گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: فاز تهران شبکه علمی کشور، ایکشنبه 30 بهمن با حضور جمعی از مقامات و مسئولان کشور، افتتاح می‌شود.

جلسه

مهندس علی حکیم جوادی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری با بیان این مطلب گفت: شبکه علمی کشور، شبکه‌ای است مستقل که با استفاده از فیبر تاریک (بخش های استفاده نشده شبکه فیبر نوری) تمام مراکز و مؤسسات آموزشی، علمی و پژوهشی را به یکدیگر متصل می‌کند. وی افزود: این شبکه امکان اتصال به سایر شبکه‌های علمی معتبر جهانی از جمله شبکه عملی اروپا(Geant II) را داراست.

حکیم جوادی با بیان اینکه مدیریت اینگونه شبکه‌ها معمولا در اختیار کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است، گفت: در ایران اپراتور بهره‌برداری و محتوایی این شبکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره الزامات ایجاد شبکه علمی کشور گفت:

فرمایشات مقام معظم رهبری توسعه علمی و فناوری کشور، دستور ریاست‌جمهوری در همایش مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم و علاوه بر آن بند ح ماده 46 برنامه پنجم توسعه از الزامات ایجاد این شبکه است. وی مشترکان شبکه علمی را دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزشی و همچنین پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مؤسسات و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دارای مجوز دولتی و غیردولتی ذکر کرد.حکیم جوادی درباره ابعاد فنی این شبکه نیز گفت:

افزایش سرعت دسترسی مراکز علمی حداقل یک گیگابیت برثانیه، ایجاد هسته پرسرعت با لینک‌های10 Gbps در سطح استانداردهای جهانی، ایجاد امکان راه‌اندازی سرویس‌های حساس مانند محاسبات توری و رایانش ابری، افزایش همکاری بین دانشگاهی، بهبود دسترسی عامه مردم به اطلاعات مراکز علمی-پژوهشی و علاوه برآن، کاهش تاخیر شبکه به مقداری زیر یک ثانیه جهت امکان‌پذیر ساختن ارتباطات زنده دوطرفه، ایجاد زمینه‌های اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاهی، کاربردهای آموزش از راه دور، ایجاد امکان دسترسی از راه دور دانشجویان به شبکه‌های دانشگاهی جهت استفاده از منابع علمی- آموزشی را از امکانات فنی این شبکه ذکرکرد.

وی دیگر امکانات و ابعاد فنی شبکه علمی را ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای پروژه‌های آموزش از راه دور، آموزش‌های تکمیلی الکترونیک و آموزش مجازی، انتقال صوت بین مراکز علمی، برگزاری جلسات علمی بین استادان از طریق ارتباط ویدئویی، منابع الکترونیک آموزشی و پژوهشی و کتابخانه‌های دیجیتال دانشگاه‌ها ذکر کرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره اثرات این شبکه نیز گفت: افزایش امنیت و مدیریت‌پذیری شبکه علمی، بهبود دسترسی عامه مردم به اطلاعات مراکز علمی- پژوهشی، افزایش همکاری بین دانشگاهی و افزایش پهنای باند دسترسی دانشگاه‌ها جهت امکان پذیر ساختن خدمات پیشرفته مانند سرویس‌های چندرسانه‌ای برخی از اثرات این شبکه است.علی حکیم جوادی همچنین افزود:16

دانشگاه، امروز به شبکه علمی متصل می‌شوند.رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین در نشست خبری روز گذشته به خبرنگاران گفت: همزمان با افتتاح شبکه علمی، شبکه ملی مدارس نیز افتتاح می‌شود و 32هزارو 170‌مدرسه، به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.وی افزود: شبکه ملی مدارس به‌صورت مجازی و براساس زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات کشور شکل گرفته است. وی گفت: در چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای این شبکه، تمام مدارس کشور به پایگاه‌های آموزشی رشد متصل می‌شوند.

حکیم جوادی با بیان اینکه تاکنون یکهزارو 600 مدرسه هوشمند شده‌اند، افزود: شبکه ملی مدارس می‌تواند بسترمناسبی برای تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری‌های کلان در جهت ارتقای کیفیت و اثر‌بخشی نظام آموزشی باشد.وی همچنین همزمان با شبکه علمی و شبکه مدارس، از شبکه مهارت نیز خبرداد و گفت: مبنای این شبکه نیز همانند 2شبکه دیگر، آموزشی است و این شبکه در بخش فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین به بحث تولید محتوای شبکه علمی اشاره کرد و گفت: با دیتا سنترهایی که در کشور در حال ایجاد است، بسترهای لازم برای این شبکه فراهم شده است و به این ترتیب می‌توانیم سهم قابل‌توجهی از تولید محتوایی را در دنیا به دست آوریم. گفتنی است تا‌کنون 3 تاریخ برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور طی 2سال اخیر اعلام شده است (بهمن89، تیرماه90 و آذر 90) با این حال هنوز هم این شبکه به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است.

کد خبر 160862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز