همشهری آنلاین: نمایندگان در جلسه امروز مجلس با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن ماده 197 آئین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال از رئیس جمهور است، اصلاح می‌شود. به این ترتیب که اگر تعداد سؤالاتی که نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور درباره آنها قانع نشده‌اند به شش برسد، استیضاح رئیس جمهور مطرح می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس با 138 رای موافق، 31 رای مخالف و 13 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر در صحن علنی با دو فوریت اصلاح ماده 197 آئین‌نامه داخلی مجلس موافقت کردند.

‌در صورت تصویب این طرح، مدت زمان طرح سؤال از رئیس جمهور از 15 دقیقه به 40 دقیقه افزایش می‌یابد و تعداد نماینده سؤال‌کننده می‌تواند بیش از یک نفر باشد، در ضمن هم رئیس جمهور و هم سؤال‌کنندگان می‌توانند مدت زمان خود را به چند بخش تقسیم کنند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی چندی قبل از ارائه طرحی برای اصلاح ماده 197 آئین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال از رئیس‌جمهور است، خبر داده بود.

به گفته مطهری، در این طرح سؤال کنندگان می‌توانند حداکثر 5 سؤال را از رئیس جمهور بپرسند تا با توجه به کم شدن تعداد سؤال‌ها رئیس جمهور بهتر بتواند در مورد هر کدام توضیح دهد.

در این طرح پس از پاسخ رئیس جمهور در مورد هر سؤال از نمایندگان رای‌گیری می‌شود که اگر نصف بعلاوه یک یا اکثریت نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشوند، سؤال به قوه قضاییه ارجاع می‌شود و اگر تعداد سؤالات ارسال شده به قوه قضائیه به 6 مورد برسد، زمینه استیضاح رئیس جمهور مهیا می‌شود.

در صورت تصویب نهایی این طرح ‌در هر جلسه سؤال از رئیس جمهور حداکثر 5 سؤال از سوی نمایندگان پرسیده می‌شود و برای هر کدام از این سؤال‌ها به صورت جداگانه رأی‌گیری صورت خواهد گرفت که اگر یک رئیس جمهور در طی مدت 8 سال ریاست جمهوری نتواند نمایندگان را در ۶ مورد سؤال قانع کند، استیضاح می‌شود.

کد خبر 165670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز