سید حسین غضنفری: مجله اقتصادی فورچون اقدام به انتشار نام بهترین شرکت‌های جهان کرد.

در این لیست که فقط بازار مصرف آمریکا را در نظر گرفته است نام شرکت «جنرال الکتریک» در رتبه نخست قرار دارد

1) این دومین سال پیاپی است که «جنرال الکتریک» رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد. لامپ‌های فلورسنت این شرکت 75 درصد کمتر از لامپ‌های معمولی برق مصرف می‌کند.

2) رتبه دوم این لیست را «استارباکس» به دست آورده است. استارباکس یکی از بزرگ‌ترین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای جهان است 

 3) شرکت ژاپنی «تویوتا موتور» توانسته است رتبه سوم در این لیست را به دست آورد. این شرکت امروزه از دید مشتریان بهترین خودروساز آمریکا به شمار می‌رود. خودروی «کمری» تویوتا از سال 2002 پرفروش‌ترین خودرو در آمریکا بوده است و خودروی Lexus LS430 این شرکت نیز در بین برند‌های لوکس، برای هفت سال پیاپی پرفروش‌ترین خودروی لوکس از دید خریداران آمریکایی بوده است. فروش خودروی Prius این شرکت نیز که مجهز به موتور هیبرید است از مرز یکصد هزار دستگاه در سال 2006 فراتر رفته است.

4) وارن بافت، دومین مرد ثروتمند جهان می‌گوید: «20 سال طول می‌کشد تا بتوان اعتباری کسب کرد ولی تنها 5 دقیقه برای خراب کردن ‌آن کافیست!» شرکت Berkshire Hathaway که از آن وران بافت است توانسته رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد. این شرکت در عرصه‌های مختلف مالی از جمله بیمه فعالیت دارد.

5) علی‌رغم افزایش قیمت سوخت در سال 2006، شرکت هواپیمایی Southwest Airlines توانست سود خود را 38 درصد افزایش دهد و آن را به 587 میلیون دلار برساند. سال 2006 سی و چهارمین سال بود که این شرکت به طور پیاپی روند صعودی افزایش سود را تجربه می‌کرد.

6) زمانی که توفان کاترینا در اواخر اوت 2005 بخش‌هایی از آمریکا را ویران کرد، شرکت FedEx توانست با ارسال 440 تن از کمک‌های مردمی و دولتی، آن هم عمدتاً به طور رایگان، خاطره‌ای خوب از خود به یادگار بگذارد. سال گذشته این شرکت رتبه دوم را از آن خود کرده بود.

7) این اولین باری است که شرکت کامپیوتری Apple در بین ده شرکت برتر از دید فورچون جای می‌گیرد. امروزه کامپیوتر‌های اپل علاوه بر شرکت‌ها، در خانه‌ها نیز پرطرفدار هستند. iPod یکی از دستگاه‌های جیبی بخش موسیقی متعلق به این شرکت است. در سال 2004 این شرکت توانست سریع‌تر از هر خرده فروش دیگری به فروش یک میلیارد دلاری دست یابد. اپل این میزان فروش را در مدت سه ماه به دست آورد.

8) بدون شک محبوب‌ترین موتور جست‌وجو گر اینترنتی گوگل است. این شرکت به لطف امید کردستانی سیستم تبلیغاتی نوین و هدفمند را به اجرا گذاشت که بسیار موفقیت‌آمیزتر از رقبایش عمل کرد. در سال 2004 هر سهم گوگل در بورس نزدیک به مبلغ 85 دلار عرضه شد در حالی که قیمت هر سهم گوگل اکنون 450 دلار است.

9) شرکت J&J یا همان «جاسون اند جانسون» که در زمینه عرضه تولیدات بهداشتی و آرایشی فعالیت دارد با 3 رتبه نزول نسبت به سال قبل، در رده نهم جدول فورچون قرار گرفته است.

10) «تاید»، «ژیلت»، شامپوی «Head & shoulders»و ... با نام Gambie در ارتباطند. این شرکت در حالی رتبه دهم را به خود اختصاص داده است که در میان شرکت‌های فعال در بخش مراقبت‌های فردی و خانگی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

11)در رتبه یازدهم نام Goldman Sachs قرار دارد که در بازار سهام حضوری فعال دارد. تحلیل های اقتصادی این شرکت در پایین و بالا بردن قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر مستقیم دارد. همچنین تحلیل‌گران این شرکت از مصاحبه‌شوندگان همیشگی شبکه های مختلف خبری هستند.

12) اگر چه بیل گیتس ثروتمند ترین مرد جهان است و مایکروسافت شرکتی است که وی مؤسس آن به شمار می‌رود اما در سال جاری در رتبه دوازدهم لیست فورچون را به خود اختصاص داده است. ویندوز ویستای مایکروسافت توجه بسیاری را در زمان عرضه آن در فروشگاه‌ها به خود جلب کرد. اما انتشار اشتباهات امنیتی که هر از چند گاهی منتشر می‌شود مانع از ارائه جایگاهی بهتر برای مایکروسافت شده است.

کد خبر 17354

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز