سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: یک اصله بلوط کهنسال و یک اصله درخت از گونه «آزاد» در روستای گرجی‌کلا واقع در 5 کیلومتری ساری و در حاشیه بزرگراه ساری- قائمشهر قطع شد تا سریال قطع درختان کهنسال ادامه یابد.

درخت درخت بلوط 500 ساله

طی چند سال اخیر با وجود هشدارها و اعتراضات گسترده کارشناسان منابع طبیعی و محیط‌زیست، هر از گاهی درختی کهنسال برای مبارزه با خرافه‌پرستی یا با توجیه گسترش فضای اماکن عمومی قطع می‌شود در حالی‌که این درختان میراث طبیعی کشور و از ذخایر ژنتیک محسوب می‌شوند.

دکتر محمد امینی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران ضمن هشدار نسبت به ادامه این روند به همشهری گفت: انتظار آن است که مسئولان برای حفظ این ذخایر ژنتیک چاره‌ای بیندیشند و با تدوین قوانین و مقررات بازدارنده لازم‌الاجرا مانع قطع این درختان شوند. از آنجا که این درختان در حوزه مدیریت اوقاف قرار دارند به سادگی قربانی می‌شوند براین اساس در گام نخست ضروری است درختان کهنسال جنگلی در هر نقطه‌ای که واقع شده‌اند تحت مدیریت منابع طبیعی یا محیط‌زیست قرار بگیرند.

وی درباره درختان قطع شده گفت: سن این درخت بلوط که 50 متر ارتفاع و 2‌متر و 50‌سانتی‌متر قطر دارد 450 تا 500 سال تخمین زده می‌شود. با قطع این درخت فضایی به مساحت 900 متر ایجاد شده که نشان می‌دهد این بلوط کهنسال در شمار درختان سرور(بلندترین درخت در رویشگاه) بوده است. وی درباره درخت قطع شده دیگر هم تصریح کرد: درخت دیگر از گونه آزاد و از درختان ممنوع‌القطع است زیرا رویشگاه این درخت منحصر به ایران است و در هیچ نقطه دیگری از جهان وجود ندارد. با وجود این، این درخت به همراه بلوطی که طی 4 الی 5 قرن براساس آموزه‌ها و باورهای دینی توسط مردم محلی حفظ و صیانت شده براساس یک تصمیم نادرست قطع شده است. دکتر بریمانی، گیاه‌پزشک مقیم مازندران نیز در این باره به همشهری گفت: هم درخت آزاد و هم درخت بلوط کاملا سالم بوده و با وجود آنکه درخت بلوط قدمتی حدود 500 ساله دارد، هیچ‌گونه پوسیدگی در تنه و تاج این درخت وجود نداشته است.

کد خبر 172355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز