همشهری آنلاین: رییس پژوهشکده‌ باستان‌شناسی کشور گفت: با انجام بررسی‌های ژئوفیزیک، به‌دنبال قدیمی‌ترین مسجد ایرانی در شهر استخر هستیم.

میراث

به گزارش ایسنا، سیدمحمود میراسکندری افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با ایتالیایی‌ها داشتیم، بررسی، نقشه‌برداری و کار ژئوفیزیک در شهر استخر انجام می‌شود و سپس کاوش باستان‌شناسی، پاییز یا زمستان امسال انجام خواهد شد.

او با اشاره به این‌که این بررسی‌ها از 10 اردیبهشت‌ماه آغاز شده است، ادامه داد: در حال حاضر فقط بررسی و نقشه‌برداری انجام می‌شود و تا چند روز آینده، بررسی‌های ژئوفیزیک نیز آغاز خواهد شد.

در واقع، با انجام این کارها به‌دنبال یافتن قدیمی‌ترین مسجد ایرانی هستیم که به احتمال زیاد در این شهر تاریخی وجود دارد.

وی اظهار کرد: شهر استخر که از دوره‌ی ساسانی تا صفوی پابرجا بوده و زندگی در آن ادامه داشته است،‌ عرصه و حریم مشخصی دارد و برنامه‌هایی برای کاوش آن در نظر گرفته شده که به‌صورت مشترک با گروه باستان‌شناسان ایتالیایی انجام می‌شود.

میراسکندری گفت: مدتی پیش قرار بود جاده‌ جدیدی از کنار این شهر تاریخی عبور کند. خوشبختانه به‌موقع خبردار شدیم و با پافشاری‌ها برای انجام نشدن این کار، جاده به‌صورت دوپل از شهر عبور می‌کند.

او که سرپرست ایرانی هیأت بررسی شهر استخر است، گفت: تحلیل بررسی‌های ژئوفیزیک، بخش اصلی کار است که باید انجام شود و با مشخص شدن نتایج کار و انجام کاوش، اگر ارزش‌های تاریخی کافی وجود داشته باشد، شاید برای سایت ـ موزه شدن شهر استخر اقدام کنیم.

شهر استخر در هفت کیلومتری تخت جمشید (پارسه) قرار دارد. آثار باقی‌مانده از این شهر شامل دروازه‌ سنگی، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی است که به دوره‌ هخامنشی تعلق دارد.

در این شهر، بازمانده‌ سازه‌های اسلامی، ساسانی، اشکانی و ظرف‌ها و آثار سده‌های آغازین هجری قمری کشف شده است.

 

کد خبر 170200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز