همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور صبح امروز شنبه پس از غیبتی سه ساله بالاخره در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور امروز شنبه 2 فروردین ماه غیبت سه ساله خود در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام را شکست و صبح امروز برای شرکت در جلسه مجمع تشخیص وارد کاخ مرمر شد.

آخرین باری که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرده بود به ‌اوایل سال 1388 ‌برمی‌گشت. پس از آن بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم،‌ محمود احمدی‌نژاد که به لحاظ جایگاه ریاست جمهوری یکی از اعضای حقوقی و ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام است در تمام جلسات این مجمع غایب بود. 

محمود احمدی‌نژاد به موجب حکم رهبر معظم انقلاب و به لحاظ جایگاه حقوقی خود یعنی ریاست جمهوری به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معین شده است و ادای این مسئولیت مهم‌ ‌که از سوی مقام معظم رهبری بر دوش رئیس جمهور نهاده شده است از وظایف محمود احمدی‌نژاد و نیز سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 

 غیبت‌های احمدی‌نژاد، انتقاداتی را نیز در پی داشت. به عنوان نمونه، سیدمرتضی نبوی‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به دلیل مهم و تأثیرگذار بودن ‌سیاست‌های‌ مصوب مجمع تشخیص بر برنامه‌های دولت، حضور رییس جمهور در این جلسات ‌را بسیار ضروری می‌داند و معتقد است: علاوه بر اینکه ‌این مسئله یک مطالبه قانونی است ‌و قاعدتاً سایر مردم ‌این انتظار را دارند، مطالبه رهبری نیز هست.

اظهارنظر رئیس جمهور درباره غیبت‌های بی‌وقفه در یک برنامه تلویزیونی

محمود احمدی‌نژاد ‌در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که 10 آذر ماه 1388 با وی انجام شد، درباره دلایل ‌غیبت‌ خود در جلسات مجمع ‌تشخیص مصلحت نظام گفت: "نرفتن به مجمع تشخیص دلایل خاص خودش را دارد. "

غیبت احمدی​نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۹۰ نیز ادامه پیدا کرد به طوری که رئیس‌جمهور در اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 90 که به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تصویب سیاست‌های کلی اشتغال برگزار شد نیز شرکت نکرد.   

تحلیل‌های نزدیکان احمدی‌نژاد از غیبت رئیس جمهور در جلسات مجمع 

البته برخی نزدیکان رئیس جمهور نیز تا کنون دلایلی برای شرکت نکردن احمدی‌نژاد در جلسات مجمع ارائه کردند؛ علی‌اکبر جوانفکر از این افراد است که ابتدا دلیل غیبت‌های احمدی‌نژاد در جلسات مجمع را برنامه‌های فشرده رئیس جمهور ذکر کرد اما پس از گذشت چند روز علت این غیبت را حضور "‌افرادی که رودر‌روی نظام و رهبری ایستاده‌اند و با مواضع، اظهارات و رفتار خود، تنور توطئه‌های دشمن علیه اسلام، کشور و مردم را گرم می‌کنند" عنوان کرد و نشستن رئیس جمهور در کنار این افراد و هم‌سخنی با آنها را انتظار درستی ندانست.

غلامحسین الهام نیز از دیگر نزدیکان احمدی‌نژاد است که طی سال‌های غیبت رئیس جمهور در جلسات مجمع، درباره این غیبت لب به سخن گشوده و در اظهاراتی علت نرفتن احمدی‌نژاد به جلسات مجمع را خوب اداره نکردن مجمع توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی دانسته و ‌گفته است: "اگر مجمع تشخیص در جایگاه عالی مصلحت نظام فراتر از نگرش‌های جریانی و حزبی اداره می‌شد، این اتفاقات پیش نمی‌آمد که مثلاً خیلی سطحی و خیابانی مسائلی راجع به اساس فتنه و تقلب در انتخابات در جلسات مجمع مطرح شود. احمدی‌نژاد بعد از جریان فتنه به جلسات مجمع نرفته است و قبل از آن را نمی‌توان گفت که نمی‌رفت."

پایان دور پنجم مجمع؛ ادامه غیبت‌های احمدی‌نژاد  

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره پنجم، 12 اسفند ماه 90 اما باز هم بدون احمدی‌نژاد برگزار شد. اولین جلسه کاری مجمع تشخیص مصلحت نظام در دور جدید فعالیت‌های این مجمع امروز برگزار شد اما احمدی‌نژاد با عدم حضور خود در این جلسه به غیبت چند ساله خود در جلسات مجمع پایان نبخشید.

سه سال غیبت احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص؛ رایزنی محسن رضایی با احمدی‌نژاد

مدت غیبت‌های احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام ‌حدود 3 سال شده بود که بالاخره امروز این طلسم شکسته شد. البته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در حاشیه اولین جلسه دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: با توجه به صحبت‌هایی که بین ما و رئیس جمهور شده است دولت قول همکاری بیشتری را نسبت به گذشته و با توجه به شروع دور جدید فعالیت مجمع تشخیص داده است که فکر می‌کنم امسال حضور دولت در جلسات مجمع پررنگ‌تر از گذشته باشد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در اسفند ماه 90 در گفتگویی با روزنامه "ملت ما" در پاسخ به سوالی درباره دلیل اصلی غیبت احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: "نمی‌دانم. این سوال باید از خود آقای احمدی‌نژاد بشود."

رضایی در ادامه از چند بار رایزنی با محمود احمدی‌نژاد جهت شرکت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده بود.

حضور یکباره احمدی‌نژاد در جلسه امروز مجمع تشخیص بلافاصله پس از اظهارنظر انتقادبرانگیز غلامحسین الهام درباره نحوه انتصاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت صورت گرفته است که این نیز خود جای تأمل دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، غلامحسین الهام اخیراً در مصاحبه رجا که تابناک نیز گوشه‌هایی از آن را منتشر کرده است در پاسخ به سوالی درباره حکم اخیر مقام معظم رهبری در مورد اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابقا یا انتصاب برخی از افراد و اینکه چگونه است که در مجمع به آنان اعتماد می‌شود، گفته است: «مقام معظم رهبری می‌خواهند از همه چهره‌های سیاسی موجود جامعه، به‌خصوص افرادی که احتمال می‌رود به مجلس نتوانند ورود کنند، استفاده کنند. بیکاری برای سیستم، مزاحمت ایجاد می‌کند».

وی در ادامه افزوده است: در مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آن‌ها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود. تثبیت آقای هاشمی را هم رهبری بر تغییر وی ارجح می‌بینند، ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است. شاید این طور تلقی شود که این عدم کارآیی به دلیل نسبت مجمع با دولت و رفتارهای تند و کینه‌ورزانه آن با دولت است و دولت که عوض شود، این کارآیی‌ها برمی‌گردد و رفتار‌ها تغییر می‌کنند.

کد خبر 167145
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز