نقد تئاتر، نقد سینما و نقد تجسمی، شعرو ادبیات در تلویزیون یکی از برنامه‌های ثابت رسانه ملی است، اما نقد و بررسی برنامه‌های موسیقی چندان عمری در تلویزیون ندارد.

موسیقی - صدا و سیما

چندی است که در تلویزیون به این امر مهم پرداخته شده است و یکی از این برنامه‌ها، «گام هفت» به تهیه کنندگی و کارگردانی حشمت‌الله کلهر است که سال گذشته کار خود را شروع کرد. البته در حال حاضر به‌دلیل هزینه‌بر بودن آن مدتی است که پخش این برنامه متوقف شده است و پخش سری جدید آن از خردادماه سال‌جاری آغاز خواهد شد. در این‌باره با کلهر تهیه کننده گام هفت به گفت‌و‌گو نشستیم.

  • این برنامه جزو نوادر برنامه‌هایی است که به نقد موسیقی می‌پردازد، که موضوع جدیدی در حوزه تلویزیون است.

اولین نکته مهم در ساخت برنامه‌ای درباره موسیقی این است که راهکاری پیدا کنید تا بتوانید در چارچوب سازمان صدا و سیما محتوای موسیقی برنامه را منتقل کنید و در این مسیر حتما سیاست‌های تلویزیون هم رعایت بشود.

  • اهالی موسیقی با تلویزیون به دلایل مختلف قهر هستند. برای دعوت از آنان مشکل نداشتید؟

در برنامه ما حداقل این موضوع پیش نیامد، با توجه به اینکه اهالی موسیقی این برنامه را متعلق به خودشان می‌دانستند، مشکلی برای دعوت هنرمندان و ارائه مطالب نداشتیم، به همین دلیل اهالی موسیقی به ما کمک هم می‌کردند و حتی خودشان به ما سوژه می‌دادند. لیکن اهالی موسیقی به‌دلیل طبع لطیفی که دارند کارکردن با آنها شکل متفاوتی دارد. اگر اهالی هنر در هر زمینه‌ای حس کنند که برنامه مال خودشان است فکر نمی‌کنم که با آن احساس بیگانگی بکنند. اما بزرگ‌ترین مشکلی که ما در این زمینه داشتیم، به شکل برنامه‌سازی‌ موسیقی برمی‌گشت. اصولا هنرمندان موسیقی، مخصوصا اهالی موسیقی پاپ که ما در این برنامه به آن کم پرداختیم، زمانی به برنامه دعوت شدند که تصور می‌کردند باید مبلغی را بگیرند و ترانه‌ای را لب‌خوانی کنند، این مشکل را ما بیشتر داشتیم تا مسئله قهر هنرمندان با تلویزیون را.

  • یکی از مسائلی که در این برنامه به چشم می‌خورد، جای خالی نقد موسیقی بود.

ما سعی کردیم که ریشه‌ای به مسئله موسیقی بپردازیم. به‌عنوان برنامه‌ساز سعی کردیم که بی‌طرف به همه مسائل موسیقی بپردازیم سپس به صورت تخصصی به مسائل تخصصی موسیقی پرداخته شود، این چند برنامه بیشتر حالت خبری داشت اما در برنامه مصادیق‌های نقد موسیقی هم شکل گرفت. مثلا استادی که دعوت داشت از مسائل روز نمونه می‌آورد، به همین دلیل ما سعی کردیم که اگر به مورد خاصی انتقاد می‌کنیم حتما شرایطی را برای پاسخگویی آن به وجود بیاوریم.

  • آیا در سری جدید گام هفت به حضور کارشناس و منتقد فکر کرده‌اید؟

برخلاف سینما و تئاتر هنوز منتقد موسیقی در کشور ما جا نیفتاده است. در موسیقی صنف منتقدان موسیقی نداریم چون نشریه زیادی در این زمینه نداریم منتقد حرفه‌ای هم نداریم. کسانی که نقد موسیقی می‌نویسند اکثر ا خودشان از اهالی موسیقی هستند و تعداد این افراد هم بسیار کم است و ما بیشتر از مدرسان موسیقی استفاده کردیم. اما در رویکرد جدید برنامه که چالشی‌تر خواهد بود به مسئله روز موسیقی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم از منتقدان حرفه‌ای موسیقی بیشتر استفاده کنیم.

کد خبر 167323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز