یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پشه‌ها با جثه‌ای کوچک و سبک گاهی چنان آدم را آزار می‌دهند که انسان در مقابله با آن‌ها کاملا عاجز می‌شود.

masquito

حالا محققان کشف کرده‌اند که راز موفقیت این خونخواران کوچک همین وزن سبکشان است.

وزن سبک نه‌ تنها به پشه‌ها کمک می‌کند تا بدون آنکه حس شوند، انسان‌ها و حیوانات را نیش بزنند، بلکه به گفته دانشمندان، بدن کوچک و کم وزن یک پشه دلیل اصلی آسیب ندیدن آن در هنگاه پرواز در باران است.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک گروه از پژوهشگران دانشگاه صنعتی جورجیا، از حشراتی که به قطره‌های باران برخورد می‌کردند فیلمبرداری کردند.

این آزمایش نشان داد که بدن آنها مقاومت زیادی در مقابل فشار آب از خود نشان نمی‌دهد و آن‌ها به‌سادگی به یک قطره آب ملحق می‌شوند و با آن به سمت زمین حرکت می‌کنند.

این آزمایش نه تنها به پژوهشگران کمک کرده است تا بیشتر متوجه زندگی حشرات در محیط‌های مرطوب و نمدار شوند، بلکه آن‌ها از طریق این آزمایش روبات‌های کوچکی طراحی کردند که قادر به پرواز هستند و آب تاثیری بر آنها نمی‌گذارد.

پیروزی بدون مقاومت

«فلسفه‌ای وجود دارد که اگر در مقابل فشار مقابله نکنید، فشار را احساس نمی‌کنید.»
دیوید هو، سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه جورجیا، راز موفقیت پشه‌ها هنگام پرواز در باران را اینچنین توضیح می‌دهد و می‌افزاید: اگر جثه کوچک باشد، باران می‌تواند خطرناک باشد اما به نظر می‌رسد که این پشه‌ها آنقدر کوچکند که باران هیچ خطری برایشان ندارد.

دکتر هو و همکارانش برای انجام تحقیقات خود پس از تلاش‌های متعدد موفق شدند به پشه‌های در حال پرواز قطره‌های آب بپاشند و نتیجه آن را فیلمبرداری کنند. وزن هر قطره آب بین دو تا ۵۰ برابر وزن یک پشه بود.

دکتر هو در مورد نتیجه شگفت‌انگیز تحقیقاتشان می‌گوید: پشه‌ها در برابر قطره‌های آب هیچ مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند. همین باعث می‌شود که آن‌ها فشار را حس نکنند. آن‌ها به سادگی به قطره می‌پیوندند، با آن یکی می‌شوند و با هم سفر می‌کنند.

مساله‌ای که این گروه تحقیقاتی به آن رسیده‌اند کاملا با تئوری‌های فیزیک همخوانی دارد. زمانی که جسمی محرک با جسم دیگری برخورد می‌کند، سرعت آن به طور ناگهانی کم می‌شود و ضربه زیادی به آن وارد می‌کند. برای مثال اگر اتومبیلی با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت به دیواری برخورد کند، دیوار تمام انرژی وارد آمده به آن را جذب می‌کند و آسیب می‌بیند.

اما رمز نجات پشه‌ها در باران این است که پشه‌ها سرعت قطره‌های باران را کاهش نمی‌دهند و انرژی زیادی جذب نمی‌کنند.

اما تنها پیوستن به قطرات باران هم برای زنده ماندن کافی نیست.
این حشرات باید قبل از رسیدن قطره‌ها به زمین که با سرعت تقریبی ۳۲ کیلومتردر ساعت حرکت می‌کنند، از قطره آب جدا شوند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که پشه‌ها این کار را نیز با مهارت زیادی انجام می‌دهند.

کد خبر 173583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز