مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

آی‌پی‌اس‌ نیوز: 70 سال طول می‌کشد تا زنان در عرصه سیاست به برابری کامل با مردان برسند.

با وجودی که حدود 17 درصد اعضای پارلمان‌های دنیا را زنان تشکیل می‌دهند، اتحادیه بین‌المجالس معتقد است شتاب اصلاح در جهت افزایش حضور زنان کند است و 70 سال طول می‌کشد تا زنان در عرصه سیاست به برابری کامل با مردان برسند.

آمار جدید اتحادیه که دهم اسفند ماه منتشر شد و 51 کشور را دربرمی‌گیرد، نشان می‌دهد 8/48 درصد کرسی‌های مجلس سفلای رواندا در دست زنان است و این کشور از نظر مشارکت زنان مقام اول را در جهان داراست. فقط سه کشور دیگر توانسته‌اند حضور زنان را به بیش از 30 درصد برسانند. این سه کشور عبارتند از سوئد (3/47 درصد)، کاستاریکا (6/38 درصد) و هلند (7/36 درصد).

 تحقیقات نشان می‌دهد در کشورهایی که نوعی سهمیه‌بندی در مورد انتخاب زنان دارند، حضور آنان به حدود 22 درصد می‌رسد، در حالی که در کشورهایی که سهمیه‌بندی ندارند، این رقم به سختی به 12 درصد می‌رسد که اختلاف قابل توجهی است.

 باربارا پرامر رئیس پارلمان اتریش گفت زنان به روشی دیگر فعالیتهای سیاسی می‌کنند. وی افزود: ما مسئولیت‌پذیری بالایی داریم. زنانی که در قدرت هستند، نباید گذشته خود را فراموش کنند. آنان در این مقام به الگو تبدیل می‌شوند و باید فکر کنند چه‌کار می‌توانند برای زنان دیگر انجام دهند. باید دیگر زنان را به جرگه قدرت وارد کنند.

مارگارت منسا ویلیامز معاون رئیس شورای ملی نامیبیا و از مقامات اتحادیه بین‌المجالس تأکید کرد زنانی که در قدرت هستند، باید با رسانه‌ها در تماس باشند تا حساسیت به موضوعات جنسیتی را در نزد همگان افزایش دهند.

آندرس یانسن دبیرکل اتحادیه خاطرنشان کرد، شمار زنان رئیس پارلمان بیشتر از هر وقت دیگر است. از حدود 262 منصب ریاست پارلمان در سراسر جهان،‌ 35 منصب در اختیار زنان است.

 پیشرفت کشورهای عرب از این نظر قابل توجه است. امارات متحده عربی بیشترین افزایش شمار نمایندگان زن را در جهان دارد. نسبت نمایندگان زن در پارلمان این کشور از صفر به 22 درصد رسید. آمریکای لاتین بیشترین حضور نمایندگان را در پارلمان دارد. در اکثر 20 دوره انتخابات اخیر در این منطقه، زنان دستاوردهای خوبی داشتند.

از سوی دیگر نتایج نظرسنجی جدیدی که توسط یک مؤسسه تحقیقاتی، روی بیش از 1300 جوان زیر 20سال از 59 کشور انجام شده است، دربرگیرنده اطلاعات سودمندی است.

 یکی از یافته‌های اصلی آن بود که پاسخ‌دهندگان دولتها را مسئول حفاظت از دختران در برابر خشونت و تبعیض می‌دانند. وقتی از دختران سؤال شد اگر یک روز همه‌کاره کشور بودند چه‌کار می‌کردند، بیشترشان گفتند برای دختران فرصت آموزش فراهم می‌کردند.

 آمار اتحادیه بین‌المجالس حاکی از آن است که از 43882 کرسی پارلمانی در سراسر جهان، 7436 کرسی در اختیار زنان است. نسبت زنان در مجالس سفلا و مجالس تک صحنی در تمام کشورها 1/17 درصد است و در مجالس اعیان و سنا، 16 درصد اعضا زن هستند.

کد خبر 17230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز