گروه سیاسی: گروه سیاسی: مردم در 18 استان کشور به پای صندوق‌های رای رفتند تا تکلیف 65 کرسی باقیمانده مجلس نهم را روشن کنند

علاوه بر تهران، مردم در استان‌های اردبیل، خوزستان، همدان، ایلام، اصفهان، آذربایجان غربی، لرستان، فارس، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، کردستان، کرمانشاه، یزد، مرکزی، گلستان و خراسان رضوی پای صندوق‌های رای رفتند و حماسه 12 اسفند سال گذشته را تکمیل کردند.

براساس همین رویکرد هم بود که دیروز محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری وقتی رای خود را به صندوق شماره 151 دانشگاه امام صادق(ع) انداخت به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت حضور و مشارکت مردم در انتخابات، ‌ نقل کرد که «مومن واقعی کسی است که هرکار خوبی را که شروع می‌کند به خوبی هم آن را تمام کند». بنا به گفته مسئولان برای این مرحله از انتخابات 14 هزار و 323 شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده بود. در تهران که رقابت بین 50 نامزد برای کسب 25 کرسی مجلس در جریان بود، 4 هزار و 157 شعبه پذیرای آرای مردمی بود که از ساعات اولیه آغاز رای‌گیری، پای صندوق‌های رای بودند.

علاوه بر مردم، مقامات مسئول کشورمان نیز در ساعات اولیه صبح آرای خود را در صندوق‌های رای ریختند.آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، سید حسن خمینی، محسن رضایی، جمعی از وزیران و مقامات نظامی در ساعات اولیه رای‌گیری پای صندوق‌های رای حاضر شدند. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نیز بعدازظهر دیروز با حضور در شورای نگهبان رای خود را در صندوق سیار شماره 1449 انداخت. دیروز روند رای‌گیری چندین بار تمدید شد. این روند از یک سو به بازدیدهای سرزده مجریان انتخابات از حوزه‌های رای‌گیری گره خورده بود و از سوی دیگر هم به اطلاعیه‌های وزارت کشور و شورای نگهبان. مصطفی محمد نجار وزیر کشور ضمن بازدید از حوزه‌های رای‌گیری گفت که نتایج انتخابات تا 24 ساعت آینده اعلام خواهد شد.

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هر کس شکایتی از نحوه برگزاری انتخابات داشته باشد می‌تواند شکایت خود را به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کند. در همین راستا عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز توضیح داد که طبق قانون 2روز فرصت دریافت شکایات و 7 روز فرصت رسیدگی به شکایات وجود دارد و تا 21 اردیبهشت بررسی‌ها انجام می‌شود و ان‌شاءالله از 22 اردیبهشت ماه صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه را اعلام می‌کنیم. انتخابات در مرحله دوم نهمین دوره مجلس در ۱۵۰۰ شعبه رای‌گیری به‌طور کاملا رایانه‌ای برگزار شد.

تخریب‌ها و تکذیب‌ها

در ساعات منتهی به رای‌گیری تخریب‌ها علیه یک جبهه خاص شدت گرفت. پیش از این اقدام، هفته نامه یالثارات در گزارشی با عنوان انگ زدن به جبهه متحد برای دو قطبی‌سازی از این تخریب‌ها انتقاد کرده بود. انتشار خبری مبنی بر حمایت فرزندان مسئولان ارشد نظام از فهرست یک گروه سیاسی بلافاصله از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی
سید علی خامنه‌ای تکذیب شد و واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. جبهه متحد اصولگرایان با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی ازانتشار این اخبار مجعول آن هم در ساعات منتهی به برگزاری مرحله دوم انتخابات، خواستار رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی گروه‌های سیاسی شد.

بازتاب رأی‌گیری

آغاز دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 15 اردیبهشت ماه مورد توجه رسانه‌های دیگر کشورها قرار گرفت. خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «ایران دور دوم انتخابات مجلس را آغاز کرد»، اشاره کرد که نیمی از انتخاب شدگان دور اول انتخابات چهره‌های جدید هستند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اشاره کرد که مشارکت در دور اول انتخابات مجلس نهم در ایران 64 درصد بود و وزارت کشور ایران اعلام کرده است که نتایج نهایی دور دوم ظرف 24 ساعت پس از پایان انتخابات اعلام می‌شود. آسوشیتدپرس نیز در گزارشی از تهران با عنوان «ایران دور دوم انتخابات مجلس را آغاز کرد» به نقل از تلویزیون جمهوری اسلامی به انتشار خبر آغاز دور دوم انتخابات مجلس پرداخت. پایگاه اینترنتی شبکه العربیه نیز برای انعکاس خبر خود عنوان «ایران انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس را برگزار می‌کند» برگزید.

کارایی نمایندگان با رای بالا بیشتر است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در نخستین دقایق رأی‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس نهم ضمن شرکت در رأی‌گیری، حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات را باعث اعتبار و توانایی بیشتر نمایندگان مجلس نهم خواندند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی انتخابات را کاری بزرگ و مهم برشمردند و با آرزوی توفیق واجدان شرایط برای ادای وظیفه شرکت در انتخابات افزودند:

مردم، مرحله دوم از انتخابات را هم مثل مرحله اول جدی بگیرند. ایشان خاطرنشان کردند: هرچه آرای نمایندگان مردم در مجلس بیشتر باشد قوت قلب، توانایی و اعتبار آنها بیشتر است و بهتر می‌توانند کار کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از خداوند متعال مسئلت کردند دل‌های مردم را به آنچه حق است و به صلاح و صرفه مردم است، هدایت کند.

کد خبر 168991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز