همشهری آنلاین: صادق زیبا کلام در مورد تغییراتی که احتمال دارد در ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام رخ دهد، گفت: اسباب تاسف خواهد بود که هاشمی دیگر در راس مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد و کار مجمع به روزمرگی بیافتد.

به گزارش همشهری آنلاین، صادق زیبا کلام در ادامه آورده است:  این نگرانی وجود دارد، که این نهاد به جای کلان محوری و نگاه عمیق به مسائل، شبیه شورای انقلاب فرهنگی بشود که به جای بررسی مسائل کلان علمی وارد مسائل اجرایی صرف شود.

وی به انتقاد از رویکرد رئیس جمهور نسبت به جایگاه این مجمع پرداخت و افزود: عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت یکی از نکات تاسف بار چه در دولت نهم و چه در دولت فعلی بود.

در جدول زیر می‌توانید محورهای اصلی این گفتگو را به نقل از ایلنا مشاهده کنید:

1

  • اگر آقای هاشمی روزی در مجمع نباشد این نگاه بلند مدت و کلان محور که آقای هاشمی توانستند از سال ۷۶ به بعد در مجمع ایجاد کنند، ممکن است جای خود را به مجمعی بدهد که یک نقش تشریفاتی صرف داشته باشد.

2

  • قطعا آقای هاشمی نقش موثری در سوق دادن مجمع تشخیص مصلحت نظام به یک نهاد کلان نگر داشت و این نهاد با کمک کار‌شناسان و متخصصین در تصمیم گیری‌های کلان تاثیر ویژه گذاشت.

 

3

  • آقای هاشمی سعی کردند یک دید کلان و یک نگرش عمیق را در مجمع حاکم کنند و نتیجه آن سند چشم انداز بیست ساله نظام شد که مورد تایید رهبری هم بوده است و شاهد بودیم که چقدر رهبری بر اجرای این سند تاکید داشتند.

 

4

  • اسباب تاسف خواهد بود که هاشمی دیگر در راس مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد و کار مجمع به روزمرگی بیافتد و این نگرانی وجود دارد، که این نهاد به جای کلان محوری و نگاه عمیق به مسائل، شبیه شورای انقلاب فرهنگی بشود که به جای بررسی مسائل کلان علمی وارد مسائل اجرایی صرف شود.

 

5

  • عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت یکی از نکات تاسف بار چه در دولت نهم و چه در دولت فعلی بود و متاسفانه ایشان یک نگاه تحقیرآمیز و بدبینانه به مجمع داشت و عملا حاضر نشد با مجمع همکاری داشته باشد.

 

6

  • بسیاری از افرادی که در مجمع حضور داشتند جدای از تخصص و تجربیاتی که دارند، افراد معقول و واقع نگری هستند و نوعا سال‌ها در امور اجرایی کشور دخیل بودند.

7

  • در صنعت، در کشاورزی و در دیپلماسی و چنین نهادی می‌توانست عصای دست دولت باشد و به آقای احمدی‌نژاد کمک کند.

8

  • دولت می‌توانست در بحث هدفمندی یارانه‌ها، انرژی، آینده دانشگاه‌ها و بحث سیاست خارجی، از دانش و توانمندی‌های مجمع بهره گیرد، اما به دلیل برخورد سیاسی و نگاه تحقیر آمیز و نگاهی پر از بغض و کینه و کوچک کردن مجمع توسط رییس دولت این فرصت از بین رفت و بدون تردید این نگاه به زیان کشور تمام شد.
کد خبر 162708
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز