همشهری آنلاین: کارشناسان پس از دیدار از شاهکارهای میکل‌آنژ در نیایشگاهی در واتیکان، نسبت به شرایط ناگوار این آثار هشدار دادند.

نقاشی

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه در روزهای نخستین سپتامبر 2010، مدیر موزه‌های واتیکان اعلام کرد که ترافیک بالای گردشگران در بناهای تاریخی واتیکان می‌تواند در دراز‌مدت صدمات جبران‌ناپذیری را به دیوار‌نگاره‌های منحصر به فرد این آثار تاریخی وارد کند، روز گذشته کارشناسان پس از دیدار از این آثار و بویژه شاهکارهای میکل‌آنژ در نیایشگاهی در واتیکان، نسبت به شرایط ناگوار این آثار هشدار دادند.

از تابستان سال گذشته دستگاه‌های ردیاب آلودگی که میزان دما، رطوبت و غلظت مونواکسید کربن را اندازه‌گیری می‌کنند، در چندین بنای تاریخی واتیکان نصب شده‌اند، این در حالی‌ است که به گفته کارشناسان تنفس بازدیدکنندگان دی اکسید کربن را در هوا پخش کرده که این امر باعث گرما و جابه‌جا شدن گرد و خاک و نشستن آن روی دیوار‌نگاره‌ها می‌شود.

در این میان ترافیک بالای گردشگران در بنای تاریخی نیایشگاه سیستین (Sistine) و محراب زیبای آن که دیوار‌نگاره‌های منحصر به فرد و زیبایش توسط میکل‌آنژ خلق شده، بسیار بالا بوده که این امر می‌تواند در دراز‌مدت صدمات جبران‌ناپذیری را به دیوار‌نگاره‌های منحصر به فرد این اثر تاریخی وارد کند.

محراب سیستین که دیوار‌نگاره‌های آن توسط میکل‌آنژ خلق شده و یکی از شاهکارهای دوره رنسانس به شمار می‌رود، در طی قرنها محل برگزاری جلسه مهم کاردینالها برای انتخاب پاپ بوده است.

البته از آنجا که نیایشگاه سیستین یکی از منابع مالی مهم برای واتیکان به حساب می آید، هنوز تصمیمی برای کاهش بازدیدکنندگان گرفته نشده است.

الیته کارشناسان خواستار وضع محدودیت‌هایی در زمینه‌ کنترل تعداد بازدید‌کنندگان این اثر تاریخی شده‌اند.

دیوار‌نگاره‌های نیایشگاه سیستین به سفارش پاپ ژولیوس دوم در فاصله سال‌های 1508 تا 1512 توسط میکل‌آنژ خلق شده‌اند.

میکل‌آنژ، نقاش، مجسمه‌ساز، آرشیتکت و شاعر برجسته‌ترین هنرمند دوره رنسانس محسوب می شود.

او در 6 مارس سال 1475 میلادی در منطقه کاپرزه در نزدیکی شهر آرزو ایتالیا متولد شد و در سن 89 سالگی در شهر رم درگذشت.

از میکل‌آنژ آثار بسیاری باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به دیوار‌نگاره‌های نیایشگاه سیستین، مجسمه داوود و کلیسای سن پیترو اشاره کرد که نشانگر نبوغ فوق‌العاده این هنرمند هستند.

 

کد خبر 166895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز