گروه ادب و هنر: درحالی‌که سال‌هاست اکران فیلم کودک و نوجوان تقریبا به فراموشی سپرده شده یا صرفا جهت رفع تکلیف به آن پرداخته می‌شود، به نظر می‌رسد متولیان حوزه اکران در تلاش برای احیای این سینما هستند؛ سینمایی که در دهه 60 آنقدر در اوج بود که هم در زمینه حضور در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی و هم در حوزه اکران داخلی موفق عمل می‌کرد.

فیلم کودک

«دونده»، «خانه دوست کجاست؟»، «کلید» و... ازجمله نخستین آثاری بودند که نام سینمای نوین ایران را در عرصه‌های جهانی مطرح کردند و از سوی دیگر، فیلم‌هایی چون «شهر موش‌ها»، «گلنار» و «دزد عروسک‌ها»، جزو پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در دهه 60 بودند؛ روزگاری که فیلم کودک و نوجوان آنقدر پررونق بود که یک گروه سینمایی به آن اختصاص یافته بود.

حالا سال‌هاست که این سینما، در زمینه اقبال عمومی تنها دلخوش به کلاه‌قرمزی و پسرخاله بوده و امسال نیز قرار است فیلم تازه عروسک‌های محبوب اکران عمومی شود. بدیهی است که موفقیت قابل پیش‌بینی «کلاه قرمزی و بچه ننه» را نمی‌شود به پای مدیریت درست و اصولی در حوزه سینمای کودک نوشت و اگر قرار است شاهد تحولی در این زمینه باشیم باید به بقیه فیلم‌های کودک توجه کرد.

سینمای کودک و نوجوان ایران برای بازگشت به دوران طلایی دهه 60، هنوز راه دشواری را پیش‌رو دارد؛ هرچند رئیس شورای صنفی اکران، ابراز امیدواری می‌کند که فیلم‌های کودک، امسال درست اکران می‌شوند و خوب هم خواهند فروخت.

رئیس شورای صنفی اکران با اشاره به حمایت از طرح سینما مدرسه گفت: با شروع فصل تابستان از اکران فیلم‌های کودک با سوژه‌های جذاب حمایت می‌کنیم و فیلم پیشونی سفید را اکران خواهیم کرد. سیدضیاء هاشمی در گفت‌و‌گو با فارس درباره اکران فیلم‌های کودک و حمایت از این گونه از سینما در شورای صنفی نمایش گفت: اکران گسترده فیلم‌های کودک برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا این گروه سنی قشر وسیعی از مخاطبین را شامل می‌شود و اگر این گونه از سینما برای مخاطب جذاب باشد حضور گسترده خانواده‌ها در سینما‌ها را به همراه خواهد داشت و نفع اقتصادی به‌دنبال دارد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته سینمای کودک مورد حمایت واقع نشد و به گوشه‌ای رانده شد. اخیراً از سینمای کودک پشتیبانی و حمایت‌های لازم صورت گرفته و سال‌ گذشته حدود 28 عنوان فیلم سینمایی در این حوزه تولید شد اما این نکته را باید یادآور شوم که با وجود کانال‌های متعدد تلویزیونی در این خصوص همچنین تولید انیمیشن‌های آمریکایی و اروپایی و دسترسی آسان به این انیمیشن‌ها کار فیلمسازان ما در این حوزه سخت‌تر خواهد بود زیرا در این عرصه رقابت، کارگردانان باید سوژه‌هایی را انتخاب کنند که برای مخاطب جذابیت لازم را داشته باشد و بتواند این قشر را با خود همراه سازد. رئیس شورای صنفی اکران در ادامه گفت: سال گذشته ساخت تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان را شاهد بودیم اما تنها چند فیلم قابلیت اکران گسترده را دارد که ما هم در شورای صنفی نمایش حمایت لازم را خواهیم کرد.

متأسفانه برخی از آثار مناسب برای کودک نیست و دغدغه این گروه سنی را نیز ندارد، درحالی‌که کارگردانان بزرگ و مطرح سینما آنها را ساخته‌اند. وی در ادامه گفت: ما قصد داریم با شروع تابستان فیلم سینمایی پیشونی سفید ساخته سید جواد هاشمی که از قابلیت‌ خوبی برای جذب مخاطب این گروه سنی برخوردار است را اکران کنیم ‌و حتما از این فیلم و چند فیلم دیگر ازجمله کلاه قرمزی و بچه ننه حمایت گسترده و لازم صورت می‌گیرد تا بتوانیم شاهد رونق سینمای کودک باشیم و تا پایان سال اکران مناسبی در این گروه داشته باشیم. برای برخی از فیلم‌ها حمایت‌های ویژه درنظر می‌گیریم و سالن‌های سینماهای بزرگ را به این‌گونه از سینما اختصاص می‌دهیم. وی درباره حمایت از دیگر فیلم‌های کودک گفت: در حال حاضر از طرح سینما مدرسه حمایت می‌کنیم و برخی از سالن‌ها سئانس‌های صبح‌شان را در اختیار این طرح قرار داده‌اند ‌و کپی‌ در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا بتوانند نمایش گسترده‌ای داشته باشند همچنین سقف اکران آنها را بالا می‌بریم تا بتوانند در زمان مناسب مخاطب خود را جذب کنند.

کد خبر 168021

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز