یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: همه ساله در ایام نوروز و همزمان با بالا رفتن میزان ترددهای جاده‌ای مسافران نوروزی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی به همراه سازمان اورژانس کشوری طرح‌ها و تدابیر ویژه‌ای را به‌منظور کمک و امدادرسانی و اطلاع رسانی به موج بزرگ مسافران نوروزی به اجرا می‌گذارند.

آمبولانس

 

در این گزارش نیز از نگاه آماری به اقدامات هلال احمر و اورژانس کشور پرداخته‌ایم.در زمینه اقدامات امدادی و نجاتی انجام گرفته در ایام نوروز رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که طی 17 روز اجرای طرح امداد نوروزی ۱۸۸ هزار و ۴۲۹ نفر از مسافران دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۸۸ هزار و ۱۹۵ نفر توسط امدادگران نجات یافتند.محمود مظفر با اشاره به بارش برف و کولاک در تعداد زیادی از استان‌های شمالی کشور گفت: در همین زمینه و با اقدامات صورت گرفته، ۱۳۷ هزار و ۳۴۰ نفر از مسافران اسکان موقت و اضطراری داده شدند که در این میان تعداد 11 هزار و ۵۲۹ ست زیستی و 31 هزار و ۴۸ بسته غذایی میان اسکان‌یافتگان توزیع شد.

این مقام مسئول درباره اقدامات انجام شده عملیاتی توسط نیروهای امداد هوایی گفت: سراسر کشور را به ۹ منطقه عملیاتی تقسیم کرده‌ایم که ۱۴ بالگرد تمام این مناطق را تحت پوشش خود قرار داده و تاکنون با انجام ۴۳۸ سورتی پرواز توسط تیم امداد هوایی هلال‌ احمر به مسافران خدمت‌رسانی شده است.جمعیت هلال احمر در سال‌جاری طرح ملی راهنمای مسافران نوروزی را به اجرا در آورد و به گفته رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر در 16 روز اجرای این طرح به 19 میلیون و 95 هزار و 734 مسافر نوروزی خدمات ارائه شده است.

ستادهای استانی و مرکزی جمعیت هلال احمر در اجرای این طرح، تهیه 400 دستگاه چادر نوروزی، 200 خیمه نماز، 16 هزار کاور جدید، توزیع 350 هزار کیف امدادی کمری، 60 هزار نسخه کتاب راهنمای سفر، 350 هزار نسخه نقشه ایمنی و گردشگری استان‌ها، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و نیز پلاکاردهای خوشامدگویی و پندهای ایمنی را نیز در دستور کار قرار دادند. محمد جعفریان با اشاره به راه‌اندازی هزار پست راهنمایی مسافرین نوروزی در سراسر کشور و مشارکت ۱۸ هزار نفر روز عضو جوان این سازمان در این طرح افزود:

پست‌های طرح راهنمایی مسافرین نوروزی در مبادی ورودی و خروجی شهرها و همچنین در مجاورت اماکن تاریخی خصوصاً در مناطقی که از جاذبه‌های زیارتی، گردشگری و تاریخی بیشتری برخوردارند، ایجاد شده است.رئیس سازمان جوانان در ادامه گفت: به‌منظور خدمت رسانی مطلوب به مسافران نوروزی و امکان اقامه نماز در طول جاده‌های مواصلاتی کشور، در کنار پست‌ها، خیمه‌های نماز سازمان جوانان برپا شده است که تا به امروز یک میلیون و ۶۹۰ هزار و ۷۷۶ نفر از هموطنان در این خیمه‌ها اقدام به اقامه نماز کرده‌اند و همچنین تعداد 12میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۸۲ نسخه اقلام امدادی - فرهنگی نیز میان مراجعه‌کنندگان پست‌های راهنمایی مسافرین توزیع شده است.

جعفریان همچنین به راه‌اندازی سامانه تلفنی مهرگویان اشاره کرد و گفت: هموطنان می‌توانند در سراسر کشور از طریق تماس با شماره تلفن ۶۴۲۷-۰۲۱ و وارد کردن کدهای مورد نظر، از یک سو پیام‌‌های امدادی و کمک‌های اولیه را شنیده و از سوی دیگر از طریق گوش کردن به پیام‌های فرهنگی- مذهبی و ایرانگردی در ایام نوروز، ساعات خوشی را سپری کنند. رئیس سازمان جوانان هلال احمر در ادامه افزود: طی ۱۶ روز اجرای طرح ملی راهنمایی مسافرین نوروزی، ۵۱ هزار و ۴۰۷ تماس از سوی مسافرین نوروزی با این سامانه تلفنی انجام شده است. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی همچنین در ایام تعطیلات نوروزی سال 1391 با ارتقای ۵۰ درصدی پایگاه‌ها و تجهیزات امدادی، شرایط ایمنی و امدادی را برای سفرهای ایمن‌تر جهت مسافران نوروزی در جاده‌های سراسر کشور مهیا کرد.

در همین زمینه رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از حضور 2 هزار و ۵۰۰ پزشک و پیراپزشک داوطلب در پایگاه‌های امداد و نجات این جمعیت در طرح امداد نوروزی ۹۱ در جاده‌های سراسر کشور خبر داد. این مقام مسئول افزود: امسال در پایگاه‌های امداد و نجات استان‌های تهران و البرز به‌صورت آزمایشی از حضور بانوان امدادگر استفاده شده است. به گفته فرحناز رافع پزشکان داوطلب مشارکت‌کننده در این طرح اغلب پزشکان متخصص بودند. اورژانس کشور نیز در این زمینه با ایجاد پایگاه‌های متعدد و استفاده از اتوبوس‌آمبولانس، بالگردهای امدادی و در نهایت اورژانس دریایی در روند ایمنی و درمان اورژانسی مسافران نوروزی در ایام نوروز کمک کرد.

کد خبر 164462
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز