همشهری آنلاین: مردم سراسر ایران بامداد یکشنبه ‪ ۱۳‬اسفند شاهد ماه گرفتگی کامل خواهند بود.

 مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: خسوف یا ماه گرفتگی وقتی اتفاق می‌افتد که زمین میان خورشید و ماه قرار می‌گیرد و سایه زمین روی ماه می‌افتد.

مسعود عتیقی افزود: اگر در لحظه ماه گرفتگی به ماه سفر کنید مشاهده می‌کنید که بر روی ماه خورشید گرفتگی صورت گرفته است یعنی زمین نور خورشید را مسدود کرده است.

عتیقی یادآورشد: این ماه گرفتگی در سراسر ایران، آسیا (به جز بخش کوچکی از آن)، اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی (به جزء بخشی از غرب آن)، غرب اقیانوسیه و بخشی از قطب جنوب قابل رویت است.

وی افزود: ماه گرفتگی جزئی ساعت یک بامداد شروع می‌شود و ساعت ‪۲:۱۴‬ دقیقه و ‪ ۱۳‬ثانیه بامداد کامل می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران پایان گرفت کامل را ساعت ‪ ۳:۲۷‬دقیقه و ‪ ۲۷‬ثانیه و گرفت جزئی را ‪ ۴:۴۱‬دقیقه و ‪ ۲۸‬ثانیه اعلام کرد.

عتیقی گفت: رویت ماه گرفتگی برای چشم انسان هیچ ضرری ندارد و ابزار خاصی نمی‌خواهد.

وی قدیمترین ثبت خسوف را ‪ ۷۲۱‬سال قبل از میلاد مسیح ذکر کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: هر ماه گرفتگی دارای دوره تکرار منظم است بطوریکه خسوف هر ‪ ۱۸‬سال و یازده روز و ‪ ۷‬ساعت و ‪ ۴۹‬دقیقه تکرار می‌شود.

عتیقی گفت: این ماه گرفتگی اولین پدیده ماه گرفتگی کامل در سال ‪ ۲۰۰۷‬میلادی و آخرین ماه گرفتگی در سال ‪ ۱۳۸۵‬خواهد بود.

وی افزود، انجمن نجوم آماتوری ایران شنبه شب مورخ ‪ ۱۲‬اسفند همچون گذشته برای عمومی‌سازی دانش ستاره شناسی اقدام به برگزاری برنامه ویژه‌ای جهت عموم علاقمندان با همکاری مدیریت برج میلاد تدارک دیده است.

عتیقی گفت: این برنامه ساعت ‪ ۲۲:۳۰‬دقیقه شنبه ‪ ۱۲‬اسفند آغاز و پس از ارائه سخنرانی در مورد علت ماه گرفتگی و ویژگی‌های خسوف آن شب اسلایدهای نجومی از این رویداد جهت آشنایی بیشتر علاقمندان پخش خواهد شد و پس از پذیرایی از مهمانان این گردهمایی آسمانی در محوطه باز، رصد خسوف با تلسکوپ‌های قدرتمند و با همراهی کارشناسان مجرب و اعضای فعال این انجمن تا پایان واقعه خسوف در بامداد روز یکشنبه ‪ ۱۳‬اسفند ادامه خواهد داشت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران حضور در این نشست را برای عموم علاقمندان رایگان خواند و افزود، ضمنا مسابقه عکاسی از خسوف در تلفیق با برج میلاد که نمونه تلاش خستگی ناپذیر مهندسان و طراحان ایرانی می‌باشد در سه بخش عکاسی با موبایل، عکاسی دیجیتال و آنالوگ برای عموم عکاسان پرتوان به اجرا درمی‌آید.

عتیقی در پایان گفت، عکس‌های ارائه شده در نمایشگاهی به همین مناسبت در هفته جهانی نجوم (هفته آخر فروردین ‪ (۸۶‬در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت و به اثار برگزیده از هر بخش جوایز نفیسی با مشارکت پروژه برج میلاد تقدیم خواهد شد.

کد خبر 16909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز