دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه اقتصادی - در صورت سهمیه بندی نشدن بنزین برای واردات اقدام می کنیم و در حال حاضر حداقل برای ۴ تا ۵ ماه ذخیره بنزین داریم .

 محمد رضا نعمت زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعلام این مطلب افزود: تمام شدن ارز واردات بنزین به معنای پایان ذخیره بنزین کشور نیست.

وی افزود: سهمیه بندی در قانون بودجه امسال پیش بینی شده و دولت مجوز دارد ولی اینکه از چه زمانی سهمیه بندی اعمال شود، به تشخیص دولت است.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به اینکه اگر مصرف بنزین در کشور به همین منوال ادامه یابد حدود  3.5میلیارد دلار بنزین باید وارد کنیم، تأکید کرد که در حال حاضر مجوز بخشی از واردات را دریافت کرده ایم .


تولید ۱۴۰میلیون لیتربنزین
نعمت زاده از برنامه ریزی برای تامین بنزین کشور در ۱۵ سال آینده خبر داد و گفت، حدود ۱۸ - ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در نظر گرفته شده که تولید بنزین از ۴۲ به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز برسد . به گفته وی ۴۰ میلیون لیتر از طریق بهینه سازی و افزایش پالایشگا ه های موجود و ۶۰ میلیون لیتر ایجاد پالایشگاه های جدید تامین می شود.

نعمت زاده بعد از ظهر یکشنبه در حاشیه امضای قرارداد دو میلیارد و ۱۶۸ میلیون یورویی طرح بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه شازند اراک با چین، این طرح را بزرگ ترین قرارداد بین کشور های ایران و چین در تاریخ روابط دو کشور دانست و اظهار کرد: حدود ۶۶ درصد مبلغ قرارداد مربوط به پیمانکاران ایرانی و باقی متعلق به پیمانکار چینی است.

در چند ماه گذشته این دومین قراردادی است که برای توسعه پالایشگاه های کشور انجام می شود و به گفته نعمت زاده تا پایان سال قرار است تا ۶ قرارداد دیگر امضا شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در عین حال با اشاره به افزایش روند مصرف و ضرورت کنترل این وضعیت تاکید کرد بر اساس دستوری که مجلس و دولت می دهند این شرکت وظیفه مدیریت مصرف را نیز اجرا می کند.

آمار واردات بنزین
در چهار ماهه اول امسال ایران از ۱۰ کشور خارجی ۸/۱ میلیارد دلار بنزین وارد کرد که امارات متحده عربی، هند، هلند، فرانسه، ترکیه، کویت، اسپانیا ، ترکمنستان، سودان و آذربایجان، ۱۰ کشور آسیایی و اروپایی هستند که واردات از آنها انجام شده است.

تنها از کشور امارات متحده عربی یک میلیارد و ۴۸۶ میلیون کیلوگرم بنزین به ارزش یک میلیارد و ۴۴ میلیون دلار وارد شده است.

به گزارش مهر به نقل از شرکت ملی نفت هند نیز با۲۷۰ میلیون و ۳۴۰ هزار دلار دومین صادر کننده بنزین به ایران است ، مجلس شورای اسلامی در سال جاری مجوز ۵/۲ میلیارد دلار واردات بنزین را صادر کرده است که بر همین اساس، هم اکنون حدود ۷۰۰ میلیون دلار آن باقی مانده است.

کد خبر 1636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز