همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد سالانه 10 هزار عملیات بازار سیاه که داد و ستد اندام‌های انسانی نیز شامل آنها هستند در جهان انجام می‌گیرد.

قاچاق کلیه

متخصصان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌اند تجارت غیرقانونی کلیه به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که تعداد آن به 10 هزار جراحی غیرقانونی در سال یا بیش از یک جراحی در ساعت رسیده است.

شواهد جمع‌آوری شده از شبکه پزشکان در سرتاسر جهان نشان می‌دهد که قاچاقچیان اندام‌های انسان برای مقابله با قوانینی که برای محدود ساختن فعالیت‌های آنها وضع شده،‌ با بهره‌گرفتن از تقاضای روزافزون جوامع بین المللی برای پیوند اندام‌های مختلف به ویژه کلیه که رواج بیماری‌هایی از قبیل دیابت بر افزایش این تقاضا تاثیرگذار است به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند.

بسیاری از بیمارانی که برای انجام این جراحی‌ها به چین،‌هند و یا پاکستان سفر می‌کنند برای دریافت کلیه باید بیش از 200 هزار دلار به باندهای قاچاق اندام بدن انسان پرداخت کنند، در‌حالیکه این باندها اندام‌ها را از انسان‌هایی که از روی ناچاری و فقر بخشی از بدن خود را کمتر از پنج هزار دلار به فروش رسانده‌اند جمع آوری می‌کنند.

خبرنگار گاردین طی تماس با یکی از دلالان کلیه که در وب سایتش برای جذب اهدا کننده شعار تبلیغاتی "یک کلیه اهدا کنید،‌ یک آی پد جدید بخرید" را منتشر کرده بود از وی درباره قیمتش برای خریداری یک کلیه سوال کرده بود و دلال نیز در ازای دریافت کلیه خبرنگار گاردین،‌ دو هزار و 500 پوند پیشنهاد داده و گفته بود که جراحی طی 10 روز انجام می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سود کلان این تجارت سیاه و اختلاف طبقاتی میان افراد فقیری که در ازای دریافت پول نقص عضو می‌شوند با بیماران ثروتمندی که باعث بقای این تجارت سیاه می‌شوند در حال زیرپاگذاشتن اصل انسانیت است.

کمبود الزامات و تعهدات قانونی در بعضی از کشورها و کمبود قانون در بعضی دیگر از کشورها به آن معنی است که دلالانی که در ازای دریافت کلیه به انسان‌های فقیر پول پیشنهاد می‌دهند،‌ بسیار ساده می‌توانند این اندام‌های حیاتی را به دست آورند. کلیه 75 درصد از تجارت غیرقانونی اندام بدن انسان را تشکیل می‌دهد، افزایش ابتلا به دیابت،‌ فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی از عوامل افزایش میزان تقاضا برای پیوند کلیه هستند.

اطلاعات سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهند در سال 2010 در حدود 106 هزار و 879 قطعه از اندام‌های انسان در 95 کشور عضو این سازمان به صورت قانونی و غیر قانونی پیوند زده شده‌اند که 73 هزار و 179 قطعه از این اندام‌ها کلیه بوده‌اند. اما این تعداد جراحی تنها 10 درصد از نیازهای جهانی برای پیوند عضو را تامین کرده است. متخصصان این سازمان احتمال می‌دهند یکی از هر 10 عضو پیوند شده در بازارهای سیاه به دست آمده‌اند.

مدارک اثبات تجارت غیرقانونی اندام بدن انسان توسط شبکه‌ای از پزشکان در سرتاسر جهان به دست آمده که به "گروه نگهبانان" شهرت دارد. این گروه در راستای پشتیبانی از بیانیه استانبول علیه بهره‌برداری جهانی از اندام‌های بدن انسان که به تایید 100 کشور جهان رسیده است،‌ فعالیت می‌کنند.

کد خبر 172280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز