همشهری آنلاین: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرایط عمومی بیمه‌نامه نوسانات نرخ ارز واحدهای تولیدی - صادراتی را برای اجرا به مدیران عامل شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، شورای عالی بیمه با استناد به موادی از قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری و قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور کاهش خطرپذیری ناشی از نوسانات قیمت‌ها، به شرکت‌های بیمه اجازه داد که برای واحدهای تولیدی و واحدهای صادرکننده کالا یا خدمات که در معرض ریسک نوسانات نرخ ارز هستند بیمه‌نامه نوسانات نرخ ارز صادر کنند.

شرایط عمومی بیمه نامه نوسانات نرخ ارز واحدهای تولیدی - صادراتی، در 29 فروردین 1390، تحت عنوان آیین‌نامه شماره 70، در شورای عالی بیمه تصویب شد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به امضای سیدمحمد کریمی رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس شورای عالی بیمه، این آیین نامه را برای اجرا به مدیران عامل شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین‌نامه واحدهای تولیدی - صادراتی در معرض ریسک نوسانات نرخ ارز، به عنوان "بیمه‌گذار"، می‌توانند با ارائه پیشنهاد کتبی ‌که مورد قبول شرکت بیمه به عنوان "بیمه‌گر"، باشد و با پرداخت "حق بیمه"، برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز در قراردادهای تجاری خود، "بیمه نامه" دریافت کنند. منظور از نوسان نرخ ارز در آیین‌نامه شماره 70 شورای عالی بیمه، ریسک افزایش نرخ ارزهای خارجی برای تولیدکنندگان و ریسک کاهش نرخ ارزها برای صادرکنندگان اعلام شده است.

به این ترتیب تولیدکنندگان داخلی که نگران تأثیر منفی افزایش نرخ ارز خارجی بر فعالیت‌های تولیدی خود هستند، همچنین صادرکنندگانی که کاهش نرخ ارز را به نفع خود و توسعه صادرات خود نمی‌داننند، می‌توانند برای کنترل تأثیر منفی نوسانات نرخ ارز پایه نسبت به نرخ روز انعقاد بیمه نامه، از بیمه استفاده کنند. در این بیمه نامه، زیان بیمه گذار، ناشی از تفاوت نرخ ارز پایه در تاریخ سررسید بیمه نامه، نسبت به  نرخ تاریخ انعقاد بیمه نامه، خسارت تلقی می‌شود و شرکت بیمه متعهد است که آن قسمت از خسارت را که بر اساس مفاد شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه، متوجه بیمه گذار شده باشد تا سقف مندرج در بیمه نامه پرداخت نماید.

این بیمه نامه مواردی مانند خسارت ناشی از عدم دریافت مجوز صدور کالا و خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات طرفین تجاری را از تعهدات شرکت بیمه مستثنا کرده و بی توجهی بیمه گذار به ایفای تعهدات خود و فسخ قرارداد تجاری بیمه گذار را از جمله موارد فسخ بیمه نامه برشمرده است.

گفتنی است که تصویب و ارائه بیمه نوسانات نرخ ارز واحدهای تولیدی - صادراتی پیش از این در کارگروه توسعه صادرات مورد تأکید رحیمی معاون اول رئیس جمهور قرار گرفته است.

کد خبر 168378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز