همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری ایران با صدور بخشنامه‌ای روزنامه‌های ایران را در کنار نهادهای دولتی به رعایت مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی موظف کرد.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد در این بخشنامه دولت را موظف کرده است «دستور خط فارسی» و معادل‌های فارسی مصوب فرهنگستان را در تمام «اسناد و مکاتبات رسمی و کتب درسی و نیز روزنامه‌ها و دیگر انتشاراتی که با اعتبارات مربوط به نظام و یا یارانه‌های دولتی منتشر می‌شوند» اجرا کند.

از آنجا که ظاهراً تمام روزنامه‌ها در ایران از یارانه دولتی برای خرید کاغذ بهره می‌گیرند، به نظر می‌رسد این دستور همه روزنامه‌های ایران را شامل می‌شود.

شیوه‌ای که دولت باید برای اعمال‌نظر و اجرای این بخشنامه در مورد روزنامه‌ها به کار گیرد در دستور رئیس‌جمهوری مشخص نشده است.

متن بخشنامه مذکور به این شرح است:

بسمه تعالی
زبان فارسی، حامل فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است. متون فارسی سرشار از ارزش‌های متعالی انسانی، اخلاق، سلوک و منش جوانمردانه، مهر و عاطفه، حکمت و تعالی، عرفان و توحید، امید و استقامت، صراحت و تلمیح، و در یک کلام، روح تاریخی ملت عزیز و شریف ایران است.

این نقطه پیوند تاریخی و پیوستگی هویتی را باید پاس داشت و ترویج نمود و از چشمه‌سار این فرهنگ و ادب، تشنگان حقیقت و عدالت، توحید و عرفان، زیبایی و عشق را در همه جهان سیراب نمود.

با تأکید بر اینکه این تکلیف بزرگ بر عهده همه مراکز فرهنگی و دانشگاهی کشور است، مسئولان اجرایی نیز باید ضمن توجه به روح این فرهنگ از رسم آن، که خط و زبان رسمی کشور است در همه نوشته‌ها و گفتارها حفاظت و پاسداری نمایند.

از این رو بر مبنای اصل پانزدهم قانون اساسی و نیز تکلیفی که اساسنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حفظ قوت و اصالت زبان فارسی و رواج و گسترش حوزه و قلمرو آن در داخل و خارج کشور بر عهده دارد، دولت را موظف می نمایم:

  1. دستور خط فارسی را که از سوی این فرهنگستان ابلاغ می‌شود در همه اسناد و مکاتبات رسمی و کتب درسی و نیز روزنامه‌ها و دیگر انتشاراتی که با اعتبارات مربوط به نظام و یا یارانه‌های دولتی منتشر می‌شوند اجرا نموده و از روش یکسانی در نگارش خط فارسی استفاده نمایند.
  2. معادل‌هایی را که فرهنگستان به جای واژه‌های بیگانه ابلاغ می‌نماید در گفتار و نوشتار به کار گیرند.
  3. دستگاه‌های مربوط بر اجرای دقیق این ضوابط در جامعه نظارت نموده و از همه روش‌های فرهنگی، برای آموزش، ترویج و تشویق و ترغیب عموم مردم نسبت به کاربرد صحیح خط و زبان فارسی استفاده کنند.
  4. نتایج اقدامات وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات دولتی را به اینجانب گزارش دهند.
کد خبر 1634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز