دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

آرش نهاوندی: قطعی پروتکل اس‌اس‌ال و به تبع آن عدم‌امکان دسترسی به یاهو و جی‌میل باعث بروز پرسش‌های زیادی در این باره شد.

email

برخی از سایت‌های خبری گزارشی را مبنی بر اینکه احتمال دارد همزمان با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت دسترسی به سرویس یاهو و جی‌میل قطع شده باشد، اخباری را انتشار دادند. برخی دیگر احتمال دادند که دلایل دیگری در پس پرده قطعی سرویس‌های میل خارجی از جمله احتمال سوءاستفاده جاسوسان از میل‌های کاربران ایرانی وجود داشته باشد اما دلایل این قضیه هرچه باشد، به‌نظر می‌رسد قطعی سرویس‌های ای‌میل خارجی در آینده نیز مانند یک سریال تکراری ادامه داشته باشد.

به‌منظور آگاهی از دلیل اصلی قطعی پروتکل اس‌اس‌ال و عدم‌دسترسی به سرویس ای‌میل‌های خارجی تلاش کردیم تا با مسئولان ذیربط در سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت گفت‌وگو داشته باشیم که ماحصل این گفت‌وگو در ذیل می‌آید.

مهندس علی حکیم جوادی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سؤال خبرنگار همشهری که چرا ای‌میل‌ها قطع است؟ پاسخ داد: همه ای‌میل‌ها قطع نیست، اگر شما یک ای‌میل داخلی داشته باشید به راحتی می‌توانید به سرویس ای‌میل دسترسی داشته باشید.او درباره اینکه چرا امروز سرویس جی میل و یاهو میل قطع بود؟ گفت: احتمالا اکنون در حال انجام کارهای فنی خاصی هستند. این کارهای فنی در مقاطعی انجام می‌شود. با این حال درمجموع تصور می‌کنم اگر از ای‌میل داخلی استفاده کنید مشکل کمتری پیش می‌آید.

علی حکیم جوادی با تاکید براینکه درصورت قطعی یاهو و جی‌میل می‌توان از ای‌میل‌های داخلی استفاده کرد گفت: ای‌میل‌هایی که در حال حاضر تعریف یا ایجاد شده‌اند مانند ای‌میل iran.ir همچنین در حال حاضر ای‌میل‌های داخلی زیادی ایجاد شده است. البته موضوع قطعی ای‌میل‌های یاهو و گوگل و در کل پروتکل اس‌اس‌ال مربوط به وزارتخانه ارتباطات و فناوری ارتباطات است.

در همین چارچوب با شرکت زیر ساخت ارتباطات نیز تماس گرفته شد و از مهندس محمد علی آخوند‌زاده کارشناس روابط عمومی این شرکت در این باره پرسیده شد.او در پاسخ به این پرسش که امروز پروتکل اس اس ال قطع شده و دسترسی به ای‌میل یاهو و گوگل میسر نیست، علت را در چه می‌دانید؟ گفت: از نظر فنی که به ما مربوط می‌شود هیچ قطعی نداریم، متأسفانه وزارتخانه (ارتباطات و فناوری اطلاعات) کارها را به ما سوق می‌دهد اما از نظر فنی ما هیچ قطعی و مشکلی در این رابطه نداریم.

او با رد هر گونه اختلال در شبکه اینترنت گفت: تنها چیزی را می‌توانم به شما بگویم این است که از نظر فنی توپولوژی شبکه ما به‌گونه‌ای است که هیچ نوع قطعی را نشان نمی‌دهد. اما اینکه اگر قطعی را شما مشاهده می‌کنید و دلیل آن را می‌خواهید جویا شوید باید آن را از وزارتخانه بپرسید.

از آقای محمد رضا فرنقی‌زاد مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیر ساخت نیز در این باره سؤالاتی پرسیده شد.این مقام شرکت ارتباطات نیز گفت: در شرکت ارتباطات زیرساخت ما متولی شبکه هستیم و شبکه نیز از نظر فنی فعلا مشکلی ندارد. ما در این زمینه صاحب‌نظر نیستیم که بخواهیم نظر بدهیم.

با وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز تماس گرفته شد اما تا لحظه تنظیم این خبر( ساعت 15) موفق به برقراری ارتباط با مقامات مسئول در آن وزارتخانه نشدیم. این درحالی است که قطعی پروتکل اس‌اس‌ال منجر به مسدود شدن دسترسی کاربران به تمام وب‌سایت‌هایی شده است که از این سرویس استفاده می‌کنند مانند سرویس‌های بانکداری اینترنتی بانک‌های ایرانی، وب‌سایت‌های دانشگاهی و سایت‌های تجارت الکترونیک.

کد خبر 161130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز