همشهری آنلاین: جمعی از شاگردان و دوستان ایرانشناس نامی، دکتر ایرج افشار در نخستین سالروز درگذشتش در یزد گرد هم می‌آیند تا از او و یکی از دغدعه‌هایش بگویند؛یزد شناسی.

همزمان با یکمین سالروز درگذشت استاد ایرج افشار در 18 اسفندماه، به همت گروهی از انجمن‌های غیردولتی فرهنگی و همچنین سازمانها و نهادهای دولتی مرتبط، نخستین همایش یزدشناسی نکوداشت استاد ایرج افشار در یزد برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش از آنجا که یکی از موضوعات مورد پژوهش و تحقیق استاد افشار یزدشناسی و تصحیح متون خطی مرتبط با تاریخ این خطه بوده است، فعالان فرهنگی یزد همت خود را صرف این مهم نموده‌اند تا یاد و خاطره بزرگ ایران شناسان را با برگزاری نخستین همایش یزدشناسی که مورد عنایت ویژه وی بوده برگزار نمایند.

در این همایش یک روزه تعدادی از پژوهشگران  و البته یاران و دوستان آن زنده یاد و یزدشناسان به بیان سخنانی پیرامون آثار و شخصیت استاد ایرج افشار در نشست نخست و همچنین در نشست دوم به ارائه دیدگاههای خود پیرامون ضرورت ها، چالشها و آینده مباحث یزدشناسی در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ، تاریخ، مفاخر، جغرافیا و ... خواهند پرداخت. در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از کتابهای استاد ایرج افشار در حوزه یزد و همچنین نمایشگاه عکس از این چهره ماندگار برگزار خواهد شد.

در این همایش حسین مسرت - درباره پژوهش‌های یزدشناسی استادافشار، سید فرید قاسمی درباره مروری بر زندگی و آثار استاد افشار، سید حجت الحق حسینی درباره ایرج افشار و نسخه شناس ،حجت الاسلام سیدکاظم مدرسی درباره مفاخر و مشاهیر یزد، سمسار درباره قنات‌های یزد، دکتر محمدحسین پاپلی یزدی درباره جغرافیای یزد، محمدرضا اولیاء درباره معماری یزد، سید عبدالعظیم پویا درباره تاریخ یزد و خانم صدیقه رمضانخانی درباره فرهنگ و مردم شناسی یزد سخن خواهند گفت.

کد خبر 162617
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز