گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با اشاره به شکاف قیمت ارز در بازار آزاد و بانکی به دفاع ضمنی از افزایش ارزش ارزهای خارجی پرداخت و گفت: گریزی از گرانی دلار نیست.

به گزارش همشهری محمود بهمنی در حالی از افزایش قیمت ارزهای خارجی سخن می‌گوید که قیمت هر دلار آمریکا در هفته نیمه‌تعطیل جاری تا مرز 1760 تومان هم پیشروی کرده است.او در واکنش به انتظارات برای کاهش قیمت دلار در بازار آزاد افزود: افزایش قیمت دلار طی چند ماه گذشته معلول اتفاقات و عوامل متعددی بوده که با بر طرف شدن آنها باید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم.

به گزارش فارس، بهمنی اظهار داشت: نکته ظریفی که در مورد قیمت تمامی ارزها از جمله دلار باید مورد نظر باشد این است که در واقع قیمت ارزی مانند دلار درمیان زنجیره‌ای از علل و عوامل قرار دارد و همزمان از مجموعه علل تأثیر می‌گیرد و بر مجموعه نیز تأثیر می‌گذارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: به این ترتیب تا زمانی که علل تأثیرگذار بر قیمت دلار به قوت خود باقی است، نباید انتظار داشت روند حرکتی برابری دلار با ریال تغییر اساسی کند، مثلا انتظار داشته باشیم قیمت جهانی نفت بالا رود و قیمت کالاهای وارداتی اضافه شود ولی قیمت دلار به زیر قیمت 1150 تا 1226 تومان برسد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: میزان تقاضا برای ارز بالا رفته، برای ما محدودیت‌هایی در پی تحریم‌ها در نقل و انتقال ارز وجود دارد، قیمت‌ها در سطح جهانی بالا رفته و در داخل نیز همچنان شاهد تورم دو رقمی هستیم. به گفته وی، در چنین شرایطی بدیهی و منطقی است که قیمت تعیین شده برای دلار باید بالاتر از رقم پیشین تعیین شود.

رصد ارزی بانک مرکزی از واردکنندگان

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به راه‌اندازی پورتال ارزی این بانک، عنوان کرد که هر وارداتی جدای از گمرک، در بانک مرکزی نیز ثبت و رصد می‌شود. بهمنی توضیح داد: امروز سیستم‌های POS ما کاملا به هم لینک شده و سیستم‌های پورتال ارزی ما راه افتاده است. یعنی اگر امروز کسی کالا وارد کند بلافاصله در بانک ثبت و در بانک مرکزی رصد می‌شود و علاوه بر این، در گمرک هم ثبت خواهد شد.

کد خبر 172956
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز