خبرگزاری رویترز در تحلیلی از اوضاع خاورمیانه، آمریکا و انگلیس را بزرگترین بازندگان جنگ‌افروزی تازه رژیم صهیونیستی و مقاومت رزمندگان "حزب الله" لبنان دانست.

به گزارش روز چهارشنبه رویترز از قاهره، لندن و واشنگتن با توجیه سومین حمله اسراییل به لبنان دست به قمار بزرگی زده‌اند، زیرا ناکامی اسراییل در رسیدن به اهداف خود در این حمله، بر موقعیت لندن و واشنگتن در خاورمیانه نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

"این متحدان انگلیسی‌ زبان درحالیکه درعراق آسیب‌ پذیرشده و درمنطقه محبوبیتی ندارند، با این خطر روبه‌رو هستند که معدود دوستان خود را از بین حاکمان منطقه نیز از دست بدهند و از نفوذ آنها در منطقه بیشتر کاسته شود.

"در حالیکه "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا، خشونت در لبنان را "درد زایمان" خاورمیانه جدید! توصیف کرده و دولت "بوش" نبرد اسراییل را با نیروهای مقاومت لبنان فرصتی برای پیشبرد برنامه‌های خود می‌داند، اما واقعیات منطقه حکایت دیگری دارند."
"نیروهای مقاومت لبنان تا کنون اسراییل را مجبور به تغییراتی در خواسته‌های اعلام شده خود کرده‌اند."
مقامات تل‌آویو دیگر از آزادی یکجانبه دو سرباز خود از سوی حزب‌الله سخنی نمی‌ -گویند.

به گزارش رویترز، مقامات رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که دست یابی به اهدافشان در لبنان امکان ‌پذیر نیست و همچنین تحلیلگران معتقدند که ایجاد یک منطقه حایل در مرز فلسطین اشغالی با لبنان نیز با تردید مواجه است.

حتی صاحبنظران در آمریکا و اسراییل نیز شروع به ابراز تردید در مورد موفقیت در جنگ لبنان کرده‌اند و وضعیت لبنان را با ناکامی آمریکا و انگلیس در عراق مقایسه می‌کنند.

"برت استیفنز" سرمقاله ‌نویس روزنامه محافظه‌کار "وال استریت ژورنال" آمریکا می‌گوید: "درصورتی که جنگ (لبنان) در شکل فعلی ادامه پیدا کند، اسراییل با بزرگترین تحقیر نظامی در تاریخ خود روبه‌رو خواهد شد."
رویترز افزود: اما برای گروه حزب‌الله که مشروعیت خود را از مبارزه با اشغال جنوب لبنان توسط نیروهای اسراییل در دهه‌های ‪ ۱۹۸۰‬و ‪ ۱۹۹۰‬کسب کرده است،ماندگاری مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و حمایت مردم لبنان از این جنبش یک پیروزی است.

"حزب‌الله یک جنبش سیاسی و مذهبی به شمار می‌رود که ریشه‌های عمیقی بین شیعیان لبنان دارد، حزب‌الله بزرگترین نیروی سیاسی در جامعه لبنان است.

حزب‌الله به مبارزه خود ادامه می‌دهد و به آسانی می‌تواند سلاح‌های خود را جایگزین کند."
رویترز در ادامه این تحلیل نوشت: اکنون آمریکا، انگلیس و اسراییل، به اعزام یک نیروی بین‌المللی در امتداد مرز امید بسته‌اند، اما سابقه چنین نیروهایی در لبنان نشان‌ دهنده موفقیت برای این نیروها نیست.

اکنون واشنگتن و لندن با این خطر روبه‌رو هستند که پایان درگیری‌ها در لبنان ، به اعتبار آنها در خاورمیانه ضربه بیشتری وارد کند.

در ادامه گزارش رویترز آمده است، این درحالی است که مبارزه آمریکا و انگلیس برای دمکراسی در جهان عرب نیز از توش و توان خالی شده و با تناقضات عمیقی روبه رو گشته است.

رویترز ضمن اشاره به نبود کانال‌های درست ارتباطی از سوی آمریکا، به نقل از "توماس فریدمن" صاحبنظر روزنامه نیویورک تایمز افزود: هنگامی که مثلا گفته می‌شود "به حرف سوری‌ها گوش نمی‌دهیم"، با چنین شیوه‌ای راه به جایی نخواهید برد.

رویترز در پایان تحلیل خود نوشت: درصورتی که بدترین شرایط برای آمریکا و انگلیس پیش بیاید، جامعه شیعیان عراق نیز ممکن است علیه نیروهای آمریکا و انگلیس شورش کرده و ناکامی آنها را در عراق به فاجعه تبدیل کنند.

این درحالی است که به اعتقاد دیپلماتها در کشورهای عربی خاورمیانه، سیاستهای حمایتگرانه واشنگتن از تل‌آویو در چند هفته گذشته باعث شده تا نفرت و انزجار مردم کشورهای مسلمان منطقه و به خصوص مردم آسیا و خاورمیانه از آمریکا شدت بگیرد.

این دیپلمات‌ها اعتقاد دارند که آمریکا در طول چند قرن حضور در خاورمیانه به این میزان مورد خشم مسلمانان و اعراب قرار نگرفته است.

در همین زمینه بسیاری از مطبوعات کشورهای حوزه خلیج فارس "جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا را با "هیتلر" مقایسه کرده و اعتقاد دارند که هولوکاست واقعی هم اکنون در لبنان درحال شکل‌گیری است.

همچنین در مصاحبه‌هایی که رسانه‌های منطقه با مردم دارند، بسیاری از آنان از سخنان "دکتر محمود احمدی نژاد"، حمایت کرده و نظرات رییس جمهوری ایران را مستند به فجایع و وقایع روزهای گذشته می‌دانند.

کد خبر 1724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز