همشهری آنلاین: بهرام مبشر استاد فیزیک و اخترشناسی دانشگاه کالیفرنیا ریورساید موفق به دریافت کمک هزینه 200 هزار دلاری ناسا شده است تا طی دو سال به تالیف بانک اطلاعاتی از تمامی تصاویر به ثبت رسیده از رصدهای تلسکوپ فضایی مشهور ناسا یعنی «هابل» بپردازد.

بهرام مبشر

به گزارش همشهری‌آنلاین، قرار است مبشر تمامی تصاویری که از سال 2002 تا به امروز توسط دوربین عکاسی قدرتمندی که در همان سال بر روی تلسکوپ فضایی هابل نصب شد را بررسی کرده و آنها را گردآوری کند. هابل که در سال 1990 سفر خود را به فضا آغاز کرده است تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده و به یکی از مشهورترین، محبوب ترین و فعالترین تجهیزات علمی جهان تبدیل شده است. به دلیل اینکه مدار حرکت هابل در خارج از اتمسفر زمین است این تلسکوپ می‌تواند تصاویر به شدت واضحی را از کهکشان‌هایی در دور دست‌ترین نقاط جهان به ثبت برساند.

بهرام مبشر درباره پروژه جدید خود می‌گوید: این پروژه‌ای بسیار هیجان انگیز از استخراج داده‌ها است، برنامه‌ای جاودانه با نتیجه نهایی که برای اخترشناسان سرتاسر جهان بسیار کارآمد خواهد بود.

اطلاعات تصاویر به ثبت رسیده توسط هابل توسط رصدهایی که از کهکشان‌های مشابه توسط دیگر رصدخانه‌ها و در طول موج‌های مختلف انجام شده تکمیل خواهد شد. این رصدخانه‌ها شامل تلسکوپ‌های زمینی و فضایی خواهند بود. مبشر می‌گوید نور در هر طول موجی داستانی متفاوت را از هر کهکشان بازگو می‌کند و با ترکیب داده‌های چند طول موجی اخترشناسان می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی کهکشان‌ها را محاسبه کرده و از آنها برای مطالعه بر روی شکل گیری و تکامل کهکشان‌ها استفاده کنند.

بانک داده‌های چند طول موجی برای محاسبه پارامترهای فیزیکی کهکشان‌ها از جمله شتاب کیهانی، جرم، نوع و سرعت ستاره سازی آنها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مبشر و تیمش برای اینکه جامعه اخترشناسی بتواند از این بانک استفاده کند، کاتالوگ‌هایی با طول موج چند گانه و جامع را فراهم خواهند آورد و ویژگی‌های فیزیکی تمامی کهکشان‌هایی که تا کنون توسط هابل رصد شده است را محاسبه خواهند کرد.

مبشر معتقد است نتیجه این مطالعه منجر به رمزگشایی از تمامی رصدهایی که هابل طی 10 سال گذشته انجام داده خواهد شد و پایگاه داده‌های خارق العاده‌ای برای مطالعات آینده ایجاد خواهد شد. این طرح مطالعاتی از میان دریایی از طرح‌های ارائه شده و توسط تیمی از اخترشناسان ارشد ناسا انتخاب شده و کمک هزینه مطالعاتی 200 هزار دلاری به آن تعلق گرفته است. 

به گزارش همشهری آنلاین، شوبانه همتی دانشجوی بهرام مبشر در دانشگاه کالیفرنیا ریورساید و دانشمندانی از موسسه علوم تلسکوپ‌های فضایی بالتیمور و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در این پروژه دوساله مبشر را همراهی خواهند کرد.

کد خبر 165993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز