همشهری آنلاین: مذاکرات نوبت صبح نمایندگان ایران و گروه 1+5 دقایقی پیش در استانبول ترکیه پایان یافت.

نوبت اول این مذاکرات که با حضور نمایندگان گروه 1+5  و هیئت ایرانی و با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 11 به وقت استانبول (12:30 به وقت تهران) در سالن لطفی کردار آغاز شده بود، ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول به پایان رسید.

پس از صرف ناهار ملاقات‌های دوجانبه انجام می‌شود و پس از پایان ملاقات‌های دوجانبه نوبت دوم مذاکرات شروع خواهد شد. پس از پایان نوبت دوم نشست، کنفرانسی مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه‌های حاضر در محل مذاکرات برگزار خواهد شد.

سخنگوی اشتون نتیجه مذاکرات را منوط به روند نشست دانست و در عین حال افزود: اگر نتیجه موفقیت‌آمیز باشد دور بعدی برگزار می‌شود.

وی گفت: هیئت ایرانی فقط  درباره برنامه هسته‌ای صحبت نخواهد کرد. طرف ایرانی قصد دارد در خصوص بهار عربی و مسائل منطقه‌ای گفت وگو کند.

سخنگوی اشتون در ادامه افزود: امیدوارم هر دو طرف مذاکرات اساسی داشته باشند و دور بعدی مذاکرات به پروسه گفت‌وگوهای امروز بستگی خواهد داشت.

این مقام اروپایی در پاسخ سوال فارس در خصوص برنامه هسته‌ای نظامی اسرائیل و بمب اتمی این رژیم پاسخ قانع کننده‌ای نداد و گفت: من به اینجا نیامده‌ام که بگویم اسرائیل چه چیزی دارد یا ندارد.

سخنگوی اشتون در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید گروه 1+5 چه گام‌های مثبتی در این مذاکرات برداشته است نیز طفره رفت و پاسخی بی ربط داد و گفت: هنوز مسایلی از دور گذشته مذاکرات باقی مانده است. مسایلی وجود دارد که از سوی ایران باید شفاف‌سازی شود.

در حالیکه ایران به تمام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای خود را داده است و این روند هنوز ادامه دارد، وی مدعی شد که ایران با بازرسی از مراکز تحقیقاتی موافق نیست.

کد خبر 166177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز