گروه ورزشی - علی شاکری: رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک در حالی پس از 2 روز استراحت از دیروز در توکیو آغاز شد که تیم ملی والیبال ایران در بازی سوم خود در مسابقات انتخابی المپیک برابر آسمانخراش‌های استرالیا متوقف شد.

باز هم زود اشباع شدن کار دست تیم ایران داد و این تیم برخلاف 2بازی قبلی، مقابل نماینده اقیانوسیه آن شادابی بازی‌های پیشین را نداشت و کم‌رمق و بی‌انگیزه نشان می‌داد. انگار که 2روز استراحت نتیجه عکس روی تیم ما گذاشته بود و کابوس جام جهانی را به شکل دیگری شاهد بودیم. این باخت جبران شدنی است و می‌توان در بازی‌های پیش رو به‌راحتی آن را جبران کرد و از صعود چندان ناامید نبود، چرا که هنوز 4 بازی سرنوشت ساز دیگر هم پیش روی ماست.

مهم‌ترین وظیفه مربیان در حال حاضر زدودن شکست مقابل استرالیا و برگرداندن هر چه سریع‌تر بازیکنان به همان شرایط روحی و روانی روز بازی با کره و چین است، هنری که ولاسکو از آن به‌خوبی برخوردار است و می‌توان همچنان به بازی‌های آینده امیدوار بود. برد در بازی‌های امروز و فردا مقابل پورتوریکو و ونزوئلا -ضعیف‌ترین تیم‌های این دوره- کمک بزرگی در این راه خواهد کرد.

تیم ایران در بازی دیروز با همان ترکیب 2دیدار قبلی اگرچه شروعی خوب مقابل استرالیا داشت و با از کار انداختن بهترین بازیکن حریف توماس ادگار توانست 25 بر 17 به برتری برسد، اما مشکلات تیم ایران از ست دوم به بعد آغاز شد؛ زمانی که حریف با تغییر شیوه و با بستن روزنه‌های دفاعی و افزودن توپگیری و استفاده از تمامی فضای تور با ارسال پاس‌های بلند فاصله دار از تور تیم ایران را کاملا خلع سلاح کرد.

ناتوانی در مهار ادگار و آدام وایت 2بال تیم حریف در دو سوی آنتن و تغییر تاکتیکی بموقع جان اوریاته سرمربی آرژانتینی استرالیا خیلی زود نتیجه داد و عملا تیم ایران روی ضربات قدرتی با ارتفاع بلند مهاجمان و همچنین سرویس‌های پرشی کم اشتباه بازیکنان حریف قافیه را باخت و هیچگاه نتوانست همانند ست اول به بازی برگردد. تعویض‌های مقطعی زرینی و قائمی با حضور فیاضی و مباشری هم جواب نداد و حتی دو تعویضه دیرهنگام ولاسکو در ست چهارم هم مانع از برتری استرالیایی‌ها نشد.

با چنین روندی تیم ایران ست‌های دوم، سوم و چهارم را به‌ترتیب با نتایج 25 بر 18، 25 بر 18 و 25 بر 23 به نماینده اقیانوسیه واگذار کرد و در مجموع با نتیجه 3 بر یک شکست خورد. در این بازی توماس ادگار و آدام ویت با کسب 24 و 22امتیاز بهترین بازیکنان استرالیا بودند و در تیم ایران محمد موسوی و حمزه زرینی به‌ترتیب با 15 و 13 امتیازآورتراز بقیه ظاهر شدند. با این باخت تیم ایران برای پررنگ کردن امیدهای المپیکی‌شدنش هم نیاز به پیروزی مقابل حریفان آینده دارد و هم نیم نگاهی به لغزش احتمالی استرالیا در مقابل حریفان آینده‌اش دوخته که هنوز به جز ایران با هیچ حریف اصلی دیگری روبه‌رو نشده است.

دلایل برد استرالیا

سرمربی تیم ایران در کنفرانس مطبوعاتی دفاع و توپگیری خوب حریف را عامل مهم برد استرالیا خواند و گفت: ما در ست اول خوب بودیم اما از اوایل ست دوم اشتباه کردیم و همین موضوع باعث بالا رفتن اعتماد به‌نفس حریف شد. ولاسکو افزود: آنها خوب دفاع کردند و از همه مهم‌تر اینکه خوب توپ‌ها را جمع کردند و این مهم‌ترین دلیل برد آنان بود. جان اوریاته سرمربی استرالیا با اشاره به سرویس‌های خوب بازیکنانش از سیستم خوب دفاعی تیمش یاد کرد که به‌خوبی از عهده مهار تهاجمات تیم ایران بر آمدند که برای همه حریفان آزار‌دهنده است.

نخستین بازی رسمی

بازی امروز ایران و پورتوریکو که ساعت 6:30 صبح برگزار شد نخستین رویارویی رسمی دوتیم در یک بازی بین‌المللی است. این تیم که یک‌بار در سال 2010 در تورنمنت چهارجانبه اتریش 3 بر یک مغلوب ایران شده است، در این بازی‌ها هر سه دیدار قبلی خود را باخته است و به عبارتی ضعیف‌ترین تیم این تورنمنت به شمار می‌رود. پورتوریکو سابقه یک‌بار حضور در لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان را نیز دارد و در آمریکای شمالی و حوزه دریای کارائیب پشت سر قدرت‌هایی چون کوبا، آمریکا وکانادا قرار گرفته است.

کد خبر 173087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز