چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: جولیان آسانژ (Julian Assange) در سوم جولای ۱۹۷۱ در شهر تاونزویل استرالیا بدنیا آمد.

Julian Assange

 آسانژ، هکر سابق، متخصص امنیت سایبر، بنیانگذار و سردبیر وب‌سایت ویکیلیکس است.

وی در سن ۱۶ سالگی هک کردن را با نام مستعار Mendex شروع کرد. در ۱۹۹۱، جولیان ۲۰ ساله به همراه دوستانش به زیرساخت‌های شرکت مخابراتی Nortel‌ در کانادا نفوذ کردند.

بعد از این ماجرا وی دستگیر شد و به ۲۵ مورد هک و جرایم سایبری و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

در ۱۹۹۳ آسانژ به راه‌اندازی یکی از اولین شرکت‌های خصوصی سرویس دهنده اینترنت در استرالیا کمک کرد. یک سال بعد او وارد صنعت برنامه نویسی برنامه مجانی و منبع باز شد و برای پروژه PostgreSQL تعدادی Patch طراحی کرد.

بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ آسانژ به عنوان دانشجوی لیسانس ریاضیات و فیزیک وارد دانشگاه ملبورن شد اما بعد از اینکه متوجه شد پروژه‌های تحقیقی همکلاسی‌هایش برای فعالیت‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد از درس دانشگاه انصراف داد.

۲۰۰۶ سال شروع فعالیت‌های جدید آسانژ به عنوان بنیانگذار وب‌سایت ویکیلیکس بود. این وب‌سایت اسناد و مدارکی که معمولاً سری بودند و کمتر در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفتند را منتشر می‌کرد.

یکی از جنجالی‌ترین اسناد منتشر شده در ویکی لیکس ویدئوی شلیک بالگرد ارتش آمریکا در عراق و قتل چند غیر نظامی و دو خبرنگار خبرگزاری رویترز بود.  

در دسامبر ۲۰۱۰ آسانژ به اتهام تجاوز جنسی در لندن دستگیر شد و مدتی بعد با پرداخت وثیقه از زندان آزاد شد.

در ۱۷ مارچ ۲۰۱۲ ویکی‌لیکس در نمایه توییترش خبر داد که آسانژ قصد دارد در انتخابات آینده سنای استرالیا کاندیدا شود.

در ۱۷ آوریل ۲۰۱۲ آسانژ شروع به تهیه یک برنامه مصاحبه برای شبکه خبری راشیا تودی کرد. اولین مصاحبه آسانژ با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، در مورد مسائل سوریه بود.

جولیان آسانژ بنیانگذار ویکیلیکس از سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و تا روز پنجشنبه ۱۱ آوریل در این سفارت به سر می‌برد. با لغو پناهندگی او از سوی اکوادور، پلیس بریتانیا وارد سفارت اکوادور شد و آسانژ را دستگیر کرد.

بنیانگذار ویکیلیکس در همان روز ۱۱ آوریل با حضور در دادگاهی در لندن اتهام وارده به خود مبنی بر خودداری از حضور در دادگاه و نقض مقررات وثیقه را رد کرد. در مقابل دادگاه بریتانیا بنیانگذار ویکیلیکس را به دلیل نقض مقررات آزادی مشروط خود مجرم تشخیص داد.

کد خبر 166926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز