همشهری آنلاین: "نیل آرمسترانگ" مردی که در سال 1969 با برداشتن قدمی تاریخی بر روی خاک کره ماه،‌ جهان را برای چند لحظه متوقف ساخت،‌ طی مصاحبه‌ای چهار بخشی درباره دقایق نفس‌گیری فرود بر روی ماه و نظریه‌های توطئه درباره تقلبی بودن ماموریت آپولو سخن گفته است.

نیل آرمسترانگ

آرمسترانگ در این مصاحبه که توسط "الکس ملی" مدیر شرکت CPA استرالیا انجام گرفته روی تصاویر بازسازی شده که از مراحل فرود بر روی ماه پخش می‌شوند می‌گوید: آن تپه‌ها بسیار پرشیب و تخته سنگ‌ها بسیار بزرگ و ‌به اندازه یک ماشین هستند.

آرمسترانگ در بازگویی آنچه در حین ماموریتش رخ داده می‌گوید: اینجا جایی نیست که من بخواهم بر روی آن فرود بیایم،‌به همین خاطر رایانه را از حالت خلبان خودکار خارج می‌کنم و به سمت غرب می‌روم تا جای مسطح‌تری را برای فرود آمدن بیابم. تصاویر نشان می‌دهند که آرمسترانگ نقطه‌ای مسطح‌تر را در سمت دیگر حفره پیدا می‌کند.

نیل آرمسترانگ

آرمسترانگ ادامه می‌دهد: سوخت من در حال پایان است،‌ کمتر از دو دقیقه سوخت دارم. تصاویر اصلی ماموریت نشان می‌دهند موتور ماه‌نشین "عقاب" آغاز به پراکنده ساختن غبارهای سطح ماه می‌کند و 30 ثانیه بعد صدای آژیر هشدار سوخت به صدا درمی‌آید. آرمسترانگ در این شرایط می‌گوید: باید پیش از اینکه سوخت تمام شود همین جا فرود بیایم. پس از آن صدای فرود آرامی به گوش رسیده و کلمات جاودانه‌ای گفته می‌شوند: اینجا پایگاه آرامش؛ عقاب فرود آمد.

گفتگو با اولین انسانی که قدم بر روی خاک ماه گذاشت طی هفته گذشته در تلویزیون استرالیا و در برنامه‌ای به نام "خط پایین" پخش شد. آرمسترانگ، فردی که به خاطر بی‌میلی از سخن گفتن درباره تجربیاتش بر روی ماه بسیار مشهور است، بی‌پرده‌ترین مصاحبه‌ای که از زمان انجام ماموریتش در کره ماه در سال 1969 تا به امروز انجام داده را در اختیار تلویزیون استرالیا قرار داده است.

نیل آرمسترانگ

ملی، فردی که توانست به مدت 40 دقیقه با آرمسترانگ مصاحبه کند می‌گوید: زمانی که تصمیم گرفتم به نیل نزدیک شده و با او گفتگو کنم به سرعت دریافتم که بسیاری از اطرافیانم این کار را غیر ممکن می‌دانند. به گفته وی جالب توجه‌ترین ویژگی‌های آرمسترانگ،‌ تواضع،‌ متعهد بودن به تیمش،‌ احساس احترامش نسبت به همه انسان‌ها به جز خودش و ‌حس احترامش به روس‌ها بوده است.

آرمسترانگ حتی در سن 82 سالگی هم نمی‌تواند با مرکز توجه عموم بودن کنار بیاید. سال گذشته وی در حین روایت مراحل فرود بر روی ماه در که توسط برنامه گوگل ماه بازسازی شده بود به شکلی آشکارا عصبی به نظر می‌آمد. با این همه در حین مکالمه رو‌در‌رو با "ملی" احساس راحتی بیشتری داشت از این رو پخش این مصاحبه بازخوردهای فراوان و مثبتی از جانب دوستان همکاران آرمسترانگ برای تلویزیون استرالیا به ارمغان آورد.

نیل آرمسترانگ

وی در این مصاحبه به سوالات مختلفی درباره نیروی هوایی،‌ دولت آمریکا،‌ رهبری،‌ موفقیت و مرگ دوستان قدیمی‌اش پاسخ داد و "ملی" یکی از جنجالی ترین پرسش‌هایی که درباره ماموریت آپولو مطرح است را نیز از آرمسترانگ پرسید: آیا فرود بر روی ماه تقلبی است؟

آرمسترانگ در پاسخ به این پرسش گفت: مردم عاشق نظریه‌های توطئه هستند. این نظریه‌ها بسیار جذابند اما هرگز ذهن من را به خود مشغول نکرده‌اند،‌ چون می‌دانم روزی یک نفر به ماه پرواز کرده و دوربینی که بر روی آن جا گذاشته‌ام را به زمین باز خواهد گرداند.

کد خبر 171975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز