یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز در آلبانی انتخابات شورای شهر آغاز شده است، انتخاباتی که آزمونی برای بلوغ این کشور سوسیالیست حوزه بالکان محسوب می‌شود.

خبرگزاری اتریش از وین و تیرانا گزارش داد، انتخابات شورای شهر از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی آغاز شده است. نتایج انتخابات گذشته در این کشور همواره مناقشه برانگیز بوده است و حتی در بعضی موارد به رویارویی‌های خشونت‌آمیز انجامیده است.
این انتخابات قرار بود اواخر ماه ژانویه برگزار شود، اما به دلیل مناقشه میان دولت و اپوزیسیون درباره اصلاح حقوقی انتخابات به تعویق افتاد.
بیش از 4500 ناظر بین‌المللی و آلبانیایی بر انتخابات 2.9 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی در این کشور نظارت خواهند کرد. در میان 1000 نامزد حاضر در این انتخابات، 33 تن زن هستند. انتخابات در این کشور ساعت 18 به وقت محلی خاتمه می‌یابد.

نامزدهای مشترک
384 نماینده‌ای که برگزیده خواهند شد، باید شهرداران جدید و شوراهای محله را انتخاب کنند. دولت راست میانه و اپوزیسیون چپ میانه، نامزدهای مشترکی را برای تصدی شهرداری معرفی کرده‌اند.
در تیرانا، پایتخت این کشور سوسیالیست‌ها باید تلاش زیادی داشته باشند. ادی راما، رییس این حزب که با پروژه‌های زیباسازی و ایجاد زیرساختار سعی در جلب رای دارد، خود را برای تصدی بلندپایه‌ترین مقام مدیریت شهری برای سومین بار آماده می‌کند. حزب دموکرات سالی بریشا، نخست وزیر آلبانی نیز سوکول اولداشی، وزیر کشور کنونی را در رقابت با راما به میدان فرستاده است. به گفته ناظران، در صورت انتخاب نشدن راما، پایان رهبری اپوزیسیون برای این نقاش سابق رقم خواهد خورد.
راما چند روز پیش از انتخابات ظاهرا از یک سوءقصد جان سالم به در برد. اندکی پس از این که وی شورای شهر تیرانا را ترک می‌کرد، یک بمب در این محل منفجر شد که فقط خسارات مادی برجای گذاشت. بنا به اعلام رسانه‌های آلبانی این انفجار حاصل از 150 گرم تی.ان.تی بوده است. برای آن که بتوان کسی را به قتل رساند، باید 200 گرم از این ماده را به کار برد.
انتخابات محلی تا 18 فوریه بدان جهت به تعویق افتاده بود که دولت و اپوزیسیون با وجود تقاضاهای بین‌المللی نتواسته بودند با گذشت یک ماه بر سر تاریخ و اصلاح قانون انتخابات به توافق برسند.
نتایج انتخابات گذشته در این کشور همواره مناقشه برانگیز بوده است و حتی در بعضی موارد به رویارویی‌های خشونت‌آمیز انجامیده است. به نوشته روزنامه "شکیپ" برای انتخابات شورای شهر، ارتش آلبانی محافظت از ساختمان‌های مهم را در دست گرفته است. بر اساس این گزارش بیش از 4000 ناظر بر این رخداد نظارت دارند که 600 تن از آنان خارجی هستند.

کد خبر 16078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز