دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: احزاب و گروه‌های سیاسی کشور خود را برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم آماده می‌کنند.

از آنجا که ائتلاف یا تکیه بر اشخاص معروف سیاسی از راهکارهای شناخته شده در انتخابات گذشته بوده است، اینک نیز بحث چگونگی ائتلاف و جلب حمایت قطب‌های سیاسی به یکی از دغدغه‌های احزاب تبدیل شده است.

از جمله  حسن بیادی، سخنگوی جمعیت آبادگران جوان معتقد است اصولگرایان باید حول جمعی از بزرگان این جریان وحدت کنند، به نحوی که محوریت این جمع با چمران باشد؛ چرا که وی فردیست که به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارد و مردم او را به عنوان یک اصولگرای واقعی قبول دارند.»

آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی هم گفت شرایط فعلی جامعه ما اقتضاء می‌کند اشخاصی که می‌توانند محور اجماع و ائتلاف باشند، حضور جدی داشته باشند و با توجه به این‌که افرادی چون آقایان خاتمی و هاشمی همواره حرکت‌هایی در جهت تداوم اصلاحات و شکل‌گیری مردم‌سالاری داشته‌اند، لذا این افراد می‌توانند همچنان محوریت خود را داشته باشند.

مریم بهروزی، دبیر کل جامعه زینب با اشاره به تجربه اصولگرایان در انتخابات شوراهای سوم گفت:«مردم در این انتخابات به چهره‌های شناخته شده و احزاب آشنا رای دادند و به احزابی که  شناخته شده نبودند و در زمان انتخابات رشد و نمو پیدا کرده بودند، اعتمادی نکرده و رای چندانی به آنها ندادند. ممکن است اصولگرایان حول محور یک شخص جمع شوند یا این‌که حول محور یک حزب یا به طرق دیگری وحدت کنند. آیت‌الله مهدوی کنی می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که جریان اصولگرا حول آن وحدت کند.»

در کنار تلاش گروه‌های سیاسی  در جهت کسب موافقت شخصیت‌های سیاسی برای حمایت از آنان، مذاکراتی نیز در هر 2 جبهه اصلاح طلبان و اصولگرایان برای تنظیم منشور وحدت گروه‌های سیاسی ادامه دارد.

در جلسه اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات  شیوه‌نامه‌ای در دستور کار قرار گرفت مبنی بر این که اگر کسی تقاضای عضویت در جبهه را کرد، چگونه در شورای هماهنگی مورد بحث قرار بگیرد و برای پذیرش آن، حزب چه شرایطی باید  داشته باشد. در این جلسه بحثی پیرامون تدوین مبانی تفکر اصلاح‌طلبی صورت نگرفت.

گفته می‌شود  کمیته‌ای در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تشکیل شده تا در این زمینه فعالیت کند. هرچند که هنوز بحث تدوین منشور اصلاح طلبی بین احزاب و گروه‌های  این جبهه جدی گرفته ‌نشده است.

در میان اصولگرایان نیز نیاز به تدوین منشور اصولگرایی مطرح شده است‌. اعضای این جبهه معتقدند‌: باید اصولگرایان مبانی اصولگرایی را با انگیزه اصلاح امور تدوین کرده و اصولگرایانه اصلاح‌طلبانه‌ عمل کنند.

آنها تعریف رهبری از مبانی اصولگرایی را مهمترین سند منشور اصولگرایان دانسته و بر این باورند که  اصولگرایان باید در آینده با مشی اعتدال؛ دوری از افراط و تفریط و تندروی و حاشیه‌نشینی حرکت و با وحدت و انسجام اهداف خود را محقق کنند تا بتوانند در آینده زمینه‌ای برای خدمت به جامعه فراهم کنند.

البته این بحث‌ها نیز در میان اصولگرایان در حد ابراز نظر باقی مانده است و حرکتی جدی در میان گروه‌های آنها ایجاد نشده و به یک راهکار مشخصی نرسیده‌اند. اصولگرایان می‌خواهند بر اساس برآیند عقل جمعی حرکت کنند و قاعدتاً در این راستا باید از نظر پیشکسوتان و بزرگان نیز استفاده کنند.

به نظر می‌رسد 2 جناح اصلاح طلب و اصولگرا تا پیش از انتخابات مجلس هشتم ، قادر به تدوین منشورهای وحدت خود نخواهند شد و کماکان بر محوریت شخصیت‌های سیاسی و ائتلاف‌های تشکیلاتی مبنایی جز قدرت گرفتن در برابر رقیب ندارد عمل کرده و وارد صحنه‌های رقابت سیاسی می‌شوند.

کد خبر 17195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز