همشهری‌آنلاین: متهم ردیف پنجم پرونده اختلاس بیمه، پس از چند جلسه،‌ اعترافاتش را در مورد یکی از مقامات عالی رتبه دولتی را پس گرفت و آنها را دروغ خواند.

اختلاس بیمه

به گزارش همشهری آنلاین؛ چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه، امروز صبح در دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار شد.

این پرونده 80 متهم دارد که تا کنون جرائم 40 متهم رسیدگی شده است و این 40 نفر در جلسه‎های قبلی به دفاع از خود پرداختند.

«ج-ع» اولین متهمی بود که در جلسه صبح پشت میز محاکمه حاضر شد تا در برابر اتهام اختلاس، تحصیل مال نامشروع به مبلغ 8.5 میلیاردی و قصد عنوان دولتی مأمور وزارت اطلاعات، از خود دفاع کند.

«ج-ع» که به عنوان متهم ردیف پنجم این پرونده شناخته می‎شود، در روند دفاعیات خود، تمام اعترافات قبلیش را که علیه یکی از مقامات عالی‎رتبه دولتی بود، پس گرفت و آنها را دروغ محض خواند.

حضور الیاس نادران، نماینده مجلس هشتم در جلسه امروز نیز از نکات حاشیه‏ای دادگاه بود. نادران به منظور کسب اطلاع از روند رسیدگی در دادگاه حاضر شد و در مورد روند رسیدگی گفت: متأسفم نام مقامات و مسئولان مرتبط با این پرونده در دادگاه ذکر نمی‌شود، گفت: اسامی آنها باید مانند سایر متهمان که 3 سال در زندان هستند به صراحت ذکر شود.

در ادامه می‎توانید خلاصه موضوعات مطرح شده در جلسه صبح دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس را مشاهده کنید:

جدول اظهارات«ج-ع»

اتهام

  • معاونت در اختلاس توأم با جعل در شعب بیمه فاطمی و کرج و وصول وجه چک با همکاری مستقیم متهمان ردیف اول و دوم به مبلغ 9 میلیارد ریال
  • تحصیل مال نامشروع به مبلغ 8.5 میلیارد ریال
  • قصد عنوان دولتی مأمور وزارت اطلاعات
  • معاونت در اختلاس و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 1.5 میلیارد تومان در یک پرونده
  • معاونت در اختلاس و تحصیل مال‌نامشروع به مبلغ 500 میلیون تومان
  • پول‌شویی و کلاهبرداری 250 میلیارد ریالی نیز از آقای «د ـ س»

دفاعیات متهم

 

  • تمام چک‌هایی که به حساب من و خانم «م » آمده است را برعهده می‌گیرم. من اقای «م ـ ح» را فقط می‌شناسم و هیچ ارتباطی با آقای «ف» نداشتم.
  • نماینده دادستان گفته که من این افراد را منصوب کرده‌ام اما هیچ مدرکی وجود ندارد.
  • آقای «ف» را از طریق متهم ردیف اول پرونده می‌شناختم من کاری با بیمه نداشتم و در زمینه خشکبار فعالیت می‌کردم که بزرگترین کارگاه خشکبار آذربایجان متعلق به خانواده من است.
  • آقایان همه کاری کردند ولی من خبر نداشتم و اتهامات را قبول نمی‌کنم. متهم ردیف اول پرونده را هم به اعتبار خانواده‌اش قبول داشتم و اگر در کرج اختلاسی کرده است به من اعتباری ندارد.
  • اگر سندی مبنی بر همکاری با این متهمان بیاورید قبول می‌کنم. ولی آن زمان من کاره‌ای نبودم و در بازار فعالیت می‌کردم .
  • در شعبه فاطمی بیمه ایران پول نقد به افراد داده می‌شد که نماینده بیمه ایران یا خبر ندارد یا در دادگاه فیلم بازی می‌کند و شاید برای هر پرونده فقط یک چک صادر می‌شد و من بیشتر از یک میلیون تومان هم چک وصول نکردم.
  • به آقای «م ـ ح» گفته بودم از کارمندی و کار در بیمه دست بردارد و بیاید با هم کار کنیم زیرا می‌توانست 10 برابر حقوق کارمندی درآمد داشته باشد.
  • در مورد ارتباط با آقای «خ» باید بگویم که او را به واسطه تعمیرگاهی که در طرشت بود شناخته‌ام اما از وقتی که از تعمیرگاه رفت دیگر او را ندیدم.او وقتی به تهران آمده بود به خاطر اینکه ورشکست بود می‌ترسیدند به او نمایندگی بدهند. مدتی بعد آقای «م ـ ح» به من گفت به دفتر آقای «خ» بروم که وقتی به آنجا رفتم متوجه شدم طلبکارانش که از شهرستان خوی آمده بودند می‌خواهند او را دستگیر کنند. او منکر این بدهی شد ولی من بدهی او را به حساب طلبکارانش ریختم.
  • او به خانم «الف» گفته بود برای بیمه کردن خودروها واسطه‌برقرار کن تا آنها را بیمه کنیم و نیمی از سود را به شما می‌دهم. اما باید بگویم که این خانم هیچ ارتباطی با این افراد نداشت و فقط من با آنها در رابطه بودم.
  • از سال 85 تاکنون با آقای «م ـ ح» هیچ ارتباطی ندارم و با آقای «ف» نیز اصلا ارتباطی نداشتم که بخواهم آن را قطع کنم.
  • من از غیرقانونی بودن ماهیت چک‌ها بی‌خبر بودم و اگر می‌فهمیدم خودم برخورد می‌کردم همانطور که وقتی مطلع شدم از آنها شکایت کرده و پول‌ها را به حساب دولت واریز کردم.
  • در سال‌های 83 و 84 و ابتدای سال 85 در مورد تمام چک‌های وصول شده معامله صورت گرفته و برای آنها در دفترخانه سند تنظیم شده است هر چند معامله‌ها فسخ شده بود.در تعمیرگاه همه هزینه‌ها از جمله اجاره و خرید لوازم را من پرداخت می‌کردم تا به من چک بدهند اگر در کنار این اتفاقات اختلاسی در فاطمی و کرج رخ داده من هیچ اطلاعی نداشتم.
  • ک یک میلیارد تومانی که گفته بودم از طرف وی برای آقای د.س، صادر شده است را خودم صادر کرده بودم. تمام اعترافاتم نیز بر علیه آقای م. ر در بازجویی ها دروغ است. در آن زمان به خاطر فشارهای بازجویی سکته کردم. آقای م . ر هیچ نقشی در این ماجرا نداشت و الان در محضر دادگاه اعتراف های قبلیم علیه وی را پس می گیریم.
  • آقای د - س، در این پرونده سر من کلاه گذاشت. او با سند زمین 10 میلیارد تومانی 100 میلیارد تومان وام گرفت. ما می خواستیم آقای د، یکی از بازیکنان اسبق تیم ملی فوتبال را نیز سهامدار کنیم که وی در میانه راه منصرف شد. متوجه شدم خودروی من مقابل خانه نیست و همسایه ها گفتند 3 خارجی آن را سرقت کرده اند. آقای د. س، 3 طبقه در برج فرشته داشت و در آن 7 یا 8 کارمند زن و مرد خارجی استخدام کرده بود. اغلب قرارها نیز در ساختمان فرشته گذاشته می شد. او از بیسوادی من سوء استفاده کرد. وقتی هم حقم را خواستم می خواست به برج فرشته بروم. در آنجا نیز یک چمدان طلا به من داد که من گفتم پول بده طلا به دردم نمی خورد.
  • حرف های آقای د. س، درباره آقای م.ر. ر نیز صحت ندارد. من چک یک میلیارد تومانی را دادم و او به دروغ حرف هایی را مطرح کرده است.
  • (در پاسخ به سئوال قاضی درباره اتهام تحت عنوان مامور وزارت اطلاعات)من مامور وزارت اطلاعات نیستم بلکه نیروی اطلاعات مردمی هستم. همه مردم ایران یک نیروی اطلاع مردمی بوده و کاش افتخار داشتم سرباز گمنام امام زمان باشم.
  • (درباره اتهام اختلاس 1.5 میلیارد ریالی با همدستی آقای میم) با آقای میم قبل از اینکه وارد استانداری شود آشنا شدم. به او پول می دادم و وی کارش که تمام می شد آنها را باز می گرداند و پرداخت این پول ها برای انجام کاری نبود. من سکته مغزی کردم و روزی 35 عدد قرص می خورم نمی توانم به زبان فارسی خوب صحبت کنم. حتی در بازپرسی ها می گفتم اجازه دهید من به زبان آذری توضیح دهم اینطوری راحت تر بودم.
  • پولشویی چیست؟ من نقدی معامله می کنم. از بچگی هم همینطوری بوده ام. از سیستم بانکی پول داده و گرفته ام.

اظهارات «ح. ن» متهم ردیف اول اختلاس در پاسخ به گفته‌های «ج-ع»

اظهارات

  • من با آقای ج. الف قبل از ماجرای اختلاس دوست بودم و ماشین های خسارتی را به تعمیرگاهی که داشتیم می فرستادیم. در موضوع اختلاس از شعبه فاطمی من هیچ اقدامی را انجام ندادم و اعتراف به 250 میلیون تومان اختلاس فقط تحت فشار بازجویی ها بوده است. در حالیکه اگر الان به شعبه فاطمی بروید می توانید با پرونده های مشابه روبرو شوید. البته تخلف در بیرون از بیمه انجام می شود و کارکنان این شعبه در آن نقشی ندارند. از زمان فعالیت در شعبه فاطمی با آقای ج. الف دوست بودم.
  • من در مجموع حدود 1.5 میلیارد تومان اختلاس کردم و تا چه زمانی به خاطر آقای ج. الف باید فشارهای سیاسی و استانداری را تحمل کنم؟ در خصوص چک های داده شده به آقای ج. الف باید بگویم چک هایی که بالای 10 میلیون تومان برای وی صادر شده مربوط به ماجرای اختلاس می باشد. من در تاریخ 13 آذر سال 84 به شعبه کرج رفتم. تاریخ 5 دی ماه همان سال آقای د. س نیز به عنوان مدیر اداری مالی به این شعبه آمد. یک ماه بعد نیز اولین چک را صادر کردیم. در طول تاریخ 5 بهمن ماه سال 84 تا خرداد ماه سال 85، 34 فقره چک به ارزش حدودی 800 میلیون تومان صادر و تحویل آقای ج. الف شد که تا این زمان هیچ پولی از وی دریافت نکرده ام. همچنین آقای د. س در تعطیلات نیمه خرداد دو فقره چک دیه صادر کرد که من با این کار او مخالفت کردم.
  • قرار نیست من جرم دیگران را قبول کنم. اگر آقای ج. الف در این پرونده لگد پراکنی نمی کرد تا 500 سال دیگر نیز ماجرای اختلاس فاش نمی شد. یک بار برای 6 فقره چک مرا به سازمان بازرسی بردند که من از گفتن حقیقت طفره رفتم. در ادامه تحقیقات نیز هیچ مدرکی علیه من به دست نیامد بعد هم اولین تخلف از حساب آقای و، بود که او در همان بازجویی های اولیه سرنخ ماجرا را به دست کارشناسان داد. البته چک های ما دست کاری شده بود به همین خاطر در ابتدا گفتند میزان اختلاس 800 میلیارد تومان است اما در ادامه به 7 میلیارد تومان کاهش یافت.
  • رئیس یک بانک به اتهام اختلاس 12 میلیارد تومانی دستگیر می شود اما اینقدر جنجال برپا نمی کنند. حالا برای 7 میلیارد تومان با ما اینطوری برخورد می شود.
  • قاضی: وقتی وارد تخلفات متهمان ردیف پنجم در استانداری شوید متوجه می شوید این 7 میلیارد در برابر تخلفات صورت گرفته در آنجا مبلغ زیادی نیست.
  • از تاریخ 16 خرداد سال 85 به خاطر دلایلی با آقای ج. الف، قطع رابطه کرده و بعد از اینکه ماجرای ورود سازمان بازرسی به پرونده فاش شد، چند بار با وی جلسه گذاشتم. یک ملک نیز در جنت آباد با او معامله کردم.
کد خبر 172314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز