یکی از بارزترین خصوصیت‌های ورزشکاران رشته‌های قدرتی سکوت و تودار بودن آنهاست به‌نحوی که خیلی کم، اعتراض و گلایه‌مندی آنان را در رسانه‌ها دیده‌ایم.

سلیمی

قهرمانان رشته وزنه برداری شاخص‌ترین این افراد در بین قهرمانان ورزشی بوده و هستند و بررسی اخبار این رشته به وضوح نشان می‌دهد که آنان در سکوت کامل همیشه به فکر آماده‌سازی‌ و افتخار‌آفرینی بوده‌اند و کمتر موردی یافت می‌شود که عضوی از این رشته ورزشی به شرایط و امکانات حاکم بر اردو و توجه مسئولین به این رشته مدال‌آور اعتراض کرده باشد، حتی اگر شرایط و امکاناتشان اختلافی فاحش با داشته‌های ورزشکاران سایر رشته‌ها و از همه مهم‌تر فوتبال داشته باشد.

بهداد سلیمی قوی‌ترین‌مرد جهان یکی از این ورزشکاران است که بعد از حسین رضازاده به‌عنوان چهره‌ای جهانی در این رشته ورزشی می‌رود تا به‌زودی نام خود را در بین‌ترین‌های این رشته، یعنی قهرمانان المپیک ثبت کند و جایگاهی مناسب را در بین چهره‌های ماندگار موزه لوزان سوئیس(موزه ورزش که بخشی ویژه برای معرفی سریع‌ترین، قوی‌ترین و بالاترین قهرمانان المپیک دارد) برای خود تدارک بیند.

سلیمی امروز امید اصلی کاروان اعزامی ایران به المپیک 2012 لندن است که با ثبت رکوردهایی ایده‌آل در فاصله کمتر از 100 روز به آغاز بازی‌ها، فشار روحی و روانی زیادی را به واسطه انتظارات مسئولین و مردم تحمل می‌کند.هیچ کس نتیجه‌ای کمتر از کسب مدال طلا آن هم همراه با رکوردشکنی را از بهداد انتظار ندارد و این در حالی است که وی از برخی بی‌تفاوتی‌ها گله‌مند است. گله‌مند از بی‌توجهی مسئولین وزارت ورزش و جوانان که نه تنها به فکر انگیزه دهی به امیدهای کاروان ورزشی ایران نیستند حتی با برخی بدقولی‌ها در تحقق وعده‌هایشان موجبات دلسردی آنان را نیز فراهم می‌کنند.

بهداد سلیمی میهمان ما در تحریریه روزنامه همشهری بود که گفت‌وگو با او یا به عبارتی گلایه‌هایش از وضعیت موجود را می‌خوانید.

  • داشتن عنوان قوی‌ترین مرد جهان چه حسی دارد؟

ببینید به اعتقاد من هر عنوانی زمانی ارزش و اعتبار می‌یابد که بتوانی در دل مردم جا باز کنی. این عنوان یا هر عنوان دیگری برایم زمانی ارزشمند و ملموس است که احساس کنم هموطنانم من را قبول دارند. این را در حد شعار نمی‌گویم و هر کسی که بهداد را دیده و شناختی از او دارد می‌تواند شهادت دهد که من مدیون محبت‌های آنان بوده و هستم.

  • در آستانه المپیک هستیم و همه تو را امید اول کاروان ایران می‌دانند. نظرت چیست؟

به اعتقاد من اکثر نفرات گزینش‌شده ایران برای این مسابقه بزرگ شانس مدال دارند به‌خصوص دوستانم در کشتی، تکواندو و دو‌و‌میدانی. موضوع اینجاست که رشته ما رکوردی است و رکوردهای آن به سرعت در بین مردم و کارشناسان تجزیه و تحلیل می‌شود. اما باور کنید مدال‌آوری در المپیک به این راحتی‌ها نیست. المپیک صحنه حضور برترین‌های دنیاست و چه‌بسا افرادی در آن مدال می‌گیرند که هیچ نام و نشانی در مسابقات جهانی و قاره‌ای نداشته‌اند. چه‌کسی فکرش را می‌کرد که اشتاینر آلمانی در المپیک‌2008 پکن به مدال طلا دست یابد؟

  • پس بحث قولت به مردم چه می‌شود؟

من هنوز هم سر قولم هستم. قول من تلاش برای کسب بهترین نتیجه و شادکردن دل مردم است که مطمئن باشید از هیچ تلاشی برای رسیدن به این مهم فروگذار نمی‌کنم. اما موضوع اینجاست که هنوز وزارت ورزش موارد انگیزشی لازم را برای ورزشکاران مشخص نکرده است. هنوز قول‌ها و وعده‌های قبلی مسئولین عملی نشده و بدون توجه به آن روز به روز توقعات را بالا می‌برند.

  • منظورت از این قول و وعده که عملی نشده چیست؟

همه‌ساله مراسمی تحت عنوان تقدیر از قهرمانان جهانی و آسیایی برگزار می‌شود که در آن پاداش قهرمانان در حضور رئیس‌جمهور پرداخت می‌گردد. اما الان نزدیک به 2سال است که این مراسم برگزار نشده و هر روز تاریخ جدیدی را اعلام می‌کنند. قرار بود این مراسم که مربوط می‌شود به تجلیل از قهرمانان سال90 تا قبل از اسفند برگزار شود اما یک ماه از سال91 هم گذشت و خبری نشده.

  • پاداش کسب مدال در المپیک‌2012 لندن چقدر است؟

اکثر کشورهای دنیا به محض اتمام المپیک برای جلب انگیزه قهرمانان به منظور تحمل 4‌سال تمرینات سخت و طاقت‌فرسا جوایز المپیک دور بعد را اعلام می‌کنند که رقم‌های ویژه و قابل ملاحظه‌ای هم است. اما متأسفانه هنوز برای کاروان ورزشی ایران نه تنها این موضوع معین و برنامه‌ریزی نشده بلکه بسیاری از قهرمانان موفق به اخذ جوایز بازی‌های آسیایی گوانجو هم نشده‌اند. درخواست من از مسئولین ورزش این است که حداقل این 100 روز را جدی بگیرند و رفع دغدغه‌های روحی و روانی ملی پوشان را در اولویت برنامه‌هایشان قرار دهند.

  • پیش‌بینی‌ات از نتیجه کاروان ایران در لندن؟

از کم و کیف وضعیت آمادگی ورزشکاران سایر رشته‌ها اطلاع دقیق ندارم اما به طور طبیعی کشتی و تکواندو در کنار وزنه‌برداری و تک‌ستاره‌هایی در دیگر رشته‌ها می‌توانند برای ایران مدال‌آوری کنند ولی درخصوص وزنه‌برداری باید بگویم که فدراسیون، کادر فنی و ورزشکاران سخت در تلاشند تا نتیجه‌ای تاریخی را رقم بزنند.

در وزنه برداری با تمرینات ویژه‌ای که کوروش باقری برای اردونشینان تدارک دیده اصلا بعید نیست که وزنه برداری در این دوره از بازی‌ها بتواند بی‌نظیرترین نتیجه تاریخ المپیک را کسب کند. این را من با توجه به رکوردهایی که در اردو به ثبت رسیده می‌گویم و مطمئنم اگر مسئولین توجه‌ و حمایتشان از این رشته را به اندازه پتانسیل و توانایی موجود انجام دهند می‌توانیم تاریخ ساز شویم.

کد خبر 167051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز