همشهری آنلاین: مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم گفت: حمایت مرکز از پایان نامه های دانشجویان از برنامه های سال جاری است که موضوعاتی را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها ارائه می‌دهیم.

محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم در گفتگو با مهر در مورد اهم برنامه های اجرا شده سال گذشته این مرکز و برنامه‌های در دست اجرای در سال جاری گفت: عمده فعالیت های مرکز طبع و نشر قرآن کریم در سال گذشته بر چند موضوع متمرکز بود: افتتاح دارالکتابة قرآن جمهوری اسلامی ایران با هدف احیای نهضت قرآن نویسی و ارتقای سطح کیفی کتابت قرآن از جمله این کارها بود.

وی افزود: همچنین کارگاه های آموزشی متعددی با حضور برجسته ترین اساتید کشور در سال 90 برگزار شد و در پایان سال 90 با برگزاری نمایشگاه آثار کاتبانی که در طول سال از سراسر کشور در این عرصه فعالیت داشتند به نمایش گذاشته شد که با این کار فعالیت این عرصه به پایان رسید. امیدواریم در طول سال جاری این روند هم ادامه پیدا کند و کارگاه های آموزشی و نمایشگاه ها و همچنین جشنواره کتابت قرآن کریم دنبال شود.

بابایی در ادامه سخنانش اظهار داشت: ابلاغ سیاست های کتابت، چاپ و نشر قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر فعالیت های انجام شده در سال گذشته بود که در مرکز طبع و نشر قرآن کریم تدوین شد و توسط دفتر مقام معظم رهبری به دستگاه های ذی ربط به ضابط این سیاست ها ابلاغ شد که از جمله کارهای با اهمیت و مهمی بود که طی سال گذشته انجام شد.

مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم تأکید کرد: بلافاصله بعد از ابلاغ این سیاست ها آئین نامه تفصیلی کتابت چاپ و نشر تدوین شد و مراحل پایانی هم در سال گذشته طی شد که در سال جاری این آئین نامه را به سیاست ها ملحق می کنیم.

وی در مورد برنامه‌های اجرا شده در سال گذشته بیان کرد: پژوهش های مختلفی در حوزه معارف قرآن کریم انجام شد. همچنین تهیه قرآن هایی با شرح های مختلف برای دانش آموزان و دانشجویان در سال گذشته شروع شد که در سال جاری به اتمام می رسد. همچنین ترجمه گروهی از قرآن کریم برای عموم مردم در دست انجام است که در سال 91 به اتمام می رسد.

بابایی تأکید کرد: در سال جاری غیر از این مواردی که بیان شد برنامه جدی مرکز طبع و نشر قرآن کریم تولید برنامه های آموزشی بر مبنای مصحف جمهوری اسلامی ایرانی است که در صدا و سیما این برنامه ها را دنبال می کنیم تا تنظیم و تولید شود و هم نرم افزارهایی برای استفاده عموم مردم تهیه می شود. غیر از اینکه در نشر مکتوب فعالیت کردیم و بیش از10 میلیون جلد قرآن را در 85 مدل مختلف به طبع رساندیم امسال می خواهیم نشر مکتوب را به نشر الکترونیک منتقل کنیم و قصد داریم در عرصه نشر الکترونیک هم وارد شویم.

وی در ادامه سخنانش حمایت مرکز از پایان نامه های دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از دیگر برنامه های سال جاری بیان کرد و گفت: پایان نامه های دانشجویی که تهیه می شود بعد از تهیه و تنظیم بلا استفاده می ماند، موضوعات کاربردی در حوزه تخصصی مرکز طبع و نشر قرآن کریم تهیه شده که به دانشگاه ها و دانشکده های علوم قرآنی و دینی ارائه می شود؛ اگر این پایان‌نامه ها بر این مبنا تولید شود حمایت می شود که دانشجویان برای تهیه این پایان‌نامه‌ها می توانند از کتابخانه و کمک هزینه مرکز استفاده کنند و اگر هم پایان نامه مقبولی تنظیم شد منتشر شود.

بابایی اظهار داشت: طرح استخراج لغات مشکل قرآن که در حاشیه قرآن بهترین معادل فارسی آنها نگاشته شد. کشف الآیات در قرآن های چاپ مرکز که دارای ویژگی خاصی است مثلا کلمه هایی که کمتر از چهل بار در قرآن تکرار شده تهیه شده و به صورت الفبایی تنظیم شده است. کشف المطالب که هم به صورت مجزا و هم به صورت الحاقی در آخر قرآن منتشر شده از دیگر فعالیت های این مرکز بوده است.

کد خبر 165681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز