گروه شهری: افزایش تراکم ساخت‌و‌ساز در اراضی دولتی و بررسی آن در شورای‌عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده 5 اخیرا موجب اعتراض اعضای شورای شهر تهران شد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آغاز اجرای طرح تفصیلی گفت: برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به ورود مستقیم شورای‌عالی شهرسازی و معماری و افزایش تراکم در زمین‌های دولتی اعتراض داشتند.حسن بیادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تغییراتی در طرح تفصیلی شهر تهران در شورای‌عالی شهرسازی ایجاد شده است، افزود: اگر قرار بود دولت زمین‌های خودش را افزایش تراکم داده و آنها را تبدیل به پهنه مسکونی کند چه نیازی به مطالعات طرح جامع و تفصیلی بود؟

این در حالی است که میر محمد غراوی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با مهر با ابراز بی‌اطلاعی از موضع شورای شهر تهران، گفت: تراکم‌های مسکونی در زمین‌های دولتی بیش از پهنه نبوده است؛ ضمن آنکه در همه اراضی دولتی این کار انجام گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش تراکم در زمین‌های بزرگ مقیاس صورت گرفته است، بیان کرد: ارائه کاربری مسکونی به این زمین‌ها برای ساخت مسکن و کنترل بازار بوده و این کاری است که شهرداری تهران هم در اراضی بخش خصوصی انجام داده و با افزایش تراکم آنها موافقت کرده است.

مجید پاکساز، مدیرکل طرح‌های شهری و شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری نگرانی اعضای شورای شهر تهران را به حق دانست و گفت: کارشناسان و شهرسازان از افزایش تراکم در اراضی دولتی آن هم در شهری مانند تهران استقبال نمی‌کنند، اما معیار اصلی کمیسیون ماده 5 و شورای‌عالی شهرسازی و معماری است.

وی با اشاره به اجرای طرح تفصیلی در تهران اظهار داشت: قوانین و ضوابط طرح تفصیلی جدید تهران به مالکیت‌ها توجه نمی‌کند و تنها به شرایط و ویژگی‌هایی که هر منطقه دارد اهمیت می‌دهد. بر این اساس معیار ضوابط موجود در طرح تفصیلی است و اگر دولت با تکیه بر مصوبات کمیسیون ماده 5 و شورای‌عالی شهرسازی و معماری اقدامی برای توسعه ساخت و ساز به‌منظور تعدیل بازار مسکن انجام داده، براساس ضوابط موجود در طرح تفصیلی باید سرانه خدمات و فضای سبز و دیگر سرانه‌های شهری نیز لحاظ شود.

کد خبر 169568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز