چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: نام نویسی از متقاضیان عمره امسال نیز چند بار با تعویق مواجه شد و با وجود تاکید سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام زائران از نیمه اسفند این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس این گزارش در حالی که قرار بود بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت زمان نام نویسی در کاروان‌های مجاز از جمعه 27 بهمن در سراسر کشور آغاز شود و زائران نیز از 15‌ اسفند به عربستان اعزام شوند، اما در عمل این چنین نشد و هنوز این سازمان زمان ثبت نام در کاروان‌ها را اعلام نکرده است.

مدیر روابط عمومی‌ سازمان حج و زیارت علت تأخیر در ثبت نام عمره‌ 86 را وجود مشکلات اجرایی از جمله مشکل پروازی اعلام کرد و گفت: در آینده زمان ثبت نام در کاروان‌های مجاز زیارتی اعلام می‌شود.

از طرفی مدیران دفاتر خدمات زیارتی که این مسئله را ناشی از بی‌برنامگی سازمان حج و زیارت دانسته واعلام کرده انداجرای برنامه‌ عمره‌ 86 از سوی سازمان حج و زیارت طبق زمان وعده داده شده یعنی نیمه‌ اسفند 85 ، امکان‌پذیر نمی‌دانند.

این گزارش حاکی است مراحل ثبت نام از متقاضیان عمره با توجه به مدت زمان واریز وجه از سوی زائران، صدور ویزا از سفارت عربستان (حدود 2هفته) و سامانه ثبت‌نام در شهرستان‌ها، طولانی است بنابر این در زمان باقی مانده اجرای این برنامه امکان ندارد و ثبت نام در چند دوره نیز بر این موضوع تأثیری ندارد.

بدین ترتیب امسال نیز همانند سال گذشته، اعزام زائران عمره به عربستان قطعاً با تأخیر انجام خواهد شد.

بر اساس شنیده‌ها یکی از مسائلی که موجب تأخیر در اعزام زائران شده بهای بلیت هواپیما است.

ابوالحسن رضوی، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت سازمان حج و زیارت در این باره گفت: بلیت هواپیما در افزایش هزینه‌ عمره آینده تأثیرگذار است و سازمان حج و زیارت با هواپیمایی در حال مذاکره است تا بهای بلیت عمره‌ آینده افزایش نیابد، چون هر سال این بخش با افزایش هزینه نسبت به سال گذشته مواجه است.

ازسوی دیگر تعویق چند باره اعزام زائران عمره با واکنش انجمن زیارتی ایران مواجه شد.

این انجمن با صدور اطلاعیه‌ای که بخش‌هایی از آن در همشهری نیز منتشرشد اعلام کرد: با وجود اطلاعیه‌های رسمی‌ و مصاحبه‌های مکرر مدیران سازمان حج و زیارت درباره زمان آغاز اعزام زائران عمره در سال 1386 متأسفانه بار دیگر این سازمان به دلیل نبود برنامه‌ریزی دقیق نتوانست به وعده خود عمل کند و هزاران زائر عمره و مدیران دفاتر زیارتی در سراسر کشور را بلاتکلیف و سرگردان کرد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: این اولین بار نیست که مشتاقان زیارت بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی گرفتار بی‌تدبیری می‌شوند، کما این که در نوروز سال گذشته نیز با وجود ثبت نام قطعی و پرداخت کلیه هزینه‌ها توسط زائران، اعزام عمره انجام نشد و تا هفته‌ها زائران و بستگان آنان سرگردان بودند، تعطیلات نوروزی بسیاری هدر شد و مسئولان سازمان با امروز و فردا کردن از دادن پاسخ صریح طفره رفته و حتی از مردم عذرخواهی نیز نکردند.

کد خبر 16310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز