چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین – محمد رسولی: در دنیای امروز که بدون شک می‌توان آنرا دنیای اطلاعات نامید، طبیعی است افراد و ارگان‌هایی که نتوانند از اطلاعات خود نگهداری کنند خیلی سریع از گردونه رقابت خارج خواهند شد.

هر روزه شاهد انتشار اخباری مبنی بر سرقت یا مفقود شدن اطلاعات در کشورهای مختلف هستیم و به دنبال آن کل فعالیت‌های آن ارگان تحت تاثیر این اتفاق به حالت بحرانی و حکومت نظامی رفته تا از خطرات احتمالی این واقعه خود را در امان نگهدارند.
اطلاعات که امروزه عموما به صورت دیجیتال ذخیره می‌شوند، می‌توانند در ابزارهای بسیار کوچک جای گرفته و به راحتی در دسترس قرار گیرند. به عنوان مثال اطلاعات بایگانی کل یک ارگان را می‌توان در یک CD قرار داد و همین امر باعث شده سرقت آنها بسیار ساده و سهل شود. همچنین ارتباط اکثر کامپیوترها در نقاط مختلف جهان به شبکه اینترنت، امری عادی و روزمرهشده و حتی در بسیاری از کشورها این ارتباط دائمی و 24 ساعته است.  به همین دلیل بسیاری از هکرها با نفوذ به کامپیوتر کاربران اطلاعات آنها را به سرقت می‌برند.
با توجه به دلایل فوق، حفظ و برقراری امنیت برای اطلاعات و تهیه پشتیبان از آنها امری بسیار ضروری و لازم به نظر می‌رسد. امروزه اهمیت نگهداری و حفظ اطلاعات به حدی مهم و ضروری است که بسیاری از شرکت‌های نرم ا‌فزاری در تولید نسخه‌های جدید سیستم‌عامل یا نرم‌افزار خود بیشتر بر روی امنیت (Security) کار کرده و قصد دارند با تقویت این بخش به کاربران خود آرامش بیشتری بدهند.
با تمام این تلاش‌ها، هر روزه شاهد از بین رفتن و سرقت اطلاعات در بسیاری از نقاط جهان هستیم که بسیاری از این موراد به دلیل کوتاهی یا فراموشی کاربران حادث شده است. در آخرین مورد آن، حدود 1700 نفر از ماموران دولتی ایالت کانکتیکات در آمریکا متوجه شده‌اند که  از سال 2003 تا کنون اطلاعات شخصی آنها نظیر نام و کد امنیتی و ... به صورت سهوی بر روی اینترنت قرار گرفته است.
این سهل‌انگاری که اخیرا و توسط یکی از این 1700 نفر کشف شده است بسیار ناشیانه بوده زیرا فرد مورد نظر که در حال جستجوی نام خود را بر روی اینترنت بوده به صورت اتفاقی به اطلاعات مهمی نظیر کد امنیتی و حساب مالی خود دست پیدا کرده است. این افراد  همگی متعلق به سیستم اجرایی دولت در این ایالت بوده‌اند. پیش از این نیز در اتفاقاتی مشابه در بانک، دانشگاه، ارتش و اداره‌های دولتی این کشور جنجالهای بسیاری را باعث گردید و افرادی که اطلاعاتشان به سرقت رفته تا چند سال نگران سوء استفاده از آنها هستند.
پس از پی‌گیری مسئولان مشخص شد یکی از کارمندان به اشتباه نام و مشخصات همکاران خود را بر روی سایت خود قرار داده است. ظاهرا در سیستم مالی و پرداخت حقوق این سازمان، قبل از سال 2003 ، به صورت آزمایشی پرسنل تحت عنوان " فروشنده"  عنوان شده بودند. به نوعی می‌توان این‌کار را از ریزه‌کاری‌های امور مالی دانست که حسابداران قصد داشته‌اند با این‌کار، سیستمی پویا داشته باشند (یا از مالیات فرار کنند). در سال‌های بعد این طرح آنها با شکست مواجه شده و مجددا همه چیز را  به حالت عادی بازگرداندند. حسابدار جدید که از این موضوع مطلع نبوده، گزارشی از نام و مشخصات تمام فروشنده‌ها گرفته و با افتخار تمام نام آنها را بر روی سایت قرار داده است غافل از آنکه لیست همکاران خود را منتشر کرده است.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 16281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز