جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

مناطق آزاد تجاری و صنعتی از جمله بخش‌هایی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی در دولت نهم مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

فعال کردن این مناطق که البته از ساختار و منطق اقتصادی برخوردار نیست و عملا در راستای اتصال اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی نقش کم‌رنگی ایفا کرده، در شرایط کنونی و در چارچوب رقابت‌های منطقه‌ای الزامی‌به نظر می‌رسد و نیازمند توجه بیشتر و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های عظیم آن است.

با محمد سعید توکل، مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در خصوص موانع و مشکلات این منطقه گفتگو کرده‌ایم.

  • یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذاران به این مناطق است. تجربه منطقه آزاد چابهار در این زمینه در طول یک سال گذشته چگونه بوده‌ است؟

برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی در بخش‌های صنعت، شیلات، نفت، گاز، کشاورزی، صنایع فلزی و پتروشیمی‌تلاش‌هایی انجام شده است.

در این راستا در خصوص صنایع پایین دستی پتروشیمی‌شرکت‌های دولتی و خصوصی را تشویق کرده‌ایم تا اقدام به احداث 2 واحد پتروشیمی‌کنند.

سرمایه‌گذاری در این زمینه از 10 میلیارد تومان خواهد بود تا 30 میلیارد تومان. در بخش صنایع بالا دستی هم تکیه بر روی تولید 2 محصول متانول و اوره آمونیاک داریم.

از آنجایی که هزینه تمام شده تولید متانول تنی 70 دلار در داخل است و قیمت فروش جهانی آن 500 دلار است، لذا تنی 430 دلار سودآوری در این سرمایه‌گذاری وجود دارد.

همچنین راه‌اندازی پالایشگاه نفتی را هم با 30 درصد سرمایه‌گذاری منطقه، 30 درصد سرمایه‌گذاری از طریق دیگر و 40 درصد سرمایه‌گذاری از سوی چینی‌ها را هم پس از توافقی که با وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی داشته‌ایم مد نظر قرار داده‌ایم که با اجرایی شدن آن به کشتی‌های عبوری نفت داده و برای تنظیم بنزین استان از این پالایشگاه استفاده خواهد شد.

  • چندی پیش گمرک با وضع بخشنامه‌ای به نوعی کل درآمدهای سازمان را برای مدتی متوقف کرد، این مشکل چگونه رفع شد؟

با وجود آنکه این بخشنامه به مدت 3 ماه کل درآمدهای سازمان را بلوکه کرد، اما با تمهیداتی که اندیشیده شد بخش اعظم این درآمد گرفته شد، اما مشکل اصلی که بعد از این رویداد برای منطقه و غرفه‌داران پاساژهای تجاری اتفاق افتاد به مراتب کار را دشوارتر کرد.

در حقیقت بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا صادر شد اعلام گردید که اگر کالای مسافری به شکل تجمیعی حمل شود قاچاق به شمار می‌آید.

این در حالیست که از نظر ما وقتی عوارض کالاهای خریداری شده به مناطق آزاد پرداخت شود، مالک کالاها می‌تواند به هر شکلی که بخواهد آنها را حمل کند و این قاچاق نیست.

  • بر اساس یکی از دستورات رئیس جمهوری دفاتر اداری مستقر در تهران و مراکزی که در شهرستان‌ها فعالیت دارند بایستی در پایتخت تعطیل می‌شدند در مورد منطقه آزاد چابهار آیا این اقدام عملیاتی شده است؟

به دنبال اعلام این دستور از سوی رئیس جمهوری دفتر منطقه آزاد چابهار نیز در تهران تعطیل شد و باید 120 نفر از پرسنل برای کار یا به منطقه‌ می‌آمدند و یا اینکه بیکار می‌شدند.

از آنجایی که اکثر افراد حاضر به حضور در منطقه نشدند لذا عده‌ای از نیروهای کاری این سازمان در تهران شغل خود را از دست دادند. در مقابل نیز عده‌ای دیگر برای کار از تهران به چابهار آمدند.

کد خبر 16970

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز