گروه اقتصادی: انجام خریدهای توافقی محصولات کشاورزی از سوی دولت از مهم‌ترین اقدامات در جهت افزایش و پایداری تولیدات کشاورزی در کشور است.

این در حالیست که هم‌اکنون سازمان مرکزی تعاونی روستایی با افزایش سقف خریدهای توافقی و کاهش سقف خریدهای تضمینی در قیاس با پارسال آن هم در حد 300 هزار تن زمینه افزایش عرضه محصولات کشاورزی با کیفیت را هر چه بیشتر فراهم کرده است.

با محمدعلی شم‌آبادی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفتگو کرده‌ایم.

***

  • حجم خریدهای توافقی محصولات کشاورزی در سال جاری را چقدر پیش‌بینی می‌کنید و برای سال آینده آیا این حجم افزایش خواهد یافت؟

بر اساس آمار موجود به نظر می‌رسد میزان خریدهای توافقی در سال جاری رقمی معادل  70 تا 80 هزار تن انواع محصولات کشاورزی باشد که در این راستا و برای حمایت هر چه بیشتر از کشاورزان در تلاش هستیم تا این میزان را برای سال آینده به شرط حمایت مالی به 10 برابر افزایش دهیم تا به یک میلیون تن برسد. 

  • اجرایی شدن طرح خریدهای توافقی محصولات کشاورزی چه تبعاتی را به دنبال داشته است؟

اجرای طرح فوق باعث شده است تا میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال 85 نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

به عبارت دیگر در سال گذشته 560 هزار تن محصولات کشاورزی به صورت تضمینی خریداری  شد که با کاهش خرید تضمینی و رویکرد کشاورزان به فروش توافقی، این میزان در سال جاری به حدود 300 هزار تن کاهش یافت.

این در حالیست که اجرای قانون خرید تضمینی محصولات برای حمایت از تولیدکنندگان به تنهایی کارساز نبود و به نوعی منجر به وارد آمدن زیان به دولت و حتی کاهش کیفیت تولید می‌شد.

  • ظرفیت فضاهای انبارها و ذخیره‌سازی سازمان به عنوان نهاد مسئول برای خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان آیا به نحوی هست که کاملا پاسخگو باشد؟

ظرفیت فضاهای انبار و ذخیره‌سازی سازمان معادل  2 میلیون و 200 هزار تن است که طبق بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که معمولا حدود 50 درصد این ظرفیت در طول سال خالی می‌ماند که باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

در این خصوص با مسوولان سازمان مدیریت برای احیای این فضاها به جای ساخت انبارهای نو درخواست‌هایی را ارائه کرده‌ایم.

کد خبر 16164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز