به‌دنبال درج یادداشتی با عنوان «اذعان به کندی روند تحقق اهداف سند تحول بنیادین» در همشهری فروردین‌ماه امسال دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش توضیحاتی ارسال کرده است.

در این نامه آمده است: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» که به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، به منزله قانون اساسی تحولات بنیادی، ناظر بر کلیه سیاستگذاری‌ها، برنامه‌‌ریزی‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش تا سال 1404 خواهد بود تا بتواند زمینه دستیابی به آموزش و پرورش طراز جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورد. لذا اجرای 131 حکم آن در یک یا دو سال امکان‌پذیر نیست و باید در طول زمان، اجرایی شود و عملیاتی شدن بخشی از اهداف آن، در کوتاه زمان، یک موفقیت بزرگ و قابل تقدیر است.»

خوشبختانه نگاه مسئولان و کارشناسان و به‌ویژه معلمان، به سند تحول و اهداف و احکام آن مثبت و بسیار امیدوار‌کننده است و حضور صمیمی و پر شور چند‌هزارنفری آنان در همایش‌ها و گردهمایی‌های تبیین سند تحول در استان‌های مختلف مؤید این موضوع است. در بخشی از جوابیه شورای‌عالی آموزش و پرورش آمده است: ... در پاورپوینت سخنرانی مذکور، نکات «کاستی در تأمین و تربیت نیروی موردنیاز جامعه، ضعف در پاسخگویی به نیازها، کهنگی و عدم روزآمدی ساختارها» به‌عنوان دلایل ضرورت تحول بنیادین آموزش و پرورش قید شده است نه به‌عنوان دلایل نگاه منفی و عدم همراهی معلمان با تحول بنیادین در آموزش و پرورش.

جمله «عدم پذیرش اجتماعی سند تحول آموزش و پرورش» در فروردین 88 به‌صورت یک جمله مشروط بیان شده است نه یک گزاره خبری؛ در نتیجه اگر این طرح مورد پذیرش مردم و نیروهای مؤثر اجتماعی قرار نگیرد موفق نمی‌شود که خوشبختانه استقبال عمومی به‌ویژه مسئولان ارشد نظام و صاحب‌نظران از سند تحول و احکام آن و اظهارنظرهای ایشان مؤید این موضوع است و خود به یک مشوق و موتور حرکت مدیران و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای ادامه کار تا استقرار کامل نظام جدید آموزشی تبدیل شده است. همراهی یک معلم با دانش‌آموزان در 3 پایه تحصیلی دوره اول ابتدایی تحت عنوان «نظام دوری» براساس مطالعات کارشناسی و پژوهشی در سند تحول مطرح شده و به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده است که خود می‌تواند زمینه تربیت پذیری دانش‌آموزان عزیز را تقویت کند.

در سند تحول به استفاده «هوشمندانه» از فناوری‌های نوین برای ارتقای فرایند یاددهی - یادگیری اشاره شده است و حرکت اخیر و قابل تقدیر وزارت متبوع در گسترش و بهره‌مندی از امکانات، امکان تربیت علمی و فناوری دانش‌آموزان را تسهیل و تسریع خواهد کرد. روح حاکم بر سخنان دبیرکل محترم شورای‌عالی آموزش و پرورش حاکی از اهتمام و تلاش جدی مسئولان امر در تحقق و اجرای مفاد سند تحول بنیادین است. لکن آنچه در تیتر خبر و تحلیل سخنان ایشان از سوی نویسنده محترم مطرح گردیده این موضوع نادیده انگاشته شده است.

در بخش پایانی نامه چنین آمده است:

در پایان یادآوری 2 نکته را ضروری می‌داند:
الف- با توجه به اهداف بلند و انسان ساز انقلاب اسلامی و نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در تولید و تربیت سرمایه انسانی و اجتماعی، با عنایت به کاستی‌های انکارنا‌پذیر در آموزش و پرورش موجود، براساس فرمایش مقام معظم رهبری تحول بنیادین در آموزش و پرورش، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و تحقق آن به یک عزم ملی و همکاری همگانی نیازمند است که امید است اصحاب رسانه، به‌ویژه همکاران محترم آن روزنامه، دست‌اندرکاران آموزش و پرورش را در انجام این رسالت خطیر تاریخی یاری رسانند و روحیه مشارکت و همراهی عمومی را در جامعه افزایش دهند.

ب- خوشبختانه براساس اقدامات مثبت و مفید سال‌های اخیر، روحیه نشاط و شادابی در جامعه فرهنگیان و رضایت‌مندی شغلی ایشان- به‌ویژه معلمان عزیز- افزایش چشمگیری یافته است که این مهم، باعث خوشحالی و دلگرمی دست‌اندرکاران تحول بنیادین و ناراحتی مخالفان شده است.

توضیحات همشهری:

همان طور که در یادداشت همشهری ذکر شده بخش اول سخنان دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش در مورد «کاستی در تأمین و تربیت نیروی مورد نیاز جامعه، ضعف در پاسخگویی به نیازها، کهنگی و عدم‌روز‌آمدی ساختارها»، عینا به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) آورده شده است. البته در خبر ایرنا اشاره‌ای به روح حاکم بر سخنان دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش نشده و اگر در مطلب فوق نادیده گرفته شده باید به خبرگزاری دولت ایراد گرفت که چرا روح سخنان را منعکس نکرده است. جمله «عدم پذیرش اجتماعی سند تحول آموزش و پرورش در فروردین 88 به‌صورت یک جمله مشروط بیان شده نه یک گزاره خبری: در نتیجه اگر این طرح مورد پذیرش مردم و نیروهای مؤثر اجتماعی قرار نگیرد موفق نمی‌شود» نیز عینا از سخنان نوید‌ادهم در جمع خبرنگاران در سال 88 نقل شده است.

به هر روی او از عدم‌پذیرش اجتماعی این طرح به‌عنوان یک تهدید جدی نام برده که به هیچ وجه قابل انکار نیست.در جوابیه آمده: «نظام دوری براساس مطالعات کارشناسی و پژوهشی در سند تحول مطرح و به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.»


با اینکه پیش از این بارها سند تحول بنیادین را بررسی و چیزی در‌باره گذراندن هر سه پایه اول تحصیلی دور اول ابتدایی با یک معلم پیدا نکردیم، یک بار دیگر سند تحول را به دقت بررسی کردیم، در سند تنها به 4دوره سه ساله اشاره شده است.
جا داشت که دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش به صراحت به فصل یا بندی که به این موضوع پرداخته، اشاره می‌کرد. شاید در روح سند باشد که ما از آن بی‌خبر هستیم.

البته یک پرسش مهم نیز مطرح است، براساس کدام تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند، چرا نتایج این تحقیقات و پژوهش‌ها برای اطلاع‌رسانی در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. مقام معظم رهبری بارها بر تحول بنیادین در آموزش و پرورش تاکید داشته‌اند اما روند اجرایی سند تحول بنیادین باید نقد شود و «نقد امور اجرایی» برای بهتر شدن نیز همواره مورد نظر ایشان است.

البته در این توضیحات اشاره‌ای به اینکه براساس کدام معیار اعلام می‌شود «30‌درصد سند تحول بنیادین اجرا شده است» و چه بخش‌هایی از سند را شامل می‌شود، ‌نشده است. همچنین در باره اموری که طی یک سال با تمسک به سند تحول، ضوابط و استاندارد‌‌‌ها نادیده گرفته شده، توضیحی داده نشده است.

کد خبر 167463
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز