همشهری آنلاین: مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری در 20 شهریور، نحوه گزینش نهایی داوطلبان در دوره دکتری دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اعلام نتایج اولیه داوطلبان آزمون دکتری، گفت: نتایج اولیه به صورت چند برابر ظرفیت پذیرش در هر کد رشته امتحانی و بر اساس نمره کل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل چون معدل کارشناسی، ‌کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‌ای و با توجه به کد رشته امتحانی که داوطلب در آزمون آن شرکت کرده است، اعلام شد.

جزییات گزینش نهایی داوطلبان دکتری

وی در خصوص نحوه پذیرش نهایی داوطلبان دکتری، تصریح کرد: گزینش نهایی در هر یک از کد رشته‌های دوره دکتری ph.D (نیمه متمرکز) سال 1391 از بین داوطلبانی که بر اساس اعلام نتیجه مرحله اول حدنصاب نمره علمی لازم را کسب نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، پس از معرفی به عنوان چند برابر ظرفیت در کد رشته و یا کد رشته‌ محل‌های انتخابی (حداکثر تا 3 کد رشته محل) با توجه به نتیجه مصاحبه آنان و منحصرا بر اساس اولویت کد رشته‌ محل‌های انتخابی هر داوطلب و ظرفیت اعلام شده صورت خواهد گرفت. ضمنا لازم به توضیح است در گزینش نهایی، مطابق ضوابط مصوب و دستور العمل ابلاغی از سوی وزارت علوم با توجه به سهمیه ثبت‌نامی، نمره اولیه آزمون (80 درصد کل آزمون و 20 درصد معدل تراز شده مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) با ضریب یک و نمره مصاحبه اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها با ضریب 2 تاثیر خواهد داشت.

معرفی پذیرفته‌شدگان به دانشگاه‌ها برای مصاحبه تا دهه سوم خرداد

به گفته وی، داوطلبان معرفی شده باید بر اساس دستور العمل مربوطه و همچنین برنامه زمان‌بندی که در اوایل دهه سوم خردادماه سال جاری اعلام می‌گردد مدارک و مستندات مورد نیاز را تهیه و در زمان مقرر به دانشگاه‌های مربوطه مراجعه کنند. عدم شرکت در مصاحبه به منزله انصراف از آزمون تلقی گردیده و داوطلب غایب از گزینش حذف خواهد شد.

سهمیه‌های آزمون دکتری

دکتر توکلی در رابطه با سهمیه‌های این آزمون، گفت:‌ مطابق مصوبات مربوط 20 درصد ظرفیت در هر رشته محل به رزمندگان و ایثارگارن واجد شرایط که حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته در سهمیه آزاد را احراز کرده باشند، اختصاص می‌یابد. همچنین بر اساس مصوبات معاونت آموزشی وزارت علوم 30 درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو به شرط کسب 80 درصد نمره آخرین فرد قبولی در سهمیه آزاد در هر رشته محل، به مربیان آموزش رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم که پذیرش دانشجوی آنها از طریق آزمون سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌پذیرد، اختصاص دارد.

معاون سازمان سنجش ادامه داد: از آنجاکه پذیرش نهایی بر اساس نمره علمی، مصاحبه و نتیجه بررسی صلاحیتهای عمومی صورت می‌گیرد لذا کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که پس از انتخاب رشته برای مصاحبه در کد رشته‌ محل یا رشته محل‌های مربوط معرفی می‌‌شوند، لازم است برای انجام بررسی‌ صلاحیت‌های عمومی نسبت به واریز مبلغ 170 هزار ریال از طریق پرداخت الکترونیک در سایت سازمان عمل نموده و سپس نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت‌های عمومی مندرج در سایت اطلاع رسانی این سازمان اقدام و آن را از طریق سیستم اینترنتی به سازمان ارسال و کد رهگیری مربوط را دریافت نمایند. بدیهی است داوطلبانی که در این خصوص اقدام نکنند در مرحله گزینش نهایی حذف خواهند شد.

سقف شهریه دوره دکتری دانشگاه‌ها

توکلی با اشاره به میزانشهریه دوره‌های دکتری، افزود: از کلیه پذیرفته شدگان نهایی کدرشته محل‌های دوره‌های غیر روزانه شامل دوره‌های شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و بین الملل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی طبق تعرفه‌های مصوب شهریه اخذ خواهد شد و بر اساس اعلام نظر دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی میزان شهریه رشته‌های مازاد بر ظرفیت در دوره نوبت دوم (شبانه) گروه آزمایشی علوم انسانی تا سقف چهار صد و پنجاه میلیون ریال و در سایر گروه‌های آزمایشی تا سقف پانصد و پنجاه میلیون ریال اعلام می‌‌شود. بدیهی است میزان شهریه هر دانشگاه تا سقف اعلام شده باتوجه به اختیارات هیات امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تعیین می‌گردد.

دکتر نادری منش معاون اموزشی وزارت علوم، پیش از این از پذیرش حدود10 هزار تن در آزمون دکتری سال 90 دانشگاهها خبر داده بود.

کد خبر 172988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز