چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: تازه ترین آمار دریافتی، از رشد قیمت های اعجاب آوری در 10 روز نخست مردادماه حکایت دارد.

طبق این آمار ظرف 10 روز گذشته قیمت سهام 15 شرکت حاضر در بورس تهران بین 10 تا 110درصد افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، نکته جالب توجه و مشترک بین همه سهام صعودکرده در بورس تهران آن است که عمده این شرکت ها، از جمله شرکت های کوچکی هستند که از فرصت به دام افتادن شرکت های بزرگ در تور سیاست حجم مبنا سود برده و رشد قیمت های نجومی را رقم زده اند.
سیاست حجم مبنا از تابستان سال 82 و در زمان مدیریت قبلی بورس تهران در بازار سرمایه اعمال شد. از آن زمان انتقادهای فراوانی به این روش خودساخته وارد آمده، به باور کارشناسان، این سیاست در بازار سهام شرکت های بزرگ و کم ریسک تر بورس به مثابه ترمزی مداوم عمل می کند، اما در عوض به شرکت های کوچک و پرمخاطره اجازه می دهد ارقام نجومی رشد قیمت را به تجربه بنشینند.
صعودی ها
بر اساس این گزارش، در 10 روز نخست مردادماه، ارزش سهام کاشی حافظ 110درصد افزایش یافته. این رشد قیمت در حالی محقق شده که فقط 16 نفر 87هزار سهم کاشی حافظ را دادوستد کرده اند. ارزش کل معاملات انجام گرفته بر این سهام، 261میلیون ریال تخمین زده می شود.
در یک بازار کم عمق دیگر ارزش سهام صنعتی آما 75درصد بالا رفت و سهام این شرکت را نیز 15 نفر با پرداخت 277میلیون ریال از نقدینگی خود صعودی کردند.سومین سهام صعودکننده بورس تهران در دهه نخست مردادماه، ایران دارو بود. ارزش سهام این شرکت نیز 68درصد افزایش یافت. ایران دارو تازه ترین نمونه از برنامه صعود سهام داروسازان در چهار ماه گذشته است. قیمت سهام این شرکت را نیز فقط 13 نفر با پرداخت 182میلیون ریال بالا بردند. در این دوره ارزش سهام 5 شرکت نیروکلر، قند ثابت، سرمایه گذاری البرز، نئوپان 22بهمن و کمباین سازی هم بین 20 تا 40 درصد افزایش یافت.چادرملو، کابل باختر، کالسیمین، معادن و فلزات،  توکافولاد، جوشکاب یزد و ایران ارقام نیز از جمله شرکت هایی هستند که قیمت سهام شان بین 10 تا 15درصد رشد کرده است.
پرطرفدارها
در 10 روز نخست مردادماه اتفاق جالبی روی داد؛ در حالی که خودروسازان دوره توقف نماد پس از برگزاری مجامع را طی می کردند، سهام معادن در بین متقاضیان سرمایه گذاری در بورس اوج گرفت، به طوری که شرکت ملی سرب و روی، معادن و فلزات و چادرملو در صدر جدول سهام پرطرفدار بورس جایگرفتند. در این مدت یک هزار و 943 نفر در صف تقاضای سهام معادن و فلزات و یک هزار و 200 نفر در صف خرید سهام چادرملو ایستادند.
کد خبر 1730

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز