سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: سازمان منطقه آزاد کیش در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان تخریب زیستگاه آهوان کیش که در تاریخ 26 فروردین در روزنامه همشهری به چاپ رسید جوابیه‌ای به روزنامه ارسال کرد.

پارک آهوان کیش

در جوابیه سازمان منطقه آزاد کیش به گزارش روزنامه همشهری آمده است: «به اطلاع می‌رساند مکان مورد بحث به‌عنوان باغ وحش در اختیار بخش خصوصی بوده نه پارک آهوان و عکس الحاقی به متن صرفا به جهت تلفیق مطالب خلاف واقع در متن است در حالی‌که هیچ‌گونه آهویی در آن محیط، زیست نمی‌کند. ثانیا باغ وحش جزیره کیش پس از درخواست مراکز بهداشتی برای تعطیلی و انتقال این مرکز به خارج از محدوده، به‌دلیل شرایط نامناسب باغ‌وحش و مغایرت با ضوابط و مقررات استانداردهای مربوطه و نیز قرارگرفتن در مرکز شهر و مجاورت با مراکز توریستی، اقامتی گردشگران، رستوران، مراکز دولتی و مهدهای کودک و به‌منظور جلوگیری از انتقال برخی بیماری‌ها به انسان و به خطر افتادن سلامت ساکنان کیش و مسافران، جابه‌جا شده است.»

سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه جوابیه خود به روزنامه همشهری آورده است: «با توجه به آمار و ارقام نهادهای دولتی، سرانه فضای سبز چندین برابر سرانه فضای سبز کشور است و سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به حفظ محیط‌زیست و نگهداری از فضای سبز موجود در جزیره و نگهداری از گونه‌های درختی حساسیت خاصی دارد و به همین منظور تمامی درختان و گونه‌های درختی که در روزنامه همشهری از آن با عنوان قلع و قمع صدها اصله درخت یاد کرده بود به شکلی کاملا علمی که هیچ آسیبی به درختان نرسد برای ادامه حیات به نقاط دیگر جزیره منتقل شدند.»

در پایان این جوابیه آمده است: «در خاتمه شایسته است که رسانه‌ها از جمله روزنامه همشهری به جای اطلاع رسانی بی‌پایه و اساس، خبر و گزارش خود را برپایه واقعیات و صحت و سقم بنا نهند تا حقی از کسی ضایع نشود.»

توضیح همشهری: روزنامه همشهری در گزارشی که در همین صفحه منتشر کرد به تخریب منطقه‌ای سرسبز که به گفته شاهدان محلی یکی از زیباترین بخش‌های جزیره کیش بود پرداخت. در این گزارش آمده بود که سازمان منطقه آزاد کیش تنها باغ وحش جزیره را که در میان مردم محلی به پارک آهوان شهرت داشت و مساحت آن به 2 هکتار می‌رسید به مالک برج مسکونی میکا و با هدف تبدیل زمین 2هکتاری به مجتمع تجاری مسکونی فروخته است.

تنها باغ وحش جزیره نیز که در آن چند راس آهو، یک قلاده شیر، یک قلاده خرس و پرندگانی از گونه‌های استرالیا و مارهای پیتون نگهداری می‌شدند به همراه موزه داخل این مجموعه که در آن آکواریوم بزرگی از مجموعه ماهی‌ها قرار داشت به همین دلیل تخریب شد. این درحالی است که سازمان منطقه آزاد کیش در بخشی از جوابیه خود گزارش روزنامه همشهری را با این استناد که زمین 2 هکتاری به‌عنوان باغ وحش در اختیار بخش خصوصی بوده و پارک آهوان نیست خلاف واقع دانسته، در حالی که نویسنده گزارش در پاراگراف نخست گزارش نوشته است که این منطقه از جزیره، باغ‌وحش کیش بود.

در ادامه این گزارش همچنین تاکید شده است که تنها باغ وحش جزیره در میان مردم بومی به‌دلیل تعداد آهوانی که در آن نگهداری می‌شد به پارک آهوان شهرت یافته بود. اکنون سازمان منطقه آزاد کیش با تایید این متن، ادعای خلاف واقع بودن مطالب را مطرح کرده است.

نکته دیگر آنکه باغ وحش کیش یا آنچه مردم محلی از آن به‌عنوان پارک آهوان یاد می‌کنند چگونه با گذشت مدت زیادی که در آن منطقه قرار داشته تا پیش از فروش زمین 2 هکتاری به مالک برج مسکونی میکا مجوز زیست‌محیطی داشته و ناگهان صلاحیت زیست‌محیطی خود را از دست داده است.

موضوع دیگری که سازمان منطقه آزاد کیش به آن اشاره کرده است موضوع قلع و قمع درختان این نقطه از جزیره است. سازمان منطقه آزاد در جوابیه خود آورده است که درختان این منطقه به‌صورت علمی جابه‌جا شده‌اند. اکنون سؤال این است که آیا تخریب و شکستن درختان در زمینی به وسعت 2هکتار با استفاده از بیل‌های مکانیکی و بولدوزر به‌نحوی که لاشه درختان بر قفس‌های حیوانات سقوط کرده است شیوه علمی جابه‌جایی درختان است؟ جدای از این موضوع آیا سازمان منطقه آزاد کیش از کارشناسان محیط‌زیست پرسیده است که آیا درختان قطع شده را می‌توان بار دیگر در خاک مرجانی کیش زنده کرد؟

سازمان منطقه آزاد کیش در پایان جوابیه خود بدون آنکه مستندی از ادعای خود در موضوع تخریب درختان و موزه واقع شده در محوطه 2 هکتاریباغ وحش کیش که در جامعه محلی به پارک آهوان شهرت دارد و از تخریب موزه بر سر آکواریوم بزرگ موزه آفرینش کیش که منجر به مرگ آبزیان شده است ارائه دهد تنها تصویر تزیینی از آهوان منتشر شده در گزارش را دستاویز غیرواقعی‌بودن گزارش قرار داده و به رسانه‌ها از جمله روزنامه همشهری توصیه کرده است که به جای اطلاع‌رسانی بی‌پایه و اساس، خبر و گزارش خود را برپایه واقعیات و صحت و سقم بنا نهند. البته روزنامه همشهری نیز در راستای وظیفه اطلاع‌رسانی خود به دقت و صحت اخبار توجه دارد و از توصیه سازمان منطقه آزاد کیش نیز استقبال می‌کند، ولی آیا سازمان منطقه آزاد کیش نیز حاضر است برپایه همان اطلاع‌رسانی صحیح دلیل فروش 2هکتار از زمین‌های بهترین نقطه منطقه کیش و مبلغ دریافتی از محل فروش آن‌را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و پاسخ شفاف به افکار عمومی بدهد؟

کد خبر 167702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز