یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری مصر دیروز 10نفر از نامزدهای سرشناس انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را رد صلاحیت کرد.

مصر انتخابات

به این ترتیب با حذف این چهره‌های خبرساز، آخرین مرحله از روند انتقال قدرت در مصر بعد از انقلاب، با جنجالی تازه روبه‌رو شده‌است. به نوشته روزنامه مصری الاهرام، کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شنبه شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که 10 نفر از 23 کاندیدای انتخابات از جمله خیرت الشاطر نامزد اخوان المسلمین، عمر سلیمان معاون حسنی مبارک، ایمن نور رئیس حزب فردای انقلاب و تنها رقیب حسنی مبارک در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2007 و حازم‌ابواسماعیل کاندیدای سلفی‌ها در جریان بررسی صلاحیت‌های نامزدها، رد صلاحیت شده‌اند تا بدین ترتیب معادله انتخابات در این کشور وارد مرحله پیچیده تری شود.

کمیسیون انتخابات با اشاره به بررسی پرونده‌های تمامی نامزدهای انتخابات و نیز اعتراضات ارائه شده از سوی نامزدها علیه همدیگر، علت رد صلاحیت این افراد را نداشتن صلاحیت‌های قانونی لازم برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری دانست. دلیل رد صلاحیت عمر سلیمان به حد نصاب نرسیدن تعداد امضاهای حامیان او اعلام شده‌است. حضور او در انتخابات در روزهای اخیر با اعتراضات گسترده مردمی روبه‌رو شده‌بود که با ورود عوامل مبارک به عرصه انتخابات مخالفت کرده‌اند. نامزد اخوان‌المسلمین هم به خاطر داشتن سابقه قضایی رد صلاحیت شده‌است. دلیل رد صلاحیت نامزد سلفی‌ها هم این اعلام شده که مادر وی پاسپورت آمریکایی دارد. قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری مصر طی 2روز 23 و 24 می‌آینده (سوم و چهارم خرداد) برگزار شود.

مرحله دوم این انتخابات هم طی 16 و 17 ژوئن آینده(27 و 28 خرداد) برگزار می‌شود.این انتخابات، نخستین انتخابات با نامزدهای متعدد از جریان‌ها و طیف‌های مختلف لیبرال، اسلامگرا و مستقل بوده و نیز نخستین انتخابات پس از سرنگونی رژیم مبارک و پیروزی انقلاب مصر در فوریه 2011 به شمار می‌رود. به محض مشخص شدن پیروز انتخابات، شورای نظامی حاکم در مصر، موظف خواهد بود اختیارات خود را به وی واگذار کند.

اما در نخستین واکنش اخوان‌المسلمین به رد صلاحیت نامزدش در انتخابات، علاء عیاد سخنگوی رسانه‌ای کمپین خیرت الشاطر، با پیش‌بینی اینکه علت این اقدام، اشتباهی اداری بوده، تاکید کرد که الشاطر همچنان به تبلیغات انتخاباتی خود ادامه می‌دهد.اخوان‌المسلمین ضمن پیش‌بینی رد صلاحیت نامزدش، محمد مرسی دبیرکل حزب آزادی و عدالت وابسته به این جماعت را به‌عنوان کاندیدای احتیاطی و ذخیره معرفی کرده بود که درصورت رد صلاحیت نهایی خیرت الشاطر، در انتخابات حضور داشته‌باشد.طی روزهای گذشته پارلمان مصر که اکثریت آن را اسلامگرایان تشکیل می‌دهند، با تصویب قانونی، حضور وابستگان به رژیم سابق را در عرصه سیاسی منع کرد و این اقدام نوعی رویارویی با عمر سلیمان و احمد شفیق از شخصیت‌های نظام سابق تلقی شد.

از سوی دیگر، عمرو موسی از نامزدهای معروف انتخابات ریاست‌جمهوری مصر که اکنون با این رد صلاحیت‌ها بیشترین شانس را برای برد در انتخابات دارد، دیروز هشدار داد که درصورت حصول هرگونه اتفاق نگران‌کننده در اداره انتخابات، برای مدتی طولانی ناآرامی کشور را فراخواهد گرفت. عمرو موسی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط باتاکید بر ضرورت سلامت و شفافیت انتخابات ریاست‌جمهوری، تقلب در آن را تهدیدی برای مصر و انقلاب آن دانست.وی ضمن مخالفت با حذف برخی از کاندیداها از جمله خیرت الشاطر، ایمن نور و حازم ابو اسماعیل از رقابت‌های انتخاباتی، بر حق مردم در آزادی انتخاب تاکید کرد.

کد خبر 166424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز