گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: هنوز یک هفته از اعلام پرداخت بدهی یک هزار و 100میلیارد تومانی تامین اجتماعی به مراکز درمانی نگذشته که اعلام شد دولت بیش از 36هزار میلیارد تومان از بدهی‌‌های چند سال مانده خود را به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی پرداخت کرده است.

صندوق تامین اجتماعی

پرداخت این بدهی‌های چندساله در قالب واگذاری سهام دولت در شرکت‌ها، کارخانه‌ها، ‌بانک‌ها و نیروگاه‌ها به صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری صورت گرفت. از این میان سهم صندوق بازنشستگی کشوری یک هزار و 830 میلیارد تومان و سهم صندوق تامین اجتماعی 35 هزار میلیارد تومان است.

اموالی که دولت به تامین اجتماعی واگذار کرده عبارت است از:نیروگاه طوس ۱۰۰درصد سهام، نیروگاه بندر عباس ۱۰۰درصد سهام، کارخانه فولاد خوزستان باقیمانده سهام دولت، شرکت سنگ‌آهن شرق ایران ۱۰۰درصد، هتلینگ خلیج‌فارس باقیمانده سهام دولت، بانک تجارت باقیمانده سهام دولت، ‌بانک صادرات باقیمانده سهام دولت، بانک ملت باقیمانده سهام دولت، پست بانک باقیمانده سهام دولت، شرکت ایران ال‌ان‌جی باقیمانده سهام دولت، شرکت فولاد اصفهان باقیمانده سهام دولت، پالایشگاه اصفهان باقیمانده سهام دولت، شرکت حفاری شمال باقیمانده سهام دولت، شرکت خدمات مدیریت و آب و برق صبا باقیمانده سهام، شرکت صنایع مس ایران باقیمانده سهام دولت، شرکت پتروشیمی کرمانشاه باقیمانده سهام دولت، شرکت پتروشیمی فناوران باقیمانده سهام دولت، پتروشیمی مارون باقیمانده سهام دولت، شرکت پالایش و پژوهش خون ۱۰۰درصد، پالایشگاه بندرعباس باقیمانده سهام دولت، شرکت ملی انفورماتیک باقیمانده سهام دولت، شرکت هتل‌های هما باقیمانده سهام.

بدهی نداریم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، در نخستین نشست خبری پارسال (1390) اعلام کرده بود که دولت هیچ‌گونه بدهی به سازمان تأمین اجتماعی یا ارگانی دیگر ندارد و اعلام اینچنین اخباری تنها بر اساس تعهداتی است که طبق یک‌سری قوانین برعهده دولت گذاشته شده است.

او تاکید کرده ‌بود که اینها تعهداتی است که برای دولت ایجاد کرده‌اند و دولت هیچ‌گونه بدهی‌ای ندارد اما بازهم به تعهدات خود عمل کرده و از اینگونه سازمان‌ها حمایت خواهد کرد.

مراکز درمانی

هفته گذشته اعلام شد که صندوق تامین اجتماعی تمام بدهی‌هایش را به مراکز درمانی ظرف 2هفته پرداخت خواهد کرد. در همین خبر اعلام شد که یک‌هزار و 100میلیارد تومان برای پرداخت این بدهی در نظر گرفته شده‌است اما به منبع تامین این مبلغ هیچ اشاره‌ای نشد.

هیأت وزیران در مصوبه‌ای در تاریخ 19فروردین امسال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های عامل را موظف کرده است که مبلغ یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به‌منظور پرداخت مطالبات پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز درمانی با قید فوریت، در اختیار صندوق تامین اجتماعی قرار دهند.

در این مصوبه آمده است: این مصوبه به منزله تضمین دولت محسوب می‌شود و نیازی به هیچ تضمین دیگری از سوی صندوق یادشده یا هر دستگاه و مرجع و مقامی نیست. درصورت پرداخت هر مبلغ از اصل یا سود موضوع این مصوبه توسط دولت، ‌مبلغ پرداختی در تسویه دیون قطعی، مورد تایید سازمان حسابرسی، به صندوق مذکور محاسبه می‌شود.

کژ می‌شد و مژ می‌شد

سعید مرتضوی در روز 28اسفند ماه پارسال به‌عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی معرفی شد و در همان روز، هیأت وزیران مصوبه‌ای به تصویب رساند که براساس آن تمامی 35‌هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به تامین اجتماعی در قبال واگذاری اموال و سهام دولتی پرداخت شود.

هر چند حضور مرتضوی مخالفت‌هایی را از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی داشت اما حمایت دولت در سال 91 نیز ادامه پیدا کرد تا آنجا که روز 19 فروردین مصوبه هیأت وزیران بانک مرکزی را موظف کرد تا یک هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بپردازد. در این مصوبه تاکید شد که مبلغ مورد نظر برای پرداخت بدهی‌های صندوق تامین اجتماعی به مراکز درمانی مصرف خواهد شد.

هر چند اعتراض‌های نمایندگان مجلس نسبت به جایگاه در نظر گرفته شده برای سعید مرتضوی هنوز ادامه دارد اما کانون عالی کارگران بازنشسته و نیز کانون عالی شورای اسلامی کار کشور دیروز در دفاع از مرتضوی بیانیه‌ای صادر و منتشر کردند.
در این بیانیه آمده است: نظام رفاه و تامین اجتماعی به‌عنوان ابزار استقرار تامین عدالت اجتماعی، جایگاهی ویژه دارد و همین امر می‌طلبد تا توجه جدی و همه‌جانبه‌ای به این مقوله مهم داشته باشیم.

نبود هماهنگی‌ها و بعضاً ناکارآمدی برخی از مدیران و فقدان یک ساختار بسامان و جامع و نبود یک مدیریت کارآمد سال‌ها بود که این سازمان از آن رنج می‌برد و نیاز به یک طراحی جدید برای نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کاملاً مشهود بود. بحمدالله با تدبیر و دوراندیشی رئیس‌جمهور جناب آقای احمدی‌نژاد و درک بموقع و بهنگام این نیاز سبب شد تا ایشان یکی از مدیران موفق و کارآمد نظام را برای ساماندهی این مجموعه عظیم انتخاب کنند و سکان هدایت آن را به‌دست باکفایت ایشان بسپارند.

از آغازین روزهای قبول این سمت، مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی، سعید مرتضوی با جدیت و پشتکار، کار خود را آغاز کردند و هر روز شاهد حرکتی نو و تغییراتی اساسی و بنیادین در سازمان بوده‌ایم؛ حرکاتی که هریک دورنمایی جدید از اصلاحات را برایمان ترسیم کرد و آینده‌ای بهتر را به همگان نوید داد. حرکت به‌سوی عملیاتی کردن سیاست‌های کلان و گسترش و ارتقای اعتماد عمومی و برقراری امنیت روانی و سلامت و آرامش فکری خانواده بزرگ تامین اجتماعی در این سازمان چندی است آغاز شده است.

کد خبر 165752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز