌ها و حتی سکوهای نفتی است. ارتش آمریکا نیز از این بارکش غول‌پیکر برای جا‌به جایی کشتی جنگنده USS Cole استفاده می‌کند. همچنین زمانی که ارتش استرالیا می‌خواست یک ناو جنگی را از اسپانیا وارد کشورش سازد به این بارکش نیاز پیدا کرد.

بلو مارلین در حال حمل کشتی‌های دیگر

ابعاد این کشتی غول‌پیکر شگفت انگیز است: ارتفاع آن 42 متر و طول آن 217 متر است و از عرشه‌ای به بزرگی دو زمین فوتبال برخوردار است. این کشتی به همراه 24 خدمه ثابت می‌تواند با استفاده از موتورهای دیزلی 17 هزار اسب بخاری خود به سرعت 13 گره دریایی دست پیدا کند.

بزرگترین باری که تا کنون توسط بلومارلین حمل شده است سکوی نفتی "تاندر هورس" شرکت بریتیش پترولیوم بوده که مسافتی برابر 25 هزار 749 کیلومتر از کره تا خلیج مکزیک حمل شده است.

بلو مارلین

این کشتی یک میلیارد دلاری بزرگترین سازه آبی در جهان است و وزن آن 60 هزار تن اعلام شده است. سال آینده قرار است این کشتی ناو جنگی را از اسپانیا به استرالیا حمل کند،‌این ناو به اندازه‌ای بزرگ است که 50 متر آن از سطح کشتی بیرون قرار می‌گیرد.

بلو مارلین در حال حمل سکوی نفتی

در حال حاضر بلومارلین بزرگترین کشتی جهان در نوع خود به شمار می‌رود اما کره‌ای ها درحال ساخت و تکمیل کشتی بارکشی با توانایی حمل 110 هزار تن هستند که می‌تواند پس از تکمیل مقام بلومارلین را از آن خود سازد. اولین ماموریت این کشتی نیز حمل سکوی نفتی از کره به دریای شمالی خواهد بود.

کد خبر 173956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز