مائده گیوه چین: شخصیتی پیچیده و پرتناقض، از یک فرد صادق و قابل اعتماد تا کسی که باید به او شک کرد. او در جوانی ماری‌جوانا می‌کشیده. در سفرش به هند به بودائیسم علاقه‌مند می‌شود و یک بار به بمب‌گذاری تهدید شده است.

استیو جابز

شخصیتی پیچیده و پرتناقض که آشنایانش او را از یک فرد صادق و قابل اعتماد تا کسی که باید به او شک کرد، توصیف می‌کنند. او در جوانی ماری‌جوانا می‌کشیده. در سفرش به هند به بودائیسم علاقه‌مند می‌شود و یک بار به بمب‌گذاری تهدید می‌شود. اینها و صدها اطلاعات دیگر به رسم آزادی اطلاعات، پس از مرگ مرد اول اپل توسط پلیس فدرال آمریکا منتشر شده است. اما دلیل این تحقیقات مفصل 191 صفحه‌ای درباره استیو جابز چیست؟ سال 1991 در زمان ریاست‌جمهوری بوش پدر، بنیانگذار اپل برای عضویت در شورای صادرات ایالات متحده در نظر گرفته شد. پستی که آخر هم به او داده نشد؛ هرچند افرادی که مورد مصاحبه اف‌‌بی‌آی قرار گرفتند جابر را واجد شرایط چنین مقامی خواندند. به این ترتیب با باز شدن یک فایل به نام استیو جابز، او نیز در جمع افراد تحت نظر اف‌بی‌آی قرار گرفت.

زمانی که ماموران فدرال، استیو جابز را تحت نظر گرفتند او دیگر رئیس اپل نبود. در سال 1985 اپل به دلیل یک درگیری داخلی با هیات مدیره این شرکت را ترک کرده بود و تا سال 1996 به آن بازنگشت.

بخش عمدهای از پرونده اف‌بی‌آی منتشر نشده و تحت عنوان محرمانه باقیمانده است؛ به‌طوری‌که تعدادی از صفحات، جملات و حتی پاراگراف‌ها پاک شده‌اند. قسمتی از این پرونده شامل مصاحبه‌ها با دوستان، همکاران، کارفرمایان و دیگر افراد درباره استیو جابز است . علاوه بر خود جابز با ۲۹ نفر دیگر مصاحبه شده است.

پلیس فدرال نام تمام افرادی را که با آنها مصاحبه شده از اسناد حذف کرده و تنها نام خود جابز مشخص است. در گزارش منتشر شده، استیو جابز دارای شخصیتی پیچیده و از نظر بعضی بسیار حیله‌گر و در عین حال فردی با معیارهای اخلاقی ارزنده و درستکار توصیف شده است. در قسمت‌های دیگری از اسناد نوآوری‌های جابز تحسین شده اما به اخلاق و صداقت او شک داشته‌اند. خود استیوجابز در مصاحبه‌اش به ماموران اف‌بی‌آی می‌گوید که هیچگاه در حزب کمونیست و یا هر سازمان دیگری که هدفش سرنگونی حکومت باشد، عضویت نداشته است.

از مخدر تا گیاهخواری

یکی از سوال‌های پلیس فدرال از مصاحبه شونده‌ها درباره استفاده او از مواد مخدر بوده است. یکی از دوستان جابز گفته است: استیو در دوران نوجوانی و در دانشگاه از موادی مانند ماری جوانا و ال اس دی استفاده می‌کرد، اما تا قبل از سال ۱۹۹۱ آنها را ترک کرده است.

جابز قبلا شخصا به استفاده از مواد مخدر در دهه‌های گذشته زندگی‌اش اعتراف کرده است. همچنین در مصاحبه‌ای با اف‌بی‌آی پاسخ می‌دهد که طی پنج سال قبل از زمان مصاحبه از هیچ ماده مخدر غیرقانونی استفاده نکرده است. جابز برای سال‌های متمادی گیاهخوار بود و به ندرت از گوشت ماهی استفاده می‌کرد.

وارونگی حقیقت در دستان جابز

از دیگر اطلاعات موجود در پرونده آقای جابز، تمایل به مذهب بودایی است. او در دهه ۱۹۷۰ به هند سفر کرد و به بودائیسم علاقه‌مند شد و تا پایان عمر زندگی به سبک بودایی‌ها را ادامه داد. یکی از منابع مصاحبه‌های اف‌بی‌آی می‌گوید که جابز با روی‌آوری به مناسک و ادیان شرقی، فلسفه خود را تغییر داد و این تغییر در مجموع زندگی‌اش را بهبود بخشید.

نویسنده کتاب زندگینامه استیو جابز در این باره نظر متفاوتی دارد، او نوشته است: «اعتقاد و پیروی از ادیان و معنویات شرقی واقعا نتوانسته بود به استیو جابز آرامش شخصی دهد یا رفتار وی را با دیگران ملایم کند.» والتر ایساکسو ادامه می‌دهد که جابز حالت یا استعدادی داشت که می‌توانست واقعیت موجود را دگرگون جلوه دهد و این باعث شده بود که حقیقتا باور داشته باشد هر چه که او می‌گوید درست است و دیگران را نیز قانع کند. به همین دلیل هم بسیاری از مصاحبه شونده‌ها معتقد بودند جابز برای رسیدن به اهداف خود حقایق را وارونه جلوه می‌دهد و حاضر به تحریف واقعیات است.

مردی که مرگ را جدی نمی‌گرفت

در اسناد منتشر شده آمده که جابز با بمب تهدید به مرگ شده است. در این ماجرا یک شخص ناشناس با اپل تماس می‌گیرد و خبر می‌دهد که چهار بمب در خانه، محل کار و مکان‌های دیگر که جابز به آنها سر می‌زده کار گذاشته است. بمبگذار تقاضای یک میلیون دلار پول می‌کند و هشدار می‌دهد که اگر پلیس از این موضوع مطلع شود، بمب‌ها منفجر می‌شوند. بر اساس گزارش اف‌بی‌آی استیو جابز نسبت به این تهدید بی‌خیال بوده است. او به درخواست‌های این فرد ناشناس پاسخی نداده و این تهدید را غیر‌واقعی ‌دانسته است.

جهان زیر سایه پلیس فدرال آمریکا

اداره بازرسی فدرال یا پلیس فدرال آمریکا Federal Bureau of Investigati معروف به اف‌بی‌آی از نهادهای دولتی ایالات متحده است. این اداره در ابتدا وظیفه تفحص وزارت تحقیق را بر عهده داشت اما بعد از انتصاب جان ادگار هوور در سال ۱۹۲۴ به ریاست آن، به تدریج کنگره ایالات متحده آمریکا بر وظایف آن افزود. از سال ۱۹۳۵ به بعد وظیفه رسیدگی‌های مربوط به قوانین فدرال و همچنین اقدام علیه امنیت داخلی آمریکا به این نهاد محول شد.

جابز نامه

زندگی نامه استیو جابز به قلم والتر ایزاکسون به روایت سایت آمازون و روزنامه واشنگتن پست پر فروش ترین کتاب سال 2011 جهان محسوب می شود. این کتاب با فاصله زمانی کوتاه توسط مهدی ابراهیمی ترجمه و به وسیله انتشارات صانعی به بازار عرضه شده است. قیمت تما شده این کتاب برای خوانندگان ایرانی ده هزار و 500تومان است و تقریبا در همه جا فروخته می شود.

این کتاب مجموعه مصاحبه های یکی از پرنفوذ ترین شخصیت های دنیایا ای تی و تصویر متفاوتی از او را به نمایش می گذارد. در کنار این مصاحبه ها برای نوشته شدن این کتاب با 100 نفر از نزدکی ترین افراد و اعضای خانواده او هم گفتگو شده است.

البته از این کتاب ترجمه های متفاوت دیگری هم در ایران وجود دارد که یکی از بهترین های ان توسط ناصر دادگستر و با ویراستاری علی اصغر هنرمند انجام شده است. این کتاب به صورت ای بوک ن از طریق سایت نارنجی قابل دانلود است. با رفتن به این آدرس می توانید این کتاب را به صورت رایگان دانلود کرده و مطالعه کنید: http://www.narenji.ir/steve

منفور یا محبوب؟

یکی دیگر از منابع اف‌بی‌آی استیو جابز را فردی حیله‌گر توصیف کرده که کاملا صادق و روراست، نیست. فرد دیگری در مصاحبه با اف‌بی‌آی می‌گوید که استیو جابز توانایی‌ها و شرایط لازم برای احراز مقام‌های عالیرتبه دولتی را دارد و از نظر او برای به عهده گرفتن چنین مسؤولیت‌هایی صداقت و درستکاری جزو شروط مهم نیستند.

جابز به جز سه فرزند از همسرش لورن پاول، یک دختر هم از خانمی دیگر دارد. در گزارش سوء پیشینه او چند نفر گفته‌اند که جابز درگذشته درباره دخترش احساس مسؤولیت نمی‌کرده ولی اخیرا توجه بیشتری به فرزند خود دارد. در این گزارش عده‌ای کار کردن با او را بسیار دشوار توصیف کرده‌اند و به خصوصیات اخلاقی استیو جابز مانند رفتار خشن و تندش هنگام کار اشاره کرده‌اند .یکی از افرادی که در مصاحبه‌ها خود را از دوستان نزدیک و سابق استیو جابز معرفی کرده، گفته است: «استیو جابز به‌خاطر بلندپروازی و غرور خود تعداد زیادی را در اپل ناراضی و با خود دشمن کرده بود.»چند نفر دیگر در مورد او می‌گویند که فردی است با اعتمادبه‌نفس و اراده‌ای نیرومند، بسیار سرسخت و پرکار و دلیل موفقیت او در همین نکته است.

به گفته آنها استیو‌جابز فردی بود با انرژی و قدرت خلاقیت بی‌پایان که در عرصه سیاست ملی نقش بسیار مثبتی خواهد داشت. یکی از آشنایان او به پلیس گفت: «او یک مهندس به معنی واقعی نیست، بلکه یک قدرت خلاق در جامعه فناوری است.» به‌هرحال در این پرونده هیچ نوع خاصی از حمله به بنیانگذار اپل مشاهده نمی‌شود. در بیشتر نظرات، شخصیت جابز مورد تحسین قرار گرفته و فردی با اراده قوی، کله‌شق، سختکوش و خود‌محور معرفی شده است.جابز سال گذشته در سن ۵۶ سالگی پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با سرطان فوت کرد. اگر درباره او بیشتر می‌خواهید بدانید زندگینامه او را که به تازگی چاپ شده است، بخوانید.

همشهری دانستنیهای دیجیتال

کد خبر 167715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز