گروه شهری: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با اعلام آخرین وضعیت ناوگان دوچرخه در تهران، پیشنهاد داد که دوچرخه‌هایی با فرم کالسکه برای زنان طراحی و استفاده شود یا اینکه نهادهای مسئول با همفکری، دست‌کم پاسخ قانع‌کننده‌ای درخصوص استفاده زنان از دوچرخه در شهر ارائه کنند.

سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران در لایحه بودجه امسال، 30 میلیارد تومان برای توسعه خطوط دوچرخه در تهران اعتبار پیش‌بینی کرده بود، اظهار کرد: کمیسیون عمران درخواست کرد که مطالعات خود درباره طرح توسعه خطوط دوچرخه را در اختیار آنها قرار دهیم. وی ادامه داد: به این ترتیب توافق کردیم که 5میلیارد تومان به‌عنوان اعتبار حداقلی برای توسعه خطوط دوچرخه منظور، تا این ردیف حفظ شود و در فرصت‌های آتی درصورتی که طرح شهرداری مورد تأیید شورای شهر قرار گیرد، در متمم بودجه مابقی اعتبارات لازم را پیش‌بینی کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران برای تمام مناطق 22 گانه پایتخت، شبکه خطوط دوچرخه‌سواری تعریف کرده است، اظهار کرد: به‌طور کلی 3نوع خط در شهر پیش‌بینی شده به‌گونه‌ای که گروهی از این خطوط کاملا ایزوله و مجزاست، بخشی از خطوط به‌صورت علامت‌گذاری شده طراحی شده و بخشی از خطوط نیز مختلط- با خودروهای عبوری در معابری که سرعت آنها برای تردد دوچرخه مناسب باشد- طراحی شده است.

وی با بیان اینکه خطوط دوچرخه با دو دیدگاه طراحی شده است اظهار کرد: گروه اول شامل خطوطی است که به‌صورت شبکه در سطح شهر وجود دارد و گروه دوم به‌عنوان خطوط اتصال میان ایستگاه‌های مترو، پایانه‌ها، مراکز تجاری و مراکز توزیع سفر طراحی شده است. وی با بیان اینکه بسیاری از میادین اصلی شهر مراکز توزیع سفر هستند، افزود: همچنین ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی جزو نقاط جاذب سفر هستند که می‌توان با طراحی خطوط ویژه دوچرخه این فواصل را به یکدیگر متصل کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با تأکید بر اینکه ارائه دوچرخه به شهروندان فعلا به‌صورت صددرصد رایگان صورت می‌گیرد، به ایسنا گفت: از آنجا که رایگان بودن برخی کالاها و خدمات موجب می‌شود که تعلق خاطری به آن کالا یا خدمت ایجاد نشود، پیشنهاد شهرداری تهران این است که مبلغی بسیار جزئی برای استفاده از دوچرخه پیش‌بینی شود. وی ادامه داد: این مبلغ به حدی اندک است که هیچ خانواری از آن به‌عنوان هزینه یاد نمی‌کند و تنها برای تقویت حس مشارکت شهروندان در نگهداری این ناوگان در طرح توسعه خطوط پیش‌بینی شده است.

به گفته تشکری هاشمی، از آنجا که این پیشنهاد هنوز به شهردار تهران ارائه نشده، بنابراین ممکن است که شهردار یا اعضای شورای شهر تشخیص دهند که نیازی به دریافت همین مبالغ اندک هم برای استفاده از خطوط دوچرخه نباشد و به این ترتیب همچون سال‌های گذشته ناوگان دوچرخه به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گیرد.

عضویت رسمی 30 هزار تهرانی در خانه‌های دوچرخه

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به‌وجود بیش از 4هزار دستگاه دوچرخه در خانه‌های دوچرخه شهر اظهار کرد: بالغ بر 30‌هزار نفر به‌صورت رسمی عضو این شبکه هستند و این آمار جدای از شمار کسانی است که با ارائه کارت شناسایی از دوچرخه‌های خانه‌های دوچرخه استفاده می‌کنند. تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند درباره استفاده زنان از دوچرخه تصمیم‌گیری کند، به ایسنا گفت:

به‌نظر می‌رسد تمام نهادهای مسئول در این رابطه باید به این مسئله ورود کنند و برای آن چاره‌ای بیندیشند یا اینکه دست‌کم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای برطرف کردن این نیاز شهروندان پیدا کنند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه در برخی نقاط دنیا دوچرخه‌هایی طراحی شده که فرم آن، همچون کالسکه است، اظهار کرد: این دوچرخه‌ها کاملا پوشیده و دارای حفاظ بوده و برای استفاده زنان مناسب‌تر است. وی پیشنهاد داد که دوچرخه‌هایی با فرم کالسکه برای استفاده زنان طراحی و به کار گرفته شود، اما در عین حال گفت: باید دید حاصل همفکری نهادهای مسئول در این رابطه چه خواهد بود.

کد خبر 165602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز