همشهری آنلاین: رییس دانشگاه تهران با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، رمز توسعه ملی و حمایت از این شعار را ارتباط بین صنعت و دانشگاه عنوان کرد.

دکتر فرهاد رهبر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شعار باید در ابعاد مختلف از یک کیفیت مدیریت اقتصادی در سطح کلان و خرد برخوردار باشد، اظهارکرد: دراین موضوع باید مواردی چون قابلیت‌های تکنولوژی، نهادهای سیاست گذاری و اجرایی، زیرساخت‌های لازم، فراهم کردن امنیت اقتصادی مناسب برای فعالان اقتصادی، ساماندهی بازارهای مالی به منظور تجهیز منابع مورد نیاز و غیره فراهم شود.

وی با بیان اینکه آنچه مربوط به دانشگاه است بحث فناوری و مباحث مرتبط با قابلیت‌های تکنولوژیکی است، تصریح کرد: در این زمینه نقش ارتباط صنعت با دانشگاه مطرح می‌شود که این در واقع رمز برآورده شدن شعار«تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است.

دکتر رهبر تاکید کرد: باید برای ایجاد جو اعتماد بین صاحبان صنایع و دانشگاه تلاش شود و نیاز دانشگاه به صنعت و صنعت به دانشگاه به خوبی معرفی و به جامعه شناسانده شود.

به گفته رهبر، بر این اساس دانشگاه باید در زمینه رشته‌های مورد نیاز صنعت دانشجو تربیت کند و جایگاه علم و دستاوردهای علمی نیز باید در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارتقاء یابد و موانع موجود در ارتباط بین دانشگاه و صنعت به خوبی شناسایی و جهت رفع آنها تلاش شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارتباط سه راس مثلث "دولت، دانشگاه و صنعت"، تصریح کرد: مادامی که دانشگاه مستقیما از منابع دولت و صنعت نیز از نفت استفاده می کند بر این اساس ارتباط ضلع سوم دانشگاه و صنعت مفقود خواهد ماند.

رییس دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: برآیند و قوانین باید تضمین کننده روابط سه گانه دانشگاه ، صنعت و دولت باشد و این قوانین و فرایندها به نحوی طراحی شود که برای هر یک از این سه ضلع منفعتی در این راستا ایجاد شود.

فرهاد رهبر در خاتمه با بیان اینکه پیچیده ترین ارتباط بین سه راس مثلث دانشگاه، صنعت و دولت مربوط به ارتباط صنعت و دانشگاه است ، گفت: درتمامی دنیا نیز این موضوع به عنوان پیچیده ترین ارتباط مطرح است ولی این ارتباط تضمین کننده حرکت روان نوآوری به عنوان موتور محرک توسعه صنعتی و اقتصادی دولت‌ها و ملت‌هاست و همان طور که عنوان شد، رمز توسعه ملی و حمایت ملی ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

کد خبر 164728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز