همشهری آنلاین: کاهش 13.5 درصدی تصادفات جاده ای در نوروز 91، سرانجام ریگی، گروهک جند الشیطان و پژاک بدست وزارت اطلاعات و سپاه، تغییر شغل دزدان از فرش دزدی و یخچال ربایی به سرقت سکه و ارز، کاهش 7 درصدی قتل و 17 درصدی آدم ربایی در سال 90 از مهمترین نکات عنوان شده توسط فرمانده ناجا بود.

سردار اسماعیل احمدی‌مقداحمدی‌مقدم با بیان اینکه در نوروز شاهد کاهش 51 درصدی سرقت مسلحانه در کشور بوده‌ایم، افزود: سرقت طلافروشی 17 درصد، سرقت از مغازه 20 درصد، سرقت موتورسیکلت 22 درصد و میزان وقوع قتل 34 درصد کاهش یافته است.

احمدی‌مقدم در مورد سخنان قبلیش با موضوع افزایش نقدینگی در مردم موجب افزایش سرقت می‌شود، اضافه کرد: پلیس جلساتی با مسئولان بانک مرکزی در هفته‌‌های گذشته داشته است، چرا که مردم در التهابات اقتصادی نقدینگی را از بانک‌ها خارج کرده و پول‌های خود را تبدیل به سکه و طلا کرده‌اند که این می‌تواند سارقان را به وسوسه بیاندازد.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در گذشته سارقان یخچال ، فرش و ... را سرقت می‌کردند، تصریح کرد: در حال حاضر سارقان سکه و ارز را که نقد است، سرقت می‌کنند چرا که در فروش آنها ردی از سارقان باقی نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: به مسئولان بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم که حساب طلایی باز شود که مردم سکه‌های خود را در آن نگهداری کنند.

کاهش 13.5 درصدر تصادفات در نوروز 91

فرمانده ناجا با اشاره به کاهش 13/5 درصدی وقوع تصادفات در کشور، تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود در طرح نوروزی شاهد کاهش 22 درصدی جریمه‌ها و 11 درصدی تلفات تصادفات هستیم که این مهم در حالی محقق شد که شاهد افزایش 15 درصدی سفرها بوده‌ایم.

فرمانده ناجا درباره برخی انتقادات رانندگان اتوبوس بین‌شهری از عملکرد ماموران پلیس‌راه گفت: وقتی قانون وضع می‌شود که سرنشینان عقب نیز ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند، پلیس باید این قانون را اجرا کند. البته به ماموران گفته‌ایم که تا فرهنگ استفاده ازکمربند عقب نهادینه شود، با حوصله بیشتر با مردم رفتار کند.

احمدی مقدم  با بیان اینکه پلیس تابع مقررات وضع شده است، گفت: ناجا تنها این مقررات را کنترل می‌کند و ما تنها مجری قانون هستیم.

وی همچنین در مورد برخی از انتقادات در مورد ناخوانا و ناکافی‌بودن تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در معابر و شهرها، اظهار داشت: علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها برعهده وزارت‌راه و تامین آن در شهرها برعهده شهرداری‌ها است.

تابلوهای راهور باید هوشمند شوند

احمدی‌مقدم با بیان اینکه علائم راهنمایی و رانندگی قدیمی و سنتی است، ادامه داد: علائم راهنمایی و رانندگی برای سخت‌ترین شرایط در نظر گرفته شده‌اند، به عنوان مثال در گردن حیران در هنگام مه‌آلود بودن هوا سرعت مجاز 20 کیلومتر در نظر گرفته شده است و این میزان سرعت برای حالت عادی نیز همان است و این در حالی است که نمی‌توان مردم را مجبور کرد با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

وی با بیان اینکه تابلوها باید هوشمند شوند و متناسب با شرایط هوایی و جوی کیلومترها را تغییر دهند اضافه کرد: البته باید زیر ساخت‌های الکترونیک و هوشمند ایجاد شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه راه و ایجاد زیر ساخت‌های الکترونیک به یک دهه زمان نیازمندیم، گفت: البته با ورود بخش خصوصی می‌توان این زمان را سرعت بخشید.

افزایش 30 درصدی جرائم پس از انتخابات 88

احمدی‌مقدم در ادامه این مصاحبه با ارائه گزارشی از عملکرد ماموران در سال «90» با بیان اینکه در سال 88 با برپایی فتنه سیاسی آسیب زیادی به کشور در عرصه نظم و امنیت زده شد، افزود: در سال 88 به دلیل بی‌نظمی، آمار جرایم افزایش یافت و از بهمن 88 تا اواخر 89 شاهد افزایش 30 درصدی جرایم بوده‌ایم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در این سال علاوه بر افزایش بی‌نظمی اجتماعی، مجرمان نیز گستاخ‌تر شده‌اند،گفت: با عنایت مقام معظم رهبری و همچنین جدیت در نیروی انتظامی، وزارت کشور و ... آرام آرام تا بهمن 89 روند صعودی جرایم مهار شد و از بهمن سال 89 شاهد سیر نزولی جرایم بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال 89 آمارها نشان می‌دهد که پلیس به دستاوردهای خوبی دست یافته است، اظهار کرد: اصلاح جرایم در سال «90» بی‌نظیر بوده است.

کاهش 7درصدی وقوع قتل در سال 90

احمدی‌مقدم با بیان اینکه میزان وقوع قتل عمد در سال «90» حدود دوهزارفقره بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش یافته است، ادامه داد: این در حالی است که 90 درصد از این قتل‌ها کشف شده است و میزان وقوع قتل عمد در سال 80 دو هزار و 195 مورد بود که تنها 23 درصد از آنها کشف شده است.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در سال گذشته 700 فقره سرقت مسلحانه (اعم از سلاح گرم و سرد) در کشور رخ داده است، عنوان کرد : این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد کاهش داشته است که 80 درصد از آن نیز کشف شده است و این در حالی است که در سال 80 بیش از یک‌هزار فقره سرقت مسلحانه در کشور رخ داده است.

کاهش 17 درصدی آدم ربایی

وی در مورد آدم‌ربایی و گروگانگیری با بیان اینکه در سال گذشته 407 مورد آدم‌ربایی در کشور رخ داده است که صد درصد آن کشف شده است، اضافه کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد کاهش داشته است.

فرمانده ناجا اظهار کرد: میزان آدم‌ربایی و گروگانگیری در سال 80، 885 فقره بوده است که تنها 82 درصد از آنان کشف شده است.

سرانجام ریگی، جند الشیطان و پژاک

وی با بیان اینکه ناآرامی‌ها در سال «90» نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش داشته است، به حضور موثر دیگر دستگاه‌ها در تامین امنیت کشور اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات در از بین بردن «ریگی» و گروهک «جند الشیطان» نقش موثری داشته است و سپاه نیز در مهار فتنه‌های گروهک «پژاک» نقش موثری داشته است.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه کشفیات سلاح در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 23 درصد افزایش یافته است، افزود: میزان کشف سوخت قاچاق 129 درصد و کشف کالای قاچاق 40 درصد افزایش داشته است.

کشف بیش از 82 میلیون ترقه و مواد محترقه

وی با بیان اینکه موادمحترقه نیز 300 درصد افزایش داشته است، ادامه داد: 82 میلیون عدد ترقه و 74 تن مواداولیه ساخت موادمحترقه در آستانه «چهارشنبه آخر سال» توسط ماموران پلیس کشف و ضبط شد که افزایش چهار برابری نسبت به سال‌های قبل داشته است.

فرمانده ناجا با اشاره به برقراری امنیت انتخابات گفت: قطعا یکی از امن‌ترین انتخابات کشور را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در طول عمر 21 ساله ناجا سال «90» به لحاظ شاخص‌های امنیتی و احساس امنیت مردم، یکی از امن‌ترین سال‌ها بود، گفت: روند سال «90» در فروردین ماه سال 91 نیز ادامه داشته و معتقدیم سالی که نکوست از بهارش پیداست.

کد خبر 166305
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز