دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درز چندین مورد اطلاعات محرمانه و انتشار آن در رسانه‌های آمریکا این روزها برای باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور دردسرساز شده و جمهوریخواهان او را به تلاش برای جلوه دادن خود به‌عنوان قهرمان با افشای عمدی پرونده‌های سرّی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور متهم کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکا به تازگی گزارش‌هایی را با استفاده از اطلاعات محرمانه درباره حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران، عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و خنثی کردن عملیات انتحاری القاعده یمن منتشر کردند که همه آنها از اوباما یک چهره قدرتمند به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا ترسیم می‌کند. جمهوریخواهان اکنون اعلام کرده‌اند که این اطلاعات به‌صورت عمدی از سوی کاخ سفید برای افزایش شانس پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور منتشر شده‌است.

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا اوباما را مسئول انتشار این اطلاعات محرمانه دولتی خواند و اعلام کرده است که این بدترین درز اطلاعات محرمانه است که کارشناسان شاهد آن بوده‌اند. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: کاملاً مشخص است که این اطلاعات از داخل این دولت بیرون آمده است.

امکان درز این اطلاعات از جای دیگری وجود نداشته است. مک کین پیش از این هم در جلسه مجلس سنا اعلام کرده بود که دولت اوباما به‌صورت عمدی افشای اطلاعات محرمانه را برای تقویت چهره اوباما به‌عنوان مردی سرسخت جهت شرکت در انتخابات انجام داده است. پیتر کینگ، سناتور جمهوریخواه نیویورک هم با انتقاد شدید از اوباما اعلام کرد که او برای شهرت خود در تلاش است از خودش تصویری مانند «جان وین» بسازد. این سناتور جمهوریخواه اوباما را متهم کرد برای شهرت بیشتر خود، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

درخواست برای تحقیقات مستقل

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با گسترش انتقادها، افشای عمدی اطلاعات محرمانه را رد کرد و گفت: وجود این فکر که کاخ سفید از روی عمد اطلاعات سرّی را به بیرون می‌فرستد در حالی‌که این اطلاعات با امنیت ملی کشور ارتباط دارد، شرم‌آور و نادرست است. اوباما وعده داد تا تحقیق کاملی درباره منشأ افشای این اطلاعات صورت بگیرد. اریک هولدر، دادستان کل آمریکا به‌دنبال این مسئله دو دادستان این کشور را برای تحقیق در این رابطه تعیین و معرفی کرد.

اعلام تحقیقات از سوی دادستان کل آمریکا هم جمهوریخواهان را راضی نکرده است. جان مک‌کین که در انتخابات ۲۰۰۸ در مقابل اوباما شکست‌خورده است تأکید کرده که تحقیقات درباره این پرونده باید به‌صورت مستقل از دستگاه قضایی آمریکا صورت بگیرد. جمهوریخواهان عقیده دارند که دادستان‌های تعیین شده از سوی هولدر نمی‌توانند به‌صورت مستقل از دولت تحقیقات خود را انجام دهند.

حمله به پاکستان با اهداف انتخاباتی

اتهام به اوباما برای سیاسی‌کاری با استفاده از اقدامات نظامی و امنیتی تنها به داخل آمریکا محدود نمی‌شود. یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان هم اعلام کرده است که اوباما از حملات در مناطق مرزی این کشور برای اهداف و انگیزه‌های سیاسی استفاده می‌کند. وی در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی در این رابطه گفت: آمریکا در حال ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی است و تصمیم‌گیری اوباما با هدف جلب توجه و حمایت سیاسی صورت گرفته است.

قانونی برای مجازات شدید

مقام‌های کمیته‌های اطلاعات مجلس سنا و نمایندگان آمریکا از تهیه پیش‌نویس قانونی خبر داده‌اند که دسترسی به اطلاعات محرمانه را محدودتر و مجازات افشای آنها را بیشتر می‌کند. مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان هم از تحقیقات رسمی این کمیته درباره درز اطلاعات خبر داد اما درباره همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور در این رابطه ابراز تردید کرد. وی اعلام کرده است که سیا درخواست برای ارائه اطلاعات در این رابطه را رد کرده است.

هر چند گزارش‌هایی که با منابع محرمانه منتشر شده از اوباما تصویر فرماندهی که همه‌‌چیز را تحت کنترل دارد ارائه می‌دهد اما به گفته بسیاری ادامه افشاگری‌ها در این زمینه می‌تواند نتیجه‌ای معکوس برای اوباما در انتخابات ریاست جمهوری به‌دنبال داشته باشد.

کد خبر 173757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز